01TL52C EIKBIFK Digital kundereise i frisør- og hudpleierfaget
01TL52C EIKBIFK Digital kundereise i frisør- og hudpleierfaget
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TL52C EIKBIFK
- StudieprogramBedriftsutvikling i frisørfaget
- Studiepoeng10
- StudiestedKjeller
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligTony Øvrevik
Used in other programs
- Bedriftsutvikling i frisørfaget
Merkevarebygging
- Identifisering
- Identifisere din merkevare
- Merkets konsept og kjennskap
- Differensiering
- Differensiere din merkevare fra andres
- Merkets attributter
- Bredde og dybde i merkekjennskap
- Bredde – hvilken situasjon skal kunden komme på din merkevare
- Dybder – fremkalling av merkevaren – kunden husker din merkevare når behovet melder seg
Digital strategi av kundereisen
- Identifisere målgruppen
- Valg av segment
- Hvilke digitale plattformer når jeg målgruppen
- Relevant innhold til målgruppen
- Lage personas
- Vurdering av demografiske forutsetninger
- Markedskommunikasjon
- Top Of Mind
- Kundelojalitet
- Styrke merkevarens posisjon i kundens hode
- Nåværende – og ønsket posisjon
- Hvilke digitale kanaler blir verktøyet for å nå målgruppen?
- Hvordan implementere merkevarebygging i markedskommunikasjonen
- Sømløsbrukeropplevelse
- Omni effekten
- Sosiale medier – nettside – Kassaløsning – salongbesøk
- Optimere
- Hvordan bruke digitale verktøy for å øke kundetilfredshet
- Skape lojalitet til merkevaren
Etikk
- Lover og regler
- Bildebruk
- Konkurranser
- Privat/offentlig profil
- Nettvett GDPR
Studenten
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor kartlegging av salong, kundegrupper og digital markedskommunikasjon
- har innsikt i verdien og effekten av merkevarebygging og digital markedsføring for salong.
- har kunnskap om den digitale kundereisen og hvordan man kan optimere den sømløse brukeropplevelsen og identifisere kundegruppen ved å benytte digitale verktøy i markedskommunikasjonen
- har innsikt i relevant regelverk som markedsføringsloven, bildebruk, nettvett, GDPR, og kunne gjøre rede for etiske retningslinjer innenfor digital markedsføring
Studenten
- kan anvende ulike verktøy og modeller for å identifisere og kartlegge sin egen kundegruppe, og anvende dette i praksis for å optimalisere kundetilfredshet i den digitale kundereisen.
- Kan kartlegge salongen, og kunne identifisere hva som differensierer sin salong/arbeidsplass fra andres
- Kan anvende metoder til å styrke merkevaren til bedriften og brukeropplevelsen til kunden
- Kan finne informasjon om hvordan man skal tilpasse den digitale markedskommunikasjonen til ulike kundegrupper ved hjelp av lover og regler
Studenten
- Har forståelse for hvordan man kommuniserer og samhandler med kunder over de ulike digitale plattformene, for å oppnå best mulig bruker og kundeopplevelse
- har utviklet en etisk grunnholdning ved bruken av ulike verktøy for merkevarebygging og i den digitale kundereisen
- Kan bygge relasjoner med ulike kundegrupper gjennom digitale- verktøy og kanaler
- Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som ivaretar den sømløse digitale kundereisen, markedskommunikasjon og markedsføring
Arbeidskrav
- Det skal gjennomføres 2-3 obligatoriske arbeidskrav
- Oppmøteplikt overholdes
- Avsluttende test/prøve
- Mappevurdering med individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering i emnet
Formell vurdering av arbeidskrav med godkjent/ikke godkjent.
Avsluttende emne test, arbeidsoppdrag, prosess og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. I sluttvurderingen vektes avsluttende emne test 70% og arbeidsoppdrag/prosess/refleksjonsnotat 30%.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.