10AL03A Veileders rolle, ansvar og oppgaver
10AL03A Veileders rolle, ansvar og oppgaver
- Emnebeskrivelse
- Emnekode10AL03A
- StudieprogramVeiledning av lærlinger
- Studiepoeng6
- StudiestedBjørkelangen, Rud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Temaer
- Roller og ansvar, lov- og regelverk
- Kvalitet i fagopplæringen
- Kommunikasjon og veiledningsferdigheter
- Samarbeid og gruppeprosesser
- Mottak av lærlinger
1a. Roller og ansvar, lov- og regelverk
- Rolleavklaringer
- Ansvarsområder
- Lovverk, rammeverk og styringsdokumenter
- Interne kvalitetssikringssystemer
- Samarbeidsavtaler
1b. Kvalitet i fagopplæringen
- Myndighetenes kvalitetsvurderingssystem i fagopplæringen
- Lærende organisasjon
- HMS og interne systemer
- Yrkesstolthet
1c. Kommunikasjon og veiledningsferdigheter i fagopplæringen
- Kommunikasjonens betydning
- Relasjonskompetanse
- Etikk og holdninger
- Yrkesetiske retningslinjer
- Helhetsmodeller i veiledningen (didaktikk)
- Reflektert praksis
- Digitale verktøy
- Målrettet kommunikasjonsteori i praksis
1d. Samarbeid og gruppeprosesser
- Teori om prosesser i grupper
- Kultur og roller på arbeidsplassen
- Samarbeid skole – arbeidsliv
- Trepartssamarbeid om opplæring i bedrift (samfunnskontrakten)
1e. Mottak av lærlinger
- Forberedelse i bedriften
- Mottaksplan, ansvarsfordeling og oppfølging
- Arbeidsreglement
- Nytilsatt på arbeidsplassen
- Forventningssamtale
- Overgangen mellom skole og lærebedrift
Studenten
- har innsikt i sentralt lov- og rammeverk som gjelder egen veilederrolle og ansvar, samt bedriftsinterne og myndighetenes kvalitetsvurderingssystem for fagopplæringen
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsferdigheter i fagopplæringen og gruppeprosesser på egen arbeidsplass
- forstår betydning av samarbeid skole-arbeidsliv for verdiskaping i egen bransje og i samfunnet for øvrig
- har kunnskap om forberedelse og planer for mottak av nye lærlinger i en bedrift
Studenten
- kan anvende aktuelt lov- og rammeverk for lærlingordningen på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til roller og ansvar for opplæring i bedrift
- kan anvende kommunikasjons- og veiledningsteknikker i egen veiledningspraksis
- kan kartlegge mottakssituasjonen for nye lærlinger på egen arbeidsplass og identifisere behov for planer og tiltak, samt samarbeid internt i bedriften og mellom skole- og arbeidsliv
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av lærlinger i egen bransje
- har utviklet en yrkesetisk grunnholdning til egen rolle og oppgaver i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledning av lærlinger etter bransjens og samfunnets behov for kvalitet i fagopplæringen
- kan bygge relasjoner med kolleger på egen arbeidsplass og eksterne samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv
1. Individuell skriftlig oppgave
- Oppgaven er todelt:
- Beskriv, vurder, begrunn og drøft ut fra litteratur og erfaring hvordan veileder/bedriften kan tilrettelegge og planlegge for at lærling kan få en god start på arbeidsplassen. Lag en mottaksplan og mal for forventningssamtale, som vedlegg til oppgave a).
- b) Presenter for dine medstudenter i basisgruppen, på første gruppeveiledning, disposisjon for din oppgave. Erfaringene fra denne runden kan gjerne være med i refleksjonsnotatet.
- Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive maler og skjema.
2. Refleksjonsnotat
- Skriftlig individuelt notat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt etter endt emne.
- Omfang: maksimum 1
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet.
Formell vurdering av skriftlig individuell oppgave med karakter A-F
Formell vurdering av refleksjonsnotat med bestått/ ikke bestått
Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg
til eksamen.
Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon/refleksjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning. Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.
For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet
på skolens hjemmeside