01TL52C-EIFRMF Digital kundereise i frisør- og hudpleierfaget
01TL52C-EIFRMF Digital kundereise i frisør- og hudpleierfaget
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TL52C-EIFRMF
- StudieprogramDigital kundereise i frisør- og hudpleierfaget
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligOle Kristian Thoresen
Digitalisering har forandret hvordan salonger driver virksomhet og hvordan kundene interagerer med dem. Dette er spesielt for frisør- og hudpleierfaget, hvor digitalisering har ført til økt effektivitet, forbedret kundeopplevelse og bedre markedsføring. Dette studiet er utformet for å hjelpe og bevisstgjøre frisører og hudpleiere med å navigere i den digitale verden og lære hvordan de kan bruke digitale verktøy for å forbedre den digitale kundereisen og styrke merkevaren sin.
Som student i dette studiet vil du lære hvordan kundene bruker digitale kanaler til å finne og interagere med frisører og hudpleiere. Og hvordan du kan optimalisere alle trinnene i kundereisen fra søk etter tjenester til bestilling og tilbakemelding. Studiet tar også for seg hvorfor merkevarebygging alltid har vært en viktig del av frisør- og hudpleierfaget, og hvordan du som student kan bygge og styrke merkevaren din på nett. På denne måten vil du som student styrke den sømløse kundeopplevelsen på nett
Regjeringen har etablert et treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling, der staten og partene i arbeidslivet samarbeider med utdanningsinstitusjoner om å øke deltakelsen i kompetanseutvikling innenfor bransjer.
Målet med bransjeprogrammene er å bidra til kompetanseutvikling i tråd med bransjenes behov, slik at ansatte kan takle omstillinger og være bedre rustet for morgendagens arbeidsliv.
Utviklingen av bransjeprogrammet er gjennomført som et prosjekt, og i samarbeid med:
- Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB)
- Adam og Eva AS
- Modern Design Frisør
- PÅHÅRET frisør AS
- Fagforbundet Frisørenes Fagforening (FFF)
- Fagskolen i Viken fylkeskommune
Målgruppen for studiet er fagarbeidere innen frisør- og hudpleierfaget som ønsker økt kunnskap innenfor digitalisering. Studentene vil lære hvordan man kan bruke ulike verktøy for hvordan man optimaliserer den digitale kundereisen og styrker sin merkevare på nett. Studenten vil bli bevisst på etikken ved bildebruk og hva lover og regler sier om nettvett og publisering av innhold på privet og offentlig bruker.
Opptakskrav
Opptak er regulert i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Viken, kap. 3
Generelt opptaksgrunnlag
Krav til opptak er fullført og bestått videregående opplæring med relevant fagbrev/svennebrev eller realkompetanse.
Relevante fag- eller svennebrev innenfor fagområdene:
- Frisørfaget
Opptak på visse vilkår
Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fag-/svenneprøve etter opptaksfristen, kan tildeles plass på vilkår om bestått prøve. Siste dato for slik prøve er 1. januar om studieplassen skal beholdes. Om prøven ikke bestås, mister søker studieplassen.
Opptak på grunn av realkompetanse
Søkere som ikke har svennebrev, og som har fylt 23 år det året de søker på utdanningen, kan søke på grunnlag av relevant realkompetanse.
Utfyllende regler om språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
(1) Søkere med bestått og fullført videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak uten tilleggskrav i norsk.
(2) Søkere med fullført og bestått treårig videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk, såfremt den omsøkte fagskoleutdanningen ikke tilbys på et fremmedspråk. For fagskoleutdanninger hvor det kreves generell studiekompetanse, må søkere dokumentere kunnskaper i norsk på minimum nivå B2 i Europarådets referanserammeverk for språk.
(3) Kunnskaper i norsk dokumenteres med én av følgende prøver:
- Bestått norsk med 393 timer fra videregående opplæring
- Bestått eksamen fra trinn 3 i norsk for utenlandske studenter ved universitetene
- Bestått eksamen fra 1-årig studium i norsk språk og samfunnskunnskap for utenlandske studenter
- Skriftlig test i norsk, høyere nivå («Bergenstesten»), med minimum 450 poeng eller «bestått» etter ny vurderingsordning f.o.m. høsten 2009
- Avsluttende prøve i norsk (norskprøven) med ferdigheter på minimum nivå B2 i alle delferdigheter, jf. lov 6. november 2020 nr. 127 om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) § 37.
Les mer om utfyllende regler om språkkrav med utenlandsk utdanning her >>
Klagerettigheter på opptaket
Det er mulig å klage på vedtak om opptak- Søker henvises til å sette seg inn i rettighetene og fylle ut skjema for formell klage her: Studenthåndbok - klagerettigheter
Emnets/modulens omfang og oppbygging
Studiet er et enkeltemne med et omfang på 10 studiepoeng og er inndelt i 3 temaer. Emnet organiseres som rent nettbasert emne som gjennomføres på deltid, over 14 uker. Emnet ligger på fagskolenivå 5.1 i Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk.
Utdanningen inneholder ikke praksis.
Nettstudiet drives gjennom den til enhver tid gjeldende kommunikasjonskanal mellom skole og student.
Fagdokumentasjon
Etter fullført og bestått emne, ustedes karakterutskrift og kompetansebevis for fullført emne/modul.
1. Merkevarebygging
- Identifisering
- Identifisere din merkevare
- Merkets konsept og kjennskap
- Differensiering
- Differensiere din merkevare fra andres
- Merkets attributter
- Bredde og dybde i merkekjennskap
- Bredde – hvilken situasjon skal kunden komme på din merkevare
- Dybder – fremkalling av merkevaren – kunden husker din merkevare når behovet melder seg
2. Digital strategi av kundereisen
- Identifisere målgruppen
- Valg av segment
- Hvilke digitale plattformer når jeg målgruppen
- Relevant innhold til målgruppen
- Lage personas
- Vurdering av demografiske forutsetninger
- Markedskommunikasjon
- Top Of Mind
- Kundelojalitet
- Styrke merkevarens posisjon i kundens hode
- Nåværende – og ønsket posisjon
- Hvilke digitale kanaler blir verktøyet for å nå målgruppen?
- Hvordan implementere merkevarebygging i markedskommunikasjonen
- Sømløsbrukeropplevelse
- Omni effekten
- Sosiale medier – nettside – Kassaløsning – salongbesøk
- Optimere
- Hvordan bruke digitale verktøy for å øke kundetilfredshet
- Skape lojalitet til merkevaren
- Etikk
- Lover og regler
- Bildebruk
- Konkurranser
- Privat/offentlig profil
- Nettvett GDPR
- Lover og regler
Læringsutbyttebeskrivelsene til dette studiet tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Kandidaten:
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes innenfor kartlegging av salong, kundegrupper og digital markedskommunikasjon
- har innsikt i verdien og effekten av merkevarebygging og digital markedsføring for salong.
- har kunnskap om den digitale kundereisen og hvordan man kan optimere den sømløse brukeropplevelsen og identifisere kundegruppen ved å benytte digitale verktøy i markedskommunikasjonen
- har innsikt i relevant regelverk som markedsføringsloven, bildebruk, nettvett, GDPR, og kunne gjøre rede for etiske retningslinjer innenfor digital markedsføring
Kandidaten:
- kan anvende ulike verktøy og modeller for å identifisere og kartlegge sin egen kundegruppe, og anvende dette i praksis for å optimalisere kundetilfredshet i den digitale kundereisen.
- Kan kartlegge salongen, og kunne identifisere hva som differensierer sin salong/arbeidsplass fra andres
- Kan anvende metoder til å styrke merkevaren til bedriften og brukeropplevelsen til kunden
- Kan finne informasjon om hvordan man skal tilpasse den digitale markedskommunikasjonen til ulike kundegrupper ved hjelp av lover og regler
Kandidaten:
- Skal være bevisst på hvordan man kommuniserer og samhandler med kunder over de ulike digitale plattformene, for å oppnå best mulig bruker og kundeopplevelse
- Skal ha utviklet en etisk grunnholdning ved bruken av ulike verktøy for merkevarebygging og i den digitale kundereisen
- Kan bygge relasjoner med ulike kundegrupper gjennom digitale- verktøy og kanaler
- Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som ivaretar den sømløse digitale kundereisen, markedskommunikasjon og markedsføring
Arbeidskrav
- Det skal i emnet gjennomføres 2 oppgaver hvor det legges opp til at oppdragene gjennomføres individuelt eller i gruppeoppdrag.
- Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.
- Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
Eksamen
Emnet avsluttes med en eksamen hvor det foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent. I emne skal det foretas sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på kompetansebeviset. Et emne kan kun lede frem til en karakter A-F
Emnet avsluttes med en eksamen hvor det foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Felles vurderingsuttrykk og karaktersystem
Et emne kan kun lede frem til ett vurderingsuttrykk som fremkommer på karakterutskrift.
Karakterskalaen under gir en kvalitativ beskrivelse av de enkelte karaktertrinn. Karakteren A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå. Karakteren F innebærer ikke bestått.
Ved arbeidskrav i emner benyttes «godkjent» / «ikke godkjent»
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
Fremdragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
Meget god |
Meget god prestasjon. Studenten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
God |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
Nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
Tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
Ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Vurderingsuttrykkene bestått/ ikke bestått
Bestått
Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har faglig kunnskap innen hele emnet, og god kunnskap innen de mest sentrale områdene. Kravet om bred kunnskap i emnet betyr at det ikke kan være store kunnskapshull i deler av emnet. Manglende eller utilfredsstillende besvarelse av enkelte oppgaver kan derfor ikke kompenseres ved svært god besvarelse av andre. Oppgavene kan likevel vektes ulikt under vurderingen, avhengig av hvor sentrale de er for emnet.
Ikke bestått
Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har manglende kunnskap innen sentrale områder som inngår i emnet. Studenten har ikke tilstrekkelig faglig kunnskap, ferdigheter eller generell kompetanse til å kunne anvende det oppnådde læringsutbyttet fra emnet på en selvstendig måte.
Rett til begrunnelse på karakterfastsetting
Jf. fagskoleloven § 22. Du kan også lese mer om rett til karakterbegrunnelse i Studenthåndboken her >>
Klagerettigheter
Man kan klage over karakterfastsetting og formelle feil ved eksamen, jf. lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 22 og § 23. Du kan lese mer om klagerettigheter i Studenthåndboken her >>
Arbeidsformer
Det brukes varierte arbeidsformer for å oppnå best mulig læringsutbytte for den enkelte student.
Konkret vil dette si:
- Gruppearbeid med logg og refleksjonsnotat
- Prosjektarbeid med tverrfaglig fokus
- Lærerstyrt undervisning
- Praksisorientert undervisning
- Veiledning
- Differiensiert og tilpasset opplæring
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Presentasjoner
- Nettstøttet læring / nettundervisning
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger over nett (asynkront), synkron veiledning over nett, individuell veiledning, individuell oppgaveløsning, oppgaveløsning med læringsvenn, arbeidsoppdrag
Læringsformene skal være relevante og hensiktsmessige for å nå målene for utdanningen. Dette innebærer at studentene i tillegg til faglig utvikling også skal utvikle evne til samarbeid, kommunikasjon og praktisk problemløsing. Studentene skal også utvikle evne til å se teknologien i et bredere samfunns- og miljøperspektiv.
Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar ansvar for eget studiearbeid og felles læringsmiljø, samtidig som de viser en konstruktiv-kritisk holdning til studieopplegget. Studentene har praktisk erfaring innen egne fagområder, og denne gir anledning til å legge til rette for erfaringsbaserte og studentsentrerte læringsformer. Gjennom pedagogisk ledelse skal studentene trekkes aktivt med, og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse, i forhold til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos den enkelte student.
Tverrfaglige problemstillinger er det normale i arbeidslivet og er derfor godt egnet til å demonstrere helheten i utdanningen og fagenes forhold til hverandre. Tverrfaglige problemstillinger forbereder også studentene til arbeidslivet. Arbeid med slike problemstillinger skal derfor inngå i studiet.
Spesielt for nettbaserte utdanninger
Nettstudenter må ta større ansvar for egen læreprosess, selvdisiplin og arbeidsinnsats. Bruk av digital teknologi åpner midlertidig opp for at nettstudenter kan samarbeide med andre studenter og faglærere.
De generelle undervisnings- lærings- og arbeidsformene er stort sett like på stedbasert som nettbasert, med noen få unntak.
Plattform for digital undervisning/nettmøter
Digital undervisning og alle nettmøter foregår i læringsplattformen TEAMS eller konferanseplattformen ZOOM. Både lærere og studenter trenger mikrofon og kamera.
Nettbasert læringsarbeid
I skoleåret, gjennomføres det undervisning, veiledning og nettmøter iht. oppsatt timeplan. Denne aktiviteten kan lagres på video og deles med studentene i etterkant dersom det er hensiktsmessig. Opptak av undervisning skjer i henhold til GDPR.
Undervisnings-, lærings- og arbeidsformer kan være noe ulikt fra stedbasert undervisning der man har fysiske laboratorier, simuleringer eller undervisningsrom, til å gjennomføre tilsvarende undervisning med samme kvalitet kun på digitale flater. Under nettstøttet utdanning er det undervisning, veiledning og oppgaveløsning med bruk av læringsplattformen TEAMS eller konferanseplattformen Zoom. For enkelte nettutdanninger benyttes også ulike digitale ferdighets- og simuleringsverktøy etter
Læringsplattformen Microsoft TEAMS
Fagskolen i Viken benytter læringsplattformen Microsoft Teams. På læringsplattformen publiserer læreren fremdriftsplaner for undervisning og lærestoff slik at det blir gjort tilgjengelig for studentene. Alle obligatoriske arbeidskrav som prøver/tester, innleveringer, gruppearbeider og prosjektarbeider legges inn i læringsplattformen med tidsfrister, oppgavebeskrivelse og registrering av resultat.
I læringsplattformen finner studenten blant annet alle studier med underliggende temaer i studiet og intern informasjon til studenter.
Veiledning og oppfølging
Lærerens rolle i fagskoleutdanningen er i stor grad knyttet til veiledning og tilrettelegging for fleksibel læring. Det pedagogiske opplegget sikrer god oppfølging av studentene både som gruppe og individ. Målet er å få studenten til å sette sine erfaringer og kunnskaper inn i en større sammenheng.
I studentens arbeid med oppgaveløsning, prosjekt- og praktisk arbeid vil det bli gitt veiledning både underveis og på innlevert oppgave/produkt. Dette kan gjennomføres både via læringsplattformen og i undervisningen. Det settes av faste tidspunkt for veiledning i timeplanen. Skolen legger til rette for kontinuerlig å øke kvaliteten på undervisningen og dermed fremme studentenes læreprosess og faglige kunnskaper. Kritisk tenkning og refleksjon over valgte løsninger er en viktig del av læreprosessen.
Veiledning benyttes både i forbindelse med det teoretiske arbeidet og som et ledd i den enkelte students og gruppes utviklingsprosess. Veiledning bør ha som mål å vise sammenheng mellom teori og praksis. Refleksjon før-, under- og etter handling er vesentlig for at yrkesutøvelsen skal være god. Studentene får også opplæring i og erfaring med kollegabasert veiledning for å kunne benytte det i eget arbeid og styrke refleksjon rundt egen arbeidspraksis.
Oppfølging av studentene omfatter forhold rundt utdanningen og studiesituasjon som særskilt tilrettelegging, muligheter for studie- og karriereveiledning. Alle studenter har en studiekoordinator som kontaktperson ved skolen.
Responstid for henvendelser til faglærer
Faglærerne svarer normalt på henvendelser fra studenter innen 1 virkedag. For veiledning på større oppgaver vil responstiden være etter avtale med faglærer.
Studenthåndboka
På skolens hjemmeside finnes Studenthåndboka med relevante søknadskjemaer og informasjon om rettigheter og plikter for skolens studenter. Der finnes også viktige lenker, som for eksempel til Forskrift for opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Viken, samt Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Mer informasjon finner du her: https://fagskolen-viken.no/studenthandbok
Administrativt system Visma InSchool
Studenter som begynner på utdanning ved Fagskolen i Viken, blir registrert i skolens administrative system. Det administrative systemet brukes til å registrere fullførte, påbegynte og kommende studier for studenten, fagdokumentasjon, timeplanlegging og søknader om særskilt tilrettelegging.