01TL53A EIKBIFK Økonomi, ledelse og markedsføring for frisører
01TL53A EIKBIFK Økonomi, ledelse og markedsføring for frisører
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TL53A EIKBIFK
- StudieprogramBedriftsutvikling i frisørfaget
- Studiepoeng10
- StudiestedKjeller
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligTony Øvrevik
Used in other programs
- Bedriftsutvikling i frisørfaget
Økonomi
- Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
- Regnskapsanalyse
- Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett og budsjettkontroll)
- Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etter kalkyle)
- Avviksanalyser
- Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
- Konkurs og oppbud
Markedsføring
- Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
- Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
- Handlingsplaner som også integrerer økonomi og ledelsesplaner
Ledelse
- Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse knyttet opp mot bransje
- Etikk (kunder og medarbeidere)
- Situasjonsanalyse, mål, strategier og planer
- Faglig kommunikasjon, presentasjonsteknikk
- Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
- Motivasjonsteori
- Psykososialt arbeidsmiljø (trivsel, mobbing, konflikthåndtering og stress)
- Organisasjonskultur
- Ledelse (ledelsesteorier, teamledelse)
Personalledelse (rekruttering, medarbeidersamtaler, oppsigelse, avskjed, permittering og opplæring/kompetanseutvikling)
Studenten
- har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
- har kunnskap om bransjens økonomiske utvikling
- har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging
- har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
- har innsikt i aktuelle lover innenfor ledelse, markedsføring og økonomi og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
- har kunnskap om bedriftsetablering og avvikling
- har kunnskap om ulike selskapsformer for organisering av bedriften
- har kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer
Studenten
- kan anvende og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak ved avvik fra budsjett og planen
- kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
- kan utarbeide en markedsplan og relevante dokumenter for å søke finansiering i banker
- kan gjøre rede for og vurdere økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
- kan anvende en markedsplan og sette om handlingsplaner for å gjennomføre denne
- kan kartlegge, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
- kan finne, planlegge, gjennomføre og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre
- kan anvende faglig kunnskap på en tydelig og forståelig måte, og utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
- kan finne, utarbeide og følge opp planer
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet i henholdt til tidsfrister, alene og i samarbeid med andre
- har forståelse for bruk av generelle IKT systemer
- kan bygge relasjoner på en tydelig og forståelig måte, og utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter.
- har forståelse i generelle ledelses-informasjonssystem
- kan utføre og følge opp planer
- kan utføre personalledelse og lede medarbeidere
- har forståelse for å behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
Arbeidskrav
- Det skal gjennomføres 2-3 obligatoriske arbeidskrav
- Oppmøteplikt overholdes
- Avsluttende test/prøve
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet
Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emne test, arbeidsoppdrag, prosess og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. I sluttvurderingen vektes avsluttende emne test 70% og arbeidsoppdrag/prosess/refleksjonsnotat 30%.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.