01TX00C EITKFRE Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)
01TX00C EITKFRE Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TX00C EITKFRE
 - StudieprogramUniversell
 - Studiepoeng10
 - StudiestedFredrikstad
 - StudienivåFagskole nivå 5.2
 - EmneansvarligOle Kristian Thoresen
 
 
Temaer
Økonomistyring:
- Aktuelt lovverk innenfor LØM
 - Etikk
 - Situasjonsanalyse og mål
 - Bedriftsetablering
 - Kostnads- og inntekstforståelse
 - Regnskapsforståelse og regnskapsanalyse
 - Budsjettering
 - Kalkyler og lønnsomhetsbetraktninger
 - Investeringsanalyse
 
Organisasjon og ledelse
- Personalledelse
 - Ledelse og motivasjon
 - Organisasjonsteori/struktur
 - Organisasjonsutvikling/endringer
 - Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
 - Organisasjonskultur
 
Markedsføring
- Markedsplan
 - Segmentering
 - Kjøpsadferd i privat og bedriftsmarked
 - Markedsføringsstrategi, konkurransemidler
 
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
 - har kunnskap om lønnskostnader
 - har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
 
Studenten
- kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
 - kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
 - kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
 - kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
 - kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
 - kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
 - kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
 - kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
 - kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
 - kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
 - kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
 - kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
 - kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
 - kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
 
Studenten
- kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
 - kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
 - har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
 - kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.
 - kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
 - kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
 
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres 2-3 obligatoriske arbeidsoppdrag
 - Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
 - Avsluttende emnetest
 
Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få en sluttvurdering
Eksamen
Det avholdes ikke eksamen i emnet
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent
Avsluttende emnetest, arbeidsoppdrag, prosess og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. I sluttvurderingen vektes avsluttende emnetest 70% og arbeidsoppdrag/prosess/refleksjonsnotat 30%.
- Forelesning/undervisning
 - Individuelle oppgaver
 - Gruppearbeid
 - Presentasjoner
 - Refleksjoner
 - Diskusjoner
 - Skriftlig arbeid til innlevering
 - Veiledning