01TX00C EITKFRE Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)

01TX00C EITKFRE Ledelse, økonomi og markedsføring (LØM)

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TX00C EITKFRE
    • Studieprogram
      Universell
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Temaer

Økonomistyring:

  • Aktuelt lovverk innenfor LØM
  • Etikk
  • Situasjonsanalyse og mål
  • Bedriftsetablering
  • Kostnads- og inntekstforståelse
  • Regnskapsforståelse og regnskapsanalyse
  • Budsjettering
  • Kalkyler og lønnsomhetsbetraktninger
  • Investeringsanalyse

Organisasjon og ledelse

  • Personalledelse
  • Ledelse og motivasjon
  • Organisasjonsteori/struktur
  • Organisasjonsutvikling/endringer
  • Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
  • Organisasjonskultur

Markedsføring

  • Markedsplan
  • Segmentering
  • Kjøpsadferd i privat og bedriftsmarked
  • Markedsføringsstrategi, konkurransemidler
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
  • har kunnskap om lønnskostnader
  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
  • kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
  • kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
  • kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
  • kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
  • kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
  • kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
  • kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
  • kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
  • kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
  • kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
  • kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
  • kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
  • kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi
Generell kompetanse

Studenten

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
  • kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette.
  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal i emnet gjennomføres 2-3 obligatoriske arbeidsoppdrag
  • Avsluttende emnetest
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få en sluttvurdering

Eksamen

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet

Oppmøteplikt

Prosessvurdering

Vurdering

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent

Avsluttende emnetest, arbeidsoppdrag, prosess og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. I sluttvurderingen vektes avsluttende emnetest 70% og arbeidsoppdrag/prosess/refleksjonsnotat 30%.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Individuelle oppgaver
  • Gruppearbeid
  • Presentasjoner
  • Refleksjoner
  • Diskusjoner
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Veiledning
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.