01TL53A EIKBIFK Økonomi, ledelse og markedsføring for frisører
01TL53A EIKBIFK Økonomi, ledelse og markedsføring for frisører
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TL53A EIKBIFK
 - StudieprogramBedriftsutvikling i frisørfaget
 - Studiepoeng10
 - StudiestedKjeller
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligTony Øvrevik
 
 
Used in other programs
- Bedriftsutvikling i frisørfaget
 
Økonomi
- Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
 - Regnskapsanalyse
 - Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett og budsjettkontroll)
 - Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etter kalkyle)
 - Avviksanalyser
 - Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
 - Konkurs og oppbud
 
Markedsføring
- Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
 - Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
 - Handlingsplaner som også integrerer økonomi og ledelsesplaner
 
Ledelse
- Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse knyttet opp mot bransje
 - Etikk (kunder og medarbeidere)
 - Situasjonsanalyse, mål, strategier og planer
 - Faglig kommunikasjon, presentasjonsteknikk
 - Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
 - Motivasjonsteori
 - Psykososialt arbeidsmiljø (trivsel, mobbing, konflikthåndtering og stress)
 - Organisasjonskultur
 - Ledelse (ledelsesteorier, teamledelse)
 
Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering og opplæring/kompetanseutvikling)
Studenten
- har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
 - har kunnskap om bransjens økonomiske utvikling
 - har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging
 - har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
 - har innsikt i aktuelle lover innenfor ledelse, markedsføring og økonomi og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
 - har kunnskap om bedriftsetablering og avvikling
 - har kunnskap om ulike selskapsformer for organisering av bedriften
 - har kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer
 
Studenten
- kan anvende og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak ved avvik fra budsjett og planen
 - kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
 - kan utarbeide en markedsplan og relevante dokumenter for å søke finansiering i banker
 - kan gjøre rede for og vurdere økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
 - kan anvende en markedsplan og sette om handlingsplaner for å gjennomføre denne
 - kan kartlegge, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
 - kan finne, planlegge, gjennomføre og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre
 - kan anvende faglig kunnskap på en tydelig og forståelig måte, og utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
 - kan finne, utarbeide og følge opp planer
 
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet i henholdt til tidsfrister, alene og i samarbeid med andre
 - har forståelse for bruk av generelle IKT systemer
 - kan bygge relasjoner på en tydelig og forståelig måte, og utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter.
 - har forståelse i generelle ledelses-informasjonssystem
 - kan utføre og følge opp planer
 - kan utføre personalledelse og lede medarbeidere
 - har forståelse for å behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
 
Arbeidskrav
- Det skal gjennomføres 2-3 obligatoriske arbeidskrav
 - Oppmøteplikt overholdes
 - Avsluttende test/prøve
 - Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
 
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet
Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emne test, arbeidsoppdrag, prosess og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. I sluttvurderingen vektes avsluttende emne test 70% og arbeidsoppdrag/prosess/refleksjonsnotat 30%.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.