10AL03B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon
10AL03B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10AL03B
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- Studiepoeng6
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a. Læreplanforståelse
- Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
- Kjernekompetanse i faget, og spisskompetanse i bedriften sett opp imot læreplanen i eget fag
- Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan
2b. Mål og planer
- Kartlegge behov for kompetanse
- Medvirkning
- Formulere læringsmål
- Intern plan for opplæringen
- Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
2c. Vurdering for læring
- Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
- Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
- Uformell og formell vurdering
- Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
- Egenvurdering
2d. Gjennomgående dokumentasjon
- Gjennomgående dokumentasjonssystemer
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
- Veileders dokumentasjon
Forberedelse til sluttvurdering
Studenten
- har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje i et samfunnsperspektiv og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
- har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
- har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, samt behov for og krav til gjennomgående dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig løp til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger som gjelder veiledning av lærling på egen arbeidsplass
- kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
- kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning av lærlinger
- kan anvende verktøy for gjennomgående dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
Studenten
- kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
- kan utføre underveisvurdering og dokumentasjon i veiledning av lærlinger
1. Individuell skriftlig oppgave
- Oppgaven er to delt:
- Lag en opplæringsplan for en lærling i ditt fag, for en kortere periode på noen uker eller måneder (vedlegg til oppgave b)
- Velg en konkret arbeidsoppgave fra opplæringsplanen, som du beskriver til lærlingen med tilhørende kompetansemål, og lag vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse til arbeidsoppgaven. Begrunn med relevant teori og drøft læreforutsetninger.
- Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive maler og skjema.
2. Refleksjonsnotat
- Skriftlig individuelt notat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt etter endt emne.
- Omfang: maksimum 1 side
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet.
Formell vurdering av skriftlig individuell oppgave med karakter A-F
Formell vurdering av refleksjonsnotat med bestått/ ikke bestått
Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg
til eksamen.
Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon/refleksjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning. Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.
For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet
på skolens hjemmeside