01TT04N EITKMTFH24 3D-modellering

01TT04N EITKMTFH24 3D-modellering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TT04N EITKMTFH24
    • Studieprogram
      Universell
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Temaer

3D-modellering (6 Stp.)

  • 3D-modellering av avansert geometri
  • Tegningsutlegg inklusiv GPS
  • Endring av modeller og tegninger
  • Parametrisering av 3D-modeller
  • Simulering av bevegelse i 3D-modeller
  • Presentasjon av 3D-modeller

Simulering og analyser (4 Stp.)

  • Statiske styrkeberegninger/analyser (Linear og nonlinear)
  • Dynamiske simuleringer/styrkeberegninger/analyser
  • Bruken av Excel til dimensjonering
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om moderne 3D-konstruksjonsverktøy og prinsipper ved oppbyggingen av parter og sammenstillinger
  • har kunnskap om produksjon om 2D-tegninger i henhold til gjeldende regler og krav
  • har kunnskap om endring og modifisering av deler, sammenstillinger og tegninger
  • har kunnskap om statiske, dynamiske og strømnings -analyser ved hjelp av datasystemer
Ferdigheter

Studenten

  • kan benytte hensiktsmessige prinsipper ved oppbyggingen av parter og sammenstillinger
  • kan produsere 2D-tegninger i henhold til gjeldende regler og krav
  • kan endre og modifisere parter, sammenstillinger og tegninger
  • kan anvende et dataverktøy til å utføre statiske, dynamiske og strømnings -analyser
Generell kompetanse

Studenten

  • behersker DAK med vekt på geometrisk modellering, produktbeskrivelse og teknisk tegning
  • kan arbeide i tråd med etiske krav og retningslinjer for kvalitet og miljø
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innen teknisk dokumentasjon og administrasjon alene, eller som deltaker i en gruppe
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Inntil 2 arbeidsoppdrag
  • Avsluttende emnetest
  • Refleksjonsnotat

Eksamen

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet

Vurdering

Et emne kan kun lede frem til èn karakter.

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer.

Arbeidsoppdrag og refleksjonsnotat vurderes til godkjent/ikke godkjent

Avsluttende emneteste, arbeidsoppdrag, arbeids-/læringsprosess og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren.

Emnetest vurderes ved %-vis skår

I sluttvurderingen vektes avsluttende emnetest 50% og arbeidsoppdrag/prosess/refleksjonsnotat 50%.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Individuelle oppgaver som for eksempel PBL (promblembasert læring)
Litteraturliste

Litteraturliste blir tilgjengelig etter skolestart.