01TT00R Energiteknikk

01TT00R Energiteknikk

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TT00R
    • Studieprogram
      Universell
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Gry Brubakk Fossan
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
2027 Høst
2028 Vår
Emnets innhold

Temaer

Termodynamikk

  • Energiformer
  • Varmeoverføring
  • Entalpi og entropi begrepet
  • Gass og gassers egenskaper
  • Strømningsanalyse
  • Gassprosesser
  • Kulde og varmeprosesser
  • Energiøkonomisering
  • Vindmøller

Batteriteknologi

  • Batterityper
  • Kondensatorer
  • Lading og utlading
  • Levetid

Elektrisk energi og maskiner

  • Likestrøm/vekselstrøm
  • Elektrotekniske beregninger
  • Elektrotekniske komponenter
  • Forsyningssystemer
  • Likestrømsmotorer og generatorer
  • Synkronmotorer og generatorer
  • Asynkronmotorer

Kjemi og miljø

  • Det periodiske system
  • Nomenklaturregler
  • Syrer, baser og fellingsreaksjoner
  • Redoksreaksjoner og elektrolyse
  • Organisk kjemi oversikt
  • Bærekraftsbegrepet
  • Livsløpsanalyse og miljømerking
  • Økologi
  • Miljøtoksikologi
  • Forurensning av luft, vann og jord
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om termodynamikkens grunnbegreper, samt oppbygningen og virkemåten til aktuelle energisystemer
  • har kunnskap om norsk energiforsyning, produksjonsmetoder og distribusjon av elektrisk kraft
  • har kunnskap om forskjellige elektriske maskiner
  • har kunnskap om batteriteknologier og hva som preger ny utvikling
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til HMS, lover, forskrifter, normer og standarder
  • har kunnskap om energiteknikk
  • kan oppdatere sin kunnskap om energiteknikk
  • kjenner til energiteknikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen energiteknikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for termodynamikkens oppbygning og virkemåten til aktuelle energisystemer
  • kan gjøre rede for bruken av analyseverktøy
  • kan gjøre rede for prinsippene i norsk energiforsyning
  • produksjonsmetoder og distribusjon
  • kan gjøre rede for aktuelle batteriteknologier og hva som preger ny utvikling
  • kan reflektere over eget arbeid i henhold til gjeldende HMS-regler, lover, forskrifter, normer og standarder
  • kan reflektere over energiteknikkens miljøpåvirkning og plass i samfunnet
  • kan reflektere over egne utviklingsmuligheter innen energiteknikk
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstilling
  • kan gjøre rede for oppbygging og virkemåte av elektriske maskiner og aktuelle energisystemer
  • kan gjøre rede for kjølemediers påvirkning på miljøet
Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide i tråd med etiske krav og retningslinjer for kvalitet og miljø
  • kan planlegge, prosjektere og iverksette løsninger for energiteknikk alene, eller
  • som deltaker av en gruppe
  • kan utføre arbeid etter oppdragsgivers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller på tvers av fagområder
  • kan bidra med faglige synspunkter på problemstillinger og delta i diskusjoner
  • kan bidra til organisasjonsutvikling
  • Kan bidra til at det utarbeides bruker- og servicedokumentasjon
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Minimum 5 arbeidskrav hvorav
    • 2 i termodynamikk
    • 1 i kjemi og miljø
    • 1 i elektrisk energi og maskiner
    • 1 felles arbeidskrav for batteriteknologi og elektrisk energi og maskiner
  • Avholdes avsluttende emneprøve

Alle arbeidskrav og vurderingstellende arbeid må være vurdert til godkjent/bestått for å få en sluttvurdering i emnet. Vurderingstellende arbeid fremkommer i fremdriftsplan i emnet som utleveres ved skolestart.

Eksamen

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Oppmøteplikt

For nettbaserte studier kreves oppmøte på samlinger

Vurdering

Et emne kan kun lede frem til èn karakter.

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer som må være godkjent/bestått. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning  
  • Praktisk øving   
  • Digitale arbeidsformer  
  • Gruppearbeid  
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering  
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning  
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)  
  • Veiledning
Litteraturliste

Litteraturlisten blir tilgjengelig ved skolestart.