25AL08D EILFPLK24 Hovedprosjekt

25AL08D EILFPLK24 Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25AL08D EILFPLK24
    • Studieprogram
      Praktisk lederutdanning
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold
  • Planlegge, styre og gjennomføre et prosjekt
  • Utarbeide aktuell problemstilling og benytte tilpasset metode for hovedprosjektet
  • Fordype seg i selvvalgt fagfeltet fra studiet, Praktisk ledelse for å løse prosjektoppgaven
  • Knytte teori og praksis sammen for å utvikle ny kompetanse
  • Teamarbeid, kommunisere og presentere prosjektarbeid
  • Vurdere og evaluere arbeidsprosesser eller utviklingsprosesser
  • Bruke erfaringer, kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse
  • Gjøre bruk av kreativitet og nytenkning i prosjektprosessen
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om hvordan man skriver en prosjektrapport
  • Har særskilte kunnskaper om et selvvalgt tema med en problemstilling innenfor ledelse
  • Har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon om tema for et hovedprosjekt
  • Har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
  • Kan vurdere eget prosjekt i forhold til gjeldende normer og krav
  • Har kunnskap til bransjen/yrkesfelt som er knyttet til tema i hovedprosjektet
Ferdigheter

Studenten

  • Kan gjøre rede for valg av tema for hovedprosjekt
  • Kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling med tilpasset metode
  • Kan benytte og henvise til relevant informasjon, fagstoff og teori 
  • Kan delta i teamarbeid, planlegge, kommunisere og presentere prosjektarbeid og resultat
  • Kan skrive en prosjektrapport
  • Kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
  • Kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid alene og som deltaker i gruppe i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjektarbeid i tråd med samfunnet eller en virksomhets behov
  • kan utveksle synspunkter med andre i diskusjoner om utvikling av et prosjekt
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det blir gitt arbeidskrav i løpet av emnet som skal være godkjent for å kunne avlegge eksamen

Eksamen

  • Emnet avsluttes med eksamen.
  • Frist for innlevering av prosjektet med all dokumentasjon er satt i studiets aktivitetsplaner.
  • Disse krav må overholdes for å få avsluttende vurdering, og lov til å ta eksamen i emnet.
Oppmøteplikt

Det er ikke oppmøteplikt, men obligatoriske arbeidskrav kan kreve oppmøte

Vurdering

Et emne kan kun lede frem til én karakter. 

Arbeidskrav:

  • Godkjent/ikke godkjent

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i emnet

Eksamen: 

  • Gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

 

 

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Prosjektarbeid
  • Digitale arbeidsformer
  • Veiledning

Gruppene står selv ansvarlig for gjennomføringen av prosjektet. Rollen til lærergruppen er å veilede gruppene og den enkelte, valg/beslutningen må gruppa eller den enkelte selv ta. Eksterne krefter og andre lærere kan også benytte ved behov.

Litteraturliste

Studentene må selv finne frem til aktuell og relevant litteratur på det aktuelle feltet.