25TB00M EITKANF IKT og prosjektplanlegging

25TB00M EITKANF IKT og prosjektplanlegging

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TB00M EITKANF
    • Studieprogram
      Anlegg Fredrikstad
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2024 Vår
2024 Høst
Om emnet

Temaer:

  • Faglig ledelse (integrert)             
  • Prosjektplanlegging / MS Project            
  • IKT
  • Kalkulasjon
  • Videregående Excel
  • 3D DAK
Emnets innhold

Ledelse:

  • Etikk og ledelse
  • Produksjonsanalyse
  • Produksjonsplanlegging
  • Produksjonsoptimalisering

IKT:

  • Datamaskinens historiske utvikling
  • Aktuelle operativsystemer
  • Aktuelle programvareverktøy for tekstbehandling, regneark og presentasjoner
  • Internetts struktur og anvendelse
  • Aktuelle verktøy for anvendelse av internett og publisering av enkle nettsteder
  • Aktuelle epost klienter

Prosjektplanlegging:

  • Lage og avstemme framdriftsplaner
  • Anvende framdriftsplan som styringsverktøy i prosjekter

Videregående Excel:

  • Lage og redigere formler
  • Bruk av formel og funksjoner
  • Lage rapporter og oversikter

3D-DAK:

  • 3D modellering – bygg og terreng
  • åpenBIM
  • Lese og forstå modeller fra beslektede fagområder
  • Skjema, mengder og lister
  • Visualisering
  • Sol & skyggestudie

Kalkulasjon

  • Anbud / tilbud
  • Kalkyler
  • Prosesskode
  • NS 3420
  • Standarder
Læringsutbytte
Kunnskap

Faglig ledelse

Kandidaten:

  • har kunnskap om formål og prinsipper ved planlegging og samordning
  • kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
  • kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
  • kan forklare de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som gjelder for arbeidet.
  • kjenner metoder for kontinuerlig forbedring
  • kan forklare sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess.

Prosjektplanlegging

Kandidaten:

  • Har kunnskap om byggeplass og struktur
  • Har kunnskap om MS Office generelt
  • Har kunnskap om prosesser som styrer tids- og ressursplanlegging

Videregående MS Excel

Kandidaten:

  • Har kunnskap om hvordan et regneark fungerer
  • Har kunnskap om hvordan et regneark kan presenteres, og effekten av en slik presentasjon
  • Har kunnskap om aktuelle momenter i modelltenkning
  • Har kunnskap om hensikten med modeller og hva man ønsker å oppnå
  • Har kunnskap om hva variable størrelser er, og kunne benytte disse i modellbygging
  • Har kunnskap om hva faste størrelser er, og kunne benytte disse i modellbygging
  • Har kunnskap om hva modellene skal beskrive og hva de skal fortelle
  • Har kunnskap om usikkerhet ved modellbruk

IKT

Kandidaten:

  • Har kunnskap om personlige datamaskiners historie og oppbygging
  • Har kunnskap om aktuelle operativsystemer og masselager organiseres og anvendes
  • Har kunnskap om internett

3D-DAK

Kandidaten:

  • har kunnskap om 3D-DAk og BIM
  • har erfaringsbasert kunnskap om forståelse for bruken av filformatet IFC.
  • kjenner til ulike programmer for koordinering av modeller

 

Kalkulasjon

Kandidaten:

  • har kunnskap om begreper, teorier, prosesser som anvendes innenfor temaet Kalkulasjon
  • Kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
  • Kjenner til temaets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • Har innsikt i egne utviklingsmuligheter.

 

 

Ferdigheter

 Faglig ledelse

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
  • kan gjøre rede for verktøy og metoder for oppfølging og styring av et prosjekt
  • kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeidet på en arbeidsplass på best mulig måte
  • kan samordne alle grupper av leverandører og spesialister som jobber på arbeidsplassen

Prosjektplanlegging

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
  • kan samordne alle grupper av leverandører og spesialister som deltar i planprosessen
  • kan håndtere alle involverte fagretninger

Videregående MS Excel

Kandidaten:

  • Kan bruke formler i regneark
  • Kan benytte aktuelle funksjoner i regneark
  • Kan koble forskjellige regneark sammen til et regneark
  • Kan benytte datatabeller (databaser) i beregninger
  • Kan simulere datamodeller i regneark
  • Kan tolke resultatet av en simulering

IKT

Kandidaten:

  • Kan anvende personlige datamaskiner med aktuelle operativsystemer og programvare
  • Kan anvende og organisere et masselager
  • Kan anvende aktuelle verktøy for tekstbehandling, regneark og presentasjon
  • Kan kommunisere via epost, meldingstjenester (PM) og nettprat (chat)
  • Kan søke opp informasjon på internett og utføre nedlasting av informasjon og filer
  • Kan utvikle og publisere enkle sider på internett

3D-DAK

Kandidaten:

  • kan benytte digitale underlag i modelleringsprosessen
  • kan utarbeide, bruke og berike 3D-modeller til ulike formål.
  • kan fremstille tegninger samt høste informasjon som f.eks. mengder ut fra modellen.
  • kan sammenstille/koordinere modeller fra ulike fagfelt i en modellviewer

Kalkulasjon

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for sine faglige valg
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • har innsikt i kalkylemetoder og kan anvende
  • har kjennskap til NS3420 og kan anvende inn mot kalkyle

 

Generell kompetanse

Faglig ledelse

Kandidaten:

  • kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
  • kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse/dokumentasjon.
  • kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
  • kan lede personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen - engasjere og motivere.
  • kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Prosjektplanlegging

Kandidaten:

  • kan arbeide i team som har ansvar for planlegging av flere fag, omfattende sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
  • kan ta ansvar for dokumentasjon og styring av planprosess.
  • kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
  • kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Videregående MS Excel

Kandidaten:

  • Kan anvende dataverktøy til å gjennomføre analyser, gjennomføre simuleringer og utvikle underlag for forretningsmessige beslutninger
  • Kan vurdere usikkerheter i, og konsekvenser av beslutninger basert på databaserte analyser og simuleringer.

IKT

Kandidaten:

  • Kan utveksle synspunkter på anvendelse av IKT i driften av en virksomhet og hvordan dette påvirker organisasjonen
  • Kan vurdere problemstillinger knyttet til personvern i forbindelse med IKT

3D-DAK

Kandidaten:

  • kan bruke av et modelleringsprogram og forstå hvordan 3D-DAK/BIM kan skape en bedre samhandlingsprosess i byggebransjen

Kalkulasjon

Kandidaten:

  • kan planlegge, gjennomføre og ferdigstille yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter, alene eller som deltager i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • Kan kalkulere et anleggsprosjekt i aktuell tiltaksklasse ut ifra teknisk beskrivelse
  • Kan anvende anbuds-/ tilbudsgrunnlagets ansvarsdeling mellomutførende og tiltakshaver
  • Kan vurdere og utarbeide et komplett pristilbud / anbud for et reelt anbudsoppdrag
  • Kan anvende gjeldende standarder for beskrivelsestekster
  • Kan utarbeide og fremme formelt pristilbud basert på egen kostnadsvurdering og ‘prissetting av anleggsoppdrag
  • Kan forberede og ta ansvar for gjennomføring av kontraktsforhandling relatert til eget utarbeidet pristilbud /anbud
  • Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor temaet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

 Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste deles ved studiestart.