25AL08A EILFPLK24 Trygghet i lederrollen
25AL08A EILFPLK24 Trygghet i lederrollen
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25AL08A EILFPLK24
- StudieprogramPraktisk lederutdanning
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligGunn-Marit Storum
Temaer
Kommunikasjon og ledelse
- Lederplattformen
- Ledelsesutfordringer
- Ledelsesteori
- Motivasjonsteori
- Kommunikasjonsteori
- Skriftlig og muntlig formidling og kommunikasjon
- Samtaler med medarbeidere
- Rolleforståelse og rolleendring
- Mellommenneskelig samspill i lederrollen
- Kildehenvisning og kildekritikk
Studenten
- har kunnskap om relevante ledelsesteorier
- har kunnskap om relevante motivasjonsteorier
- har kunnskap om relevant kommunikasjonsteori
- har kunnskap om utfordringer knyttet til lederrollen
- har kunnskap om lederplattformen som metode
- har kunnskap om skriftlig og muntlig formidling
- har kunnskap om kildekritikk og kildehenvisning
- har kunnskap om kommunikasjon på tvers av kulturer
- har kunnskap om ulike samtaleformer
Studenten
- kan anvende teorier om motivasjon for å motivere seg selv og andre
- kan anvende teorier om ledelse i utøvelsen av egen lederrolle
- kan anvende lederplattformen som verktøy
- kan anvende kommunikasjonsteorier i utøvelsen av lederrollen
- kan anvende språket som verktøy for å kommunisere på en forståelig og hensiktsmessig måte, både skriftlig og muntlig
- kan anvende kilder til bruk i skriftlig og muntlig kommunikasjon
- kan anvende relevante kommunikasjonsverktøy
Studenten
- kan bygge relasjoner og kommunisere med andre
- har forståelse av seg selv og hvordan man håndterer lederrollen
- har forståelse og kan anvende ulike metoder og verktøy i lederrollen
Arbeidskrav
- Minimum 2 obligatoriske arbeidskrav
Arbeidskravene må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet og avlegge eksamen
Eksamen
- Emnet avsluttes med eksamen
Et emne kan kun lede frem til én karakter.
Arbeidskrav:
- Godkjent/ikke godkjent
Arbeidskravet må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i emnet
Eksamen:
- Gradert karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning