10HH53A EIHOHMR Helsearbeiderens rolle og oppgaver i morgendagens omsorg

10HH53A EIHOHMR Helsearbeiderens rolle og oppgaver i morgendagens omsorg

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10HH53A EIHOHMR
    • Studieprogram
      Hverdagsmestring
    • Studiepoeng
      7
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Undervisningssemestere
2020 Høst
Emnets innhold

Delemner

  1. Hverdagsmestring – et tankesett
  2.  Helse og aldring
  3.  Etikk, kommunikasjon og veiledningsferdigheter

Arbeids-form

Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon/refleksjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning.

Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum. 

Delemne 1

Hverdagsmestring – et tankesett

  • Introduksjon til utdanning (forventninger – års hjul)
  • Endringskompetanse i helse- og omsorgssektoren
  • Rehabiliteringsprosessen
  • Aktuelt lovverk, jfr oversikt over litteratur nedenfor
  • Morgen dagens omsorg
  • Hva er viktig for deg
  • Hjelpefeller
  • Kvalitetssirkel
  • Demografisk utvikling

Delemne 2

Helse og aldring

  • Naturlige aldersforandringer
  • Livsstilsendring
  • Ny generasjon eldre
  • Forskning om fysisk aktivitet og eldre

Delemne 3

Etikk, kommunikasjon og veiledningsferdigheter

  • Kommunikasjonens betydning
  • Kommunikasjon med brukere og pårørende
  • Relasjonskompetanse
  • Hva er viktig for deg
  • Innføring i motiverende intervju
  • Etikk og holdninger
  • Veiledning til fysisk aktivitet
  • Tilrettelegging for mestring hos bruker
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har innsikt i aktuell lovverk, stortingsmeldinger og oppbygning av helse- og omsorgstjenesten
  • har kunnskap om kommunikasjon og veiledning i tilrettelegging for mestring hos bruker
  • har kunnskap om rehabiliteringsprosessen i arbeidet med hjemmeboende brukere/ tjenestemottakere
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om livsstilsendring hos den nye generasjonen eldre
  • forstår betydningen av hvordan pårørendesamarbeid kan påvirke emosjoner, behov og motivasjon hos bruker/ tjenestemottaker
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende relevante faglige kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen praksis innen hverdagsmestring
  • kan kartlegge og identifisere normalitet og avvik i tilrettelegging for mestring hos bruker/ tjenesteyter
  • kan finne informasjon og fagstoff i aktuelt lovverk og stortingsmeldinger
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan utføre arbeidet med fokus på morgendagens omsorg for å utvikle kvaliteten av egen yrkesutøvelse
  • kan bygge relasjoner til tjenestemottaker og deres pårørende
  • har forståelse for eget verdigrunnlag, etikk og holdninger og hvordan dette kan påvirke egen yrkesutøvelse
Arbeidsinnsats

Oppgave: Hverdagsmestring og aldring

Beskriv en aktuell problemstilling/ case fra egen eller tenkt praksis og beskriv hvordan hverdagsmestring kan føre til livsstilsendring hos en bruker.

Rammer:

Skriftlig individuell oppgave.

Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive maler og skjema.

Vurdering gis med karakter A-F, se pkt. 5.3.1, etter kriteriene 1-6, se 5.4.1

Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

Emne 1 - Refleksjonsnotat

Etter endt emne skal studentene levere et eget individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

Rammer:

Skriftlig individuelt notat (se mal i vedlegg)

Omfang: maksimum 1 side

Vurdering: Bestått ved innlevering.

Litteraturliste

Eide, Hilde og Tom Eide (2007) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk Oslo: Gyldendal Akademisk (kapittel 1 - 10)

Dalland, Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo: Gyldendal akademisk

Bredland, Ebba Langum, Linge, Oddrun Anita og Vik, Kjersti (2011) ”Det handler om verdighet, ideologi og praksis i rehabiliteringsarbeid” (kapittel 1, 2, 5 og 7)
Gyldendal,

Grasaas, K. Sjursen, M. & Stordalen, J. (2014) Helsefagskolen - Etikk og kommunikasjon Høyskoleforlaget (Kapittel 1 – 11 og 19 – 20)

Vik, Kjersti (2015), Mens vi venter på eldrebølgen. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (Kapittel 1 – 6)

Wilhelm, Ingvard (2013). Det er ikke mer synd på deg enn andre: en bok om ansvar og frigjøring. Stavanger: Hertervig forlag

Lov og rammeverk:

Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet helhet St.mld. (2014 – 2015) Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet

Helse- og omsorgsdepartementet (2006) Mestring, muligheter og mening St.mld.25 (2005-2006) kapittel 1 – 6 Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet

Helse- og omsorgsdepartementet (2013) Morgendagens omsorg St.mld.29 (2012 – 2013) Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet

Aktuell nettadresse:

Bjerkaas, K.E.T. (2012) Hverdagsmestring og hverdagsrehabilitering: http://kurs.helsekompetanse.no/rehabilitering/23842

Helse og sosiallover www.lovdata.no