10HH53A EIHOHMR Helsearbeiderens rolle og oppgaver i morgendagens omsorg
10HH53A EIHOHMR Helsearbeiderens rolle og oppgaver i morgendagens omsorg
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10HH53A EIHOHMR
- StudieprogramHverdagsmestring
- Studiepoeng7
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligEdutorium Admin
Delemner |
|
Arbeids-form |
Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon/refleksjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning. Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum. |
Delemne 1 |
Hverdagsmestring – et tankesett
|
Delemne 2 |
Helse og aldring
|
Delemne 3 |
Etikk, kommunikasjon og veiledningsferdigheter
|
Kandidaten:
- har innsikt i aktuell lovverk, stortingsmeldinger og oppbygning av helse- og omsorgstjenesten
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i tilrettelegging for mestring hos bruker
- har kunnskap om rehabiliteringsprosessen i arbeidet med hjemmeboende brukere/ tjenestemottakere
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om livsstilsendring hos den nye generasjonen eldre
- forstår betydningen av hvordan pårørendesamarbeid kan påvirke emosjoner, behov og motivasjon hos bruker/ tjenestemottaker
Kandidaten:
- kan anvende relevante faglige kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen praksis innen hverdagsmestring
- kan kartlegge og identifisere normalitet og avvik i tilrettelegging for mestring hos bruker/ tjenesteyter
- kan finne informasjon og fagstoff i aktuelt lovverk og stortingsmeldinger
Kandidaten:
- kan utføre arbeidet med fokus på morgendagens omsorg for å utvikle kvaliteten av egen yrkesutøvelse
- kan bygge relasjoner til tjenestemottaker og deres pårørende
- har forståelse for eget verdigrunnlag, etikk og holdninger og hvordan dette kan påvirke egen yrkesutøvelse
Oppgave: Hverdagsmestring og aldring
Beskriv en aktuell problemstilling/ case fra egen eller tenkt praksis og beskriv hvordan hverdagsmestring kan føre til livsstilsendring hos en bruker.
Rammer: Skriftlig individuell oppgave. Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive maler og skjema. Vurdering gis med karakter A-F, se pkt. 5.3.1, etter kriteriene 1-6, se 5.4.1 Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. |
Emne 1 - Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et eget individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Rammer: Skriftlig individuelt notat (se mal i vedlegg) Omfang: maksimum 1 side Vurdering: Bestått ved innlevering. |
Eide, Hilde og Tom Eide (2007) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk Oslo: Gyldendal Akademisk (kapittel 1 - 10)
Dalland, Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo: Gyldendal akademisk
Bredland, Ebba Langum, Linge, Oddrun Anita og Vik, Kjersti (2011) ”Det handler om verdighet, ideologi og praksis i rehabiliteringsarbeid” (kapittel 1, 2, 5 og 7)
Gyldendal,
Grasaas, K. Sjursen, M. & Stordalen, J. (2014) Helsefagskolen - Etikk og kommunikasjon Høyskoleforlaget (Kapittel 1 – 11 og 19 – 20)
Vik, Kjersti (2015), Mens vi venter på eldrebølgen. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (Kapittel 1 – 6)
Wilhelm, Ingvard (2013). Det er ikke mer synd på deg enn andre: en bok om ansvar og frigjøring. Stavanger: Hertervig forlag
Lov og rammeverk:
Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet helhet St.mld. (2014 – 2015) Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet
Helse- og omsorgsdepartementet (2006) Mestring, muligheter og mening St.mld.25 (2005-2006) kapittel 1 – 6 Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet
Helse- og omsorgsdepartementet (2013) Morgendagens omsorg St.mld.29 (2012 – 2013) Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet
Aktuell nettadresse:
Bjerkaas, K.E.T. (2012) Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering: http://kurs.helsekompetanse.no/rehabilitering/23842
Helse og sosiallover www.lovdata.no