25HH47C EIHOOTKH24 Bransjekunnskap om optikk og optometri

25HH47C EIHOOTKH24 Bransjekunnskap om optikk og optometri

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25HH47C EIHOOTKH24
    • Studieprogram
      Optoteknikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Josefine Viktoria Daniels
Undervisningssemestere
2025 Vår
Om emnet

Emnet gir kunnskap om bransjen og ulike driftsmodeller for optiske forretninger, samt hvordan digitalisering og bærekraftperspektiver påvirker driften i dag og i fremtiden.

Studenten skal også lære om faktorer som er viktig for å tilby riktig produkt tilpasset kundens behov og personlige stil, samt lover, forskrifter og bransjenormer for optisk faghandel.

Emnets innhold

Temaer

  • Optometri og optikerbransjen
  • Driftsmodeller for optiske forretninger
  • Person-orientert kommunikasjon
  • Kunderådgivning
  • Digitalisering
  • Bærekraft
  • Lover, regelverk og kvalitetsstandarder
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kjennskap til optometri som profesjon
  • forstår optikerbransjens historie og egenart, og betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kunnskap om hvordan digitalisering og bærekraftperspektiver påvirker driftsmodeller for optiske forretninger
  • har kunnskap om kommunikasjon med kunder og kollegaer
  • har kunnskap om produkter, estetisk tilpasning og personlig stil
  • har innsikt i relevante lover, regelverk, og kvalitetsstandarder
Ferdigheter

Studenten

  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
  • kan anvende grunnleggende prinsipper for kommunikasjon
  • kan tilby riktig produkt tilpasset kundens behov og personlige stil
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for drift, digitalisering og bærekraft i optikerforretning
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper innen optikerbransjen
  • har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet som optotekniker
  • kan bygge relasjoner med kunder/pasienter og kollegaer i bransjen
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i optisk forretning
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans i optisk forretning
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • En gruppeoppgave i driftsmodeller for optisk forretning
  • En workshop i person-orientert kommunikasjon
  • To individuelle, skriftlige oppgaver:
    • 1. Optikerbransjens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
    • 2. Lover, regler, kvalitetsstandarder og yrkes- og bransjeetiske prinsipper innen optikerbransjen
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
  • Oppmøte iht. oppmøteplikt

Emnet avsluttes med eksamen.

Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på samlinger. Det forutsettes tilstedeværelse i nettbaserte timer med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering

Arbeidskrav

Formell vurdering av arbeidskrav satt til godkjent/ikke godkjent.

Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen vurderes med karakter A-F.

Forkunnskapskrav

Ingen

Arbeids- og læringsaktiviteter

Nettbaserte forelesninger, gruppetimer, diskusjoner, workshop, rollespill, praksis i optometrisk virksomhet, praksislogg, samarbeidslæring og selvstudier. 

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.