25TB00G EITKBYK23 Realfaglige redskap

25TB00G EITKBYK23 Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TB00G EITKBYK23
    • Studieprogram
      Bygg
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Undervisningssemestere
2023 Høst
2024 Vår
2024 Høst
2025 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Matematikk
  • Fysikk
Emnets innhold

Matematikk

  • Grunnleggende matematikk
    • Regneregler.
    • Brøk og prosentregning, inkludert logaritmer.
    • Potenser.
    • Tall på standardform.
    • Sammentrekning og faktorisering.
  • Likninger og formelregning
    • Løse likninger av første og andre grad.
    • Løse likningssett med to ukjente.
    • Tilpasse og omforme formeluttrykk.
  • Trigonometri og geometri
    • Areal, omkrets, volum og overflate.
    • Pytagoras’ setning.
    • Trigonometri.
    • Vektorer.
  • Funksjoner
    • Rette linjer.
    • Polynomfunksjoner.
    • Eksponentialfunksjoner.
    • Derivasjon og integrasjon av polynomfunksjoner.
    • Regresjon
    • Praktiske eksempler
  • Grunnleggende statistikk

Fysikk 

  • Innledende emner
    • Anvende SI-systemet og dekadiske prefikser.
    • Begrepene masse, tyngde og massetetthet.
    • Usikkerhet og korrekt bruk av gjeldende siffer.
  • Kraft og rettlinjet bevegelse
    • Anvende Newtons lover.
    • Regne med bevegelseslikninger ved konstant fart og ved konstant akselerasjon.
  • Energi
    • Beregne arbeid, effekt og virkningsgrad.
    • Beregne kinetisk og potensiell energi.
    • Anvende energibevaring.
  • Termodynamikk
  • Fysikk i væsker og gasser
  • Statikk
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes
  • kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover
  • kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
  • kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter

Studenten:

  • kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å løse matematiske problemer
  • kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger
  • har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk
  • kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
  • har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
  • har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
  • kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.