01TL52C EIKBIFK Digital kundereise i frisør- og hudpleierfaget

01TL52C EIKBIFK Digital kundereise i frisør- og hudpleierfaget

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TL52C EIKBIFK
    • Studieprogram
      Bedriftsutvikling i frisørfaget
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kjeller
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Tony Øvrevik
Used in other programs
  • Bedriftsutvikling i frisørfaget
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Merkevarebygging
  • Digital strategi av kundereisen
  • Etikk
Emnets innhold

Merkevarebygging

 

  • Identifisering
    • Identifisere din merkevare
    • Merkets konsept og kjennskap
  • Differensiering
    • Differensiere din merkevare fra andres
    • Merkets attributter
  • Bredde og dybde i merkekjennskap
    • Bredde – hvilken situasjon skal kunden komme på din merkevare
    • Dybder – fremkalling av merkevaren – kunden husker din merkevare når behovet melder seg

 

Digital strategi av kundereisen

  • Identifisere målgruppen
    • Valg av segment
    • Hvilke digitale plattformer når jeg målgruppen
    • Relevant innhold til målgruppen
    • Lage personas
    • Vurdering av demografiske forutsetninger
  • Markedskommunikasjon
    • Top Of Mind
    • Kundelojalitet
    • Styrke merkevarens posisjon i kundens hode
    • Nåværende – og ønsket posisjon
    • Hvilke digitale kanaler blir verktøyet for å nå målgruppen?
    • Hvordan implementere merkevarebygging i markedskommunikasjonen
  • Sømløsbrukeropplevelse
    • Omni effekten
    • Sosiale medier – nettside – Kassaløsning – salongbesøk
  • Optimere
    • Hvordan bruke digitale verktøy for å øke kundetilfredshet
    • Skape lojalitet til merkevaren

Etikk

  • Lover og regler
    • Bildebruk
    • Konkurranser
    • Privat/offentlig profil
    • Nettvett GDPR
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor kartlegging av salong, kundegrupper og digital markedskommunikasjon
  • har innsikt i verdien og effekten av merkevarebygging og digital markedsføring for salong.
  • har kunnskap om den digitale kundereisen og hvordan man kan optimere den sømløse brukeropplevelsen og identifisere kundegruppen ved å benytte digitale verktøy i markedskommunikasjonen
  • har innsikt i relevant regelverk som markedsføringsloven, bildebruk, nettvett, GDPR, og kunne gjøre rede for etiske retningslinjer innenfor digital markedsføring
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike verktøy og modeller for å identifisere og kartlegge sin egen kundegruppe, og anvende dette i praksis for å optimalisere kundetilfredshet i den digitale kundereisen.
  • Kan kartlegge salongen, og kunne identifisere hva som differensierer sin salong/arbeidsplass fra andres
  • Kan anvende metoder til å styrke merkevaren til bedriften og brukeropplevelsen til kunden
  • Kan finne informasjon om hvordan man skal tilpasse den digitale markedskommunikasjonen til ulike kundegrupper ved hjelp av lover og regler
Generell kompetanse

Studenten

  • Har forståelse for hvordan man kommuniserer og samhandler med kunder over de ulike digitale plattformene, for å oppnå best mulig bruker og kundeopplevelse
  • har utviklet en etisk grunnholdning ved bruken av ulike verktøy for merkevarebygging og i den digitale kundereisen
  • Kan bygge relasjoner med ulike kundegrupper gjennom digitale- verktøy og kanaler
  • Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som ivaretar den sømløse digitale kundereisen, markedskommunikasjon og markedsføring
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal gjennomføres 2-3 obligatoriske arbeidskrav
  • Oppmøteplikt overholdes
  • Avsluttende test/prøve
  • Mappevurdering med individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet

 

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på samlinger.

Vurdering

Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ikke godkjent.

Avsluttende emne test, arbeidsoppdrag, prosess og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. I sluttvurderingen vektes avsluttende emne test 70% og arbeidsoppdrag/prosess/refleksjonsnotat 30%.

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste blir tilgjengelig ved skolestart.