01TT06C EITKMEFH24 Robotteknologi og reguleringsteknikk

01TT06C EITKMEFH24 Robotteknologi og reguleringsteknikk

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TT06C EITKMEFH24
    • Studieprogram
      Mekatronikk
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Temaer

Robot

  • Robotteknologi og komponenter
  • Styresystemer og programmering for robot
  • Synssystemer og posisjonering
  • Autonomi i produksjonen
  • Sikkerhet i robotsystemer

Reguleringssystemer

  • Reguleringsprinsipper og regulatorer
  • Dokumentasjon, P&ID skjema og blokkdiagrammer
  • Simulering av reguleringssystemer
  • Implementering av regulatorer i industriell automasjon
  • Myndighetskrav til automatiserte anlegg
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styresystemer og mekanisk oppbygning av roboter som brukes i mekatronikksystemer
  • har kjennskap til ulike robot-teknologier og hvordan de anvendes i industrien
  • har kunnskap om sensorer, aktuatorer, robotsyn, gripere, kringutstyr og andre komponenter som benyttes i forbindelse med robotceller
  • har kunnskap om planlegging og dokumentasjon av mekatronikksystemer med robotceller
  • har kunnskap om sikkerhet og hvordan det gjennomføres i mekatronikksystemer med robotceller
  • har kunnskap om prinsipper for regulering og reguleringssløyfer
  • har kunnskap om de mest brukte reguleringsmetodene
  • har kunnskap om videreutvikling og design av reguleringssystemer
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til gjeldende lover, forskrifter, normer og standarder
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagområdet
  • har kunnskap om bransjer som arbeider innen fagområdet
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for styresystemer og mekanisk oppbygning av roboter som brukes i mekatronikksystemer
  • kan gjøre rede for ulike robotteknologier og hvordan de anvendes i industrien
  • kan gjøre rede for sensorer, aktuatorer, robotsyn, gripere, kringutstyr og andre komponenter som benyttes i forbindelse med robotceller
  • kan reflektere over faglig utførelse av planlegging og dokumentasjon av mekatronikksystemer med robotceller
  • kan gjøre rede for prinsippene ved regulering og reguleringssløyfer
  • kan gjøre rede for reguleringsmetoder og deres virkemåte på reguleringen
  • kan gjøre rede for sikkerhet og hvordan det kan gjennomføres i mekatronikksystemer med robotceller
  • kan gjøre rede for eget arbeid i henhold til gjeldende lover, forskrifter, normer og standarder
  • kan ta hensiktsmessige og begrunnede valg basert på fagstoff og relevant informasjon
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide i tråd med etiske krav og retningslinjer for kvalitet og miljø
  • kan planlegge, prosjektere og iverksette løsninger for mekatronikksystemer med robotceller alene, eller som deltaker av en gruppe
  • kan utføre arbeid etter oppdragsgivers behov og kravspesifikasjon
  • kan bygge relasjoner og kommunisere på tvers av fagområder og delta i faglige team og nettverk
  • kan bidra med faglige synspunkter på problemstillinger og delta i diskusjoner
  • kan bidra til at det utarbeides bruker- og servicedokumentasjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal i emnet gjennomføres 3-4 obligatoriske arbeidsoppdrag
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
  • Tematest ved slutten av hvert tema

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få en sluttvurdering

Eksamen

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Vurdering

Et emne kan kun lede frem til èn karakter.

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet.

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent

Arbeidskravene og læreprosessen teller 30% til sluttvurderingen for hvert tema. Avsluttende tematest teller 70% til sluttvurderingen for hvert tema.

Sluttvurderingen for hvert tema vektes til emnet i forhold til antall studiepoeng for hvert tema.

Karakter i emnet blir fastsatt etter vurdering av alle bestanddeler. Denne vurderes med karakter A-F. 

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Oppgaver/case med veiledning
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
Litteraturliste

Litteraturlisten blir tilgjengelig ved skolestart.