01TK60B EITKBKF Produksjons- og bedriftsledelse Baker- og konditorfaget

01TK60B EITKBKF Produksjons- og bedriftsledelse Baker- og konditorfaget

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TK60B EITKBKF
    • Studieprogram
      Spesialisering baker- og konditorfaget
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Sørumsand
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Emnets innhold

Temaer

2a. Ledelse

  • Aktuelt lovverk innenfor organisering og ledelse i baker- og konditorfaget
  • Etikk (kunder og medarbeidere)
  • Situasjonsanalyse, mål, strategier og planer
  • Faglig kommunikasjon, presentasjonsteknikk
  • Organisasjonsteori/struktur-Organisasjonsutvikling
  • Motivasjonsteori
  • Psykososialt arbeidsmiljø (trivsel, mobbing, konflikthåndtering og stress)
  • Organisasjonskultur
  • Ledelse (ledelsesteorier, teamledelse)
  • Personalledelse
  • Bærekraft (strategisk ledelse, endringsledelse og ansvarlig ledelse)

2b. Økonomi

  • Bedriftsetablering
  • Kostnads-, inntekt- og regnskapsforståelse
  • Regnskapsanalyse
  • Budsjettering (resultatbudsjett, likviditetsbudsjett, budsjettkontroll)
  • Kalkyler (bidrags-, selvkost-, for- og etterkalkyle)
  • Avviksanalyser
  • Lønnsomhetsbetraktninger (dekningspunktanalyser, investeringsanalyser)
  • Konkurs og oppbud
  • Økonomisk perspektiv på bærekraftstiltak (kostnadseffektivitet, effektiv ressursbruk, optimalisert produksjon)

2c. Markedsføring

  • Kjøpsatferd i privat og bedriftsmarked
  • Markedsplan (segmentering, konkurransemidler)
  • Handlingsplaner med integrert økonomi- og ledelsesplan
  • Bærekraft i produkter, tjenester, merkevarebygging og omdømme
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori
  • har innsikt i aktuelle lover innenfor LØM-emnet og forstår hvilken betydning disse har for bedriftens arbeidsbetingelser
  • har kunnskap om kjøpsatferd, merkevarebygging og markedsplanlegging
  • har kunnskap om sentrale økonomibegreper, bedriftsetablering, enkle kalkyler, lønnsomhetsbetraktninger, budsjettering og regnskapsanalyse
  • har erfaringsbasert kunnskap om bransjens økonomiske utvikling og bransjens ledelsesutfordringer, med bevissthet om betydning av bærekraftige strategier for å møte fremtidige krav og forventninger
  • har kunnskap om bærekraftige prinsipper, teorier og praksiser innen ledelse, økonomi og markedsføring som er relevante for baker- og konditorbransjen
Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak ved avvik fra budsjett og planer
  • kan utarbeide et budsjett og sette opp enkle kalkyler
  • kan gjøre rede for og vurdere menneskelige, arbeidsmiljømessige, etiske og økonomiske utfordringer i lys av gjeldende lovkrav og bedriftens og bransjens behov
  • kan anvende relevante ledelsesverktøy og -teknikker for å analysere og håndtere bærekraftige utfordringer og muligheter i baker- og konditorbedrifter
  • kan utarbeide en markedsplan og sette opp handlingsplaner for å gjennomføre denne
  • kan innhente, formidle og presentere faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig
  • kan kartlegge en bedrifts arbeidsbetingelser, identifisere faglige problemstillinger, utarbeide mål og iverksette begrunnede tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter innenfor LØM-emnet.
  • kan kommunisere på en tydelig og forståelig måte, og kan utveksle faglige synspunkter med medarbeidere, kunder og andre interessenter
  • har kompetanse i effektiv bruk av IKT og kan bruke regneark til å løse oppgaver innenfor økonomistyring
  • kan utarbeide og følge opp planer
  • kan utøve personalledelse og lede medarbeidere
  • kan behandle medarbeidere, kunder og andre med respekt
  • kan utøve samfunnsansvar og bidra til organisasjonsutvikling
  • skal kunne integrere bærekraftige prinsipper og verdier i beslutningsprosesser og praksis knyttet til ledelse, økonomi og markedsføring
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal i emnet gjennomføres inntil to arbeidskrav.
  • Arbeidskravene er skriftlig eller muntlige arbeidsoppdrag.
  • Arbeidskravene gjennomføres i gruppe eller individuelt.

Emnet avsluttes med eksamen, individuelt eller i gruppe, med avsluttende muntlig refleksjonsinnlegg. For å kunne avlegge eksamen må samtlige arbeidskrav være godkjent.

Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på synkron undervisning.

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Mappevurdering, prosessevaluering, tester og avsluttende eksamen danner grunnlaget for individuell emnekarakter.

I totalvurderingen av emne vil det legges vekt på skriftlige oppgaver, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner