25AR04B EIRLOPK Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)
25AR04B EIRLOPK Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25AR04B EIRLOPK
- StudieprogramReiseliv og opplevelsesutvikling
- Studiepoeng10
- StudiestedGeilo
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligSunniva Buseth Kåpvik
Økonomistyring:
- Aktuelt lovverk innenfor LØM
- Etikk
- Bedriftsetablering
- Kostnads- og inntekstforståelse
- Regnskapsforståelse og regnskapsanalyse
- Budsjettering
- Kalkyler og lønnsomhetsbetraktninger
- Investeringsanalyse
Organisasjon og ledelse
- Personalledelse og personaladministrasjon
- Ledelsesteori
- Organisasjonsteori/struktur
- Organisasjonsutvikling/endringer
- Motivasjonsteori
- Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
- Bedriftskultur
Markedsføring
- Situasjonsanalyse og mål
- Markedsplan
- Segmentering
- Kjøpsadferd i privat og bedriftsmarked
- Markedsføringsstrategi, konkurransemidler
Kandidaten:
- har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
- har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
- har kunnskap om kjøpsatferd og markedsplanlegging
- har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
- har erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer
Kandidaten:
- kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjonen for iverksetting av tiltak
- kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
- kan utarbeide en markedsplan
- kan gjøre rede for og vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
- kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger, utarbeide mål og iverksette begrunnede tiltak
- kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
Kandidaten:
- kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet
- kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, og kan utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
- har kompetanse i effektiv bruk av IKT, og kan bruke regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
- kan utarbeide og følge opp planer
- kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
- kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
- kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning
Litteraturliste oppdateres ved studiestart.
Relevante internettsider blir oppgitt underveis.
Økonomistyring
Holan, M. & Høiseth, P. (2019). Økonomistyring (3. utg.). Fagbokforlaget. ISBN: 9788245032093
Organisasjon og ledelse
Holan, M. & Høiseth, P. (2019). Organisasjon og ledelse (3. utg.). Fagbokforlaget. ISBN: 9788245032086
Markedsføringsledelse
Holan, M. (2019). Markedsføringsledelse (3. utg.). Fagbokforlaget. ISBN: 9788245032079