25AL08C EILFPLK24 Utvikling av lederrollen

25AL08C EILFPLK24 Utvikling av lederrollen

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25AL08C EILFPLK24
    • Studieprogram
      Praktisk lederutdanning
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Selvledelse

Lede andre

Prosjektledelse

  • Coaching- og veiledningsverktøy
  • Ledelsesutvikling
  • Selvforståelse
  • Selvledelsesstrategier
  • Stresshåndtering
  • Endringsledelse
  • Konflikthåndtering
  • Krisehåndtering
  • Forhandlinger
  • Arbeidsmiljø
  • Prosjekt som metode
  • Etikk og bærekraft
  • Økonomiforståelse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om verktøy innenfor selvutvikling og selvledelse
  • Har innsikt i hvordan stress påvirker egen lederutøvelse, medarbeidere og organisasjonen
  • Har kunnskap om hensiktsmessig coaching og veiledning av medarbeidere
  • Har innsikt i hvordan arbeidsmiljørelaterte utfordringer påvirker medarbeidere og organisasjonen
  • Har kunnskap om krise- og beredskapshåndtering
  • Har kunnskap om konflikthåndtering
  • Har kunnskap om prosjekt som metode
  • Har innsikt i grunnleggende bruk av statistikk og metode
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende faglig kunnskap og verktøy i utvikling av arbeidsgiverrollen
  • Kan anvende faglig kunnskap og verktøy i veiledning og coaching av medarbeidere
  • Kan anvende faglig kunnskap og verktøy innen selvledelse
  • Kan anvende faglig kunnskap og verktøy i krise- og beredskapshåndtering
  • Kan anvende faglig kunnskap og verktøy i konflikthåndtering
  • Kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til arbeidsmiljørelaterte utfordringer, utarbeide handlingsplaner og sette inn tiltak der det er behov
  • Kan kartlegge etiske og økonomiske utfordringer, og anvende dette i lys av bærekraftmålene, bedriftens og bransjens behov og gjeldende lovkrav
  • Kan analysere statistiske data og sette inn relevante tiltak
  • Kan anvende faglig kunnskap om prosjekt som metode og utarbeide prosjektplaner
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan utvikle, utarbeide og følge opp planer for å nå organisasjonens mål
  • Kan utvikle og lede medarbeidere
  • Kan utvikle seg selv og egen lederrolle
  • Kan samarbeide og bygge relasjoner for å nå organisasjonens mål
  • Kan utføre varierte ledelsesoppgaver og prosjekter, alene og i gruppe.
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det settes minimum 2 obligatoriske arbeidskrav til emnet.

For å kunne avlegge eksamen, må samtlige arbeidskrav være godkjent.

Eksamen

  • Emnet avsluttes med eksamen
Vurdering

Et emne kan kun lede frem til én karakter. 

Arbeidskrav:

  • Godkjent/ikke godkjent

Arbeidskravet må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i emnet

Eksamen: 

  • Gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.