25TB00M EITKANK IKT og prosjektplanlegging
25TB00M EITKANK IKT og prosjektplanlegging
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TB00M EITKANK
 - StudieprogramAnlegg Kongsberg
 - Studiepoeng15
 - StudiestedKongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligPer Anton Hansen
 
 
- Anlegg Kongsberg
 
Temaer:
- Faglig ledelse (integrert)
 - Prosjektplanlegging / MS Project
 - IKT
 - Kalkulasjon
 - Videregående Excel
 - 3D DAK
 
Ledelse:
- Etikk og ledelse
 - Produksjonsanalyse
 - Produksjonsplanlegging
 - Produksjonsoptimalisering
 
IKT:
- Datamaskinens historiske utvikling
 - Aktuelle operativsystemer
 - Aktuelle programvareverktøy for tekstbehandling, regneark og presentasjoner
 - Internetts struktur og anvendelse
 - Aktuelle verktøy for anvendelse av internett og publisering av enkle nettsteder
 - Aktuelle epost klienter
 
Prosjektplanlegging:
- Lage og avstemme framdriftsplaner
 - Anvende framdriftsplan som styringsverktøy i prosjekter
 
Videregående Excel:
- Lage og redigere formler
 - Bruk av formel og funksjoner
 - Lage rapporter og oversikter
 
3D-DAK:
- 3D modellering – bygg og terreng
 - åpenBIM
 - Lese og forstå modeller fra beslektede fagområder
 - Skjema, mengder og lister
 - Visualisering
 - Sol & skyggestudie
 
Kalkulasjon
- Anbud / tilbud
 - Kalkyler
 - Prosesskode
 - NS 3420
 - Standarder
 
Faglig ledelse
Kandidaten:
- har kunnskap om formål og prinsipper ved planlegging og samordning
 - kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
 - kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
 - kan forklare de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som gjelder for arbeidet.
 - kjenner metoder for kontinuerlig forbedring
 - kan forklare sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess.
 
Prosjektplanlegging
Kandidaten:
- Har kunnskap om byggeplass og struktur
 - Har kunnskap om MS Office generelt
 - Har kunnskap om prosesser som styrer tids- og ressursplanlegging
 
Videregående MS Excel
Kandidaten:
- Har kunnskap om hvordan et regneark fungerer
 - Har kunnskap om hvordan et regneark kan presenteres, og effekten av en slik presentasjon
 - Har kunnskap om aktuelle momenter i modelltenkning
 - Har kunnskap om hensikten med modeller og hva man ønsker å oppnå
 - Har kunnskap om hva variable størrelser er, og kunne benytte disse i modellbygging
 - Har kunnskap om hva faste størrelser er, og kunne benytte disse i modellbygging
 - Har kunnskap om hva modellene skal beskrive og hva de skal fortelle
 - Har kunnskap om usikkerhet ved modellbruk
 
IKT
Kandidaten:
- Har kunnskap om personlige datamaskiners historie og oppbygging
 - Har kunnskap om aktuelle operativsystemer og masselager organiseres og anvendes
 - Har kunnskap om internett
 
3D-DAK
Kandidaten:
- har kunnskap om 3D-DAk og BIM
 - har erfaringsbasert kunnskap om forståelse for bruken av filformatet IFC.
 - kjenner til ulike programmer for koordinering av modeller
 
Kalkulasjon
Kandidaten:
- har kunnskap om begreper, teorier, prosesser som anvendes innenfor temaet Kalkulasjon
 - Kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
 - Kjenner til temaets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
 - Har innsikt i egne utviklingsmuligheter.
 
Faglig ledelse
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
 - kan gjøre rede for verktøy og metoder for oppfølging og styring av et prosjekt
 - kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeidet på en arbeidsplass på best mulig måte
 - kan samordne alle grupper av leverandører og spesialister som jobber på arbeidsplassen
 
Prosjektplanlegging
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
 - kan samordne alle grupper av leverandører og spesialister som deltar i planprosessen
 - kan håndtere alle involverte fagretninger
 
Videregående MS Excel
Kandidaten:
- Kan bruke formler i regneark
 - Kan benytte aktuelle funksjoner i regneark
 - Kan koble forskjellige regneark sammen til et regneark
 - Kan benytte datatabeller (databaser) i beregninger
 - Kan simulere datamodeller i regneark
 - Kan tolke resultatet av en simulering
 
IKT
Kandidaten:
- Kan anvende personlige datamaskiner med aktuelle operativsystemer og programvare
 - Kan anvende og organisere et masselager
 - Kan anvende aktuelle verktøy for tekstbehandling, regneark og presentasjon
 - Kan kommunisere via epost, meldingstjenester (PM) og nettprat (chat)
 - Kan søke opp informasjon på internett og utføre nedlasting av informasjon og filer
 - Kan utvikle og publisere enkle sider på internett
 
3D-DAK
Kandidaten:
- kan benytte digitale underlag i modelleringsprosessen
 - kan utarbeide, bruke og berike 3D-modeller til ulike formål.
 - kan fremstille tegninger samt høste informasjon som f.eks. mengder ut fra modellen.
 - kan sammenstille/koordinere modeller fra ulike fagfelt i en modellviewer
 
Kalkulasjon
Kandidaten:
- kan gjøre rede for sine faglige valg
 - kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
 - har innsikt i kalkylemetoder og kan anvende
 - har kjennskap til NS3420 og kan anvende inn mot kalkyle
 
Faglig ledelse
Kandidaten:
- kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
 - kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse/dokumentasjon.
 - kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
 - kan lede personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen - engasjere og motivere.
 - kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
 
Prosjektplanlegging
Kandidaten:
- kan arbeide i team som har ansvar for planlegging av flere fag, omfattende sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
 - kan ta ansvar for dokumentasjon og styring av planprosess.
 - kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
 - kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
 
Videregående MS Excel
Kandidaten:
- Kan anvende dataverktøy til å gjennomføre analyser, gjennomføre simuleringer og utvikle underlag for forretningsmessige beslutninger
 - Kan vurdere usikkerheter i, og konsekvenser av beslutninger basert på databaserte analyser og simuleringer.
 
IKT
Kandidaten:
- Kan utveksle synspunkter på anvendelse av IKT i driften av en virksomhet og hvordan dette påvirker organisasjonen
 - Kan vurdere problemstillinger knyttet til personvern i forbindelse med IKT
 
3D-DAK
Kandidaten:
- kan bruke av et modelleringsprogram og forstå hvordan 3D-DAK/BIM kan skape en bedre samhandlingsprosess i byggebransjen
 
Kalkulasjon
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og ferdigstille yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter, alene eller som deltager i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
 - Kan kalkulere et anleggsprosjekt i aktuell tiltaksklasse ut ifra teknisk beskrivelse
 - Kan anvende anbuds-/ tilbudsgrunnlagets ansvarsdeling mellomutførende og tiltakshaver
 - Kan vurdere og utarbeide et komplett pristilbud / anbud for et reelt anbudsoppdrag
 - Kan anvende gjeldende standarder for beskrivelsestekster
 - Kan utarbeide og fremme formelt pristilbud basert på egen kostnadsvurdering og ‘prissetting av anleggsoppdrag
 - Kan forberede og ta ansvar for gjennomføring av kontraktsforhandling relatert til eget utarbeidet pristilbud /anbud
 - Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor temaet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.
 
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
 
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
 - Praktisk øving
 - Digitale arbeidsformer
 - Gruppearbeid
 - Prosjektarbeid
 - Case
 - Skriftlig arbeid til innlevering
 - Praktisk orientert laboratorieundervisning
 - Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
 - Veiledning