01TX00A EITKFRE Realfaglige redskap
01TX00A EITKFRE Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TX00A EITKFRE
- StudieprogramUniversell
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
- Trigonometri
- Rette vinkler (pytagoras, sin, cos og tan)
- Ikke rette vinkler (sinussetningen, cosinussetningen og arealsetningen)
- Potenser
- Likninger
- Førstegrad, andregrad, irrasjonale og logaritmer
- Faktorisering
- Førstegrad og andregrad
- Ulikheter
- Fortegnskjema
- Grafisk
- Derivasjon
- Konstant, potens, produkt, brøk, kjerne, logaritme og eksponential
- Vendepunkt
- Størst/Minst/Vekst
- Regresjon
- Lineær, andregrad, eksponential og potens
- Integral
- Konstant og potens
- Kalkulator
- Tegne graf
- Kalkulator
- Ved regning
- Bevegelse
- Rettlinjet og vertikal
- Kraft og bevegelse
- Newtons lover, skråplan og trinser
- Energi
- Potensiell og kinetisk
- Fjær
- Kalorimetri
- Energi
Studenten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen.
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
- kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Studenten
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov
- har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger
- har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes
- kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling
Arbeidskrav
- Obligatoriske tester
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Individuelle oppgaver
- Gruppearbeid
- Veiledning