01TK01M EITKKPFH24 Prosessteknologiske metoder

01TK01M EITKKPFH24 Prosessteknologiske metoder

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TK01M EITKKPFH24
    • Studieprogram
      Prosessteknikk
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Ole Kristian Thoresen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Temaer

  • Seperasjonsmetoder
  • Analyseinstrumenter
  • Prosessteknisk utstyr
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om variert laboratorieutstyr i prosessindustrien
  • har kunnskap om analyseinstrumenter og –metoder
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for prinsipper i anvendt utstyr
  • kan utføre prosessteknisk laboratoriearbeid og utføre analyser med ulike analyseinstrumenter
  • kan dokumenter og fremstille resultater ved rapportskriving
  • kan gjøre rede for faremomenter ved behandling av kjemiske stoffer og bruk av prosessteknisk laboratorieutstyr
  • kan observere data og mulige feilkilder, vurdere og justere innstillinger på laboratorieutstyr
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et praktisk forsøk
  • kan vurdere resultater, feilkilder samt sporbarheten i en kjemisk analyse
  • kan forklare hensikten med å kalibrere analyseinstrumenter
  • kunne se sammenheng mellom teori og utført prosessteknisk laboratoriearbeid
  • kunne skrive en laboratorierapport slik at dataene er reproduserbare
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Det skal i emnet gjennomføres 2 obligatoriske arbeidsoppdrag
  • Avsluttende emnetest
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet

Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få en sluttvurdering

Eksamen

Det avholdes ikke eksamen i emnet.

Oppmøteplikt

Minst 80% oppmøte på samlinger.

Vurdering

Arbeidskrav

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent

Avsluttende emnetest, arbeidsoppdrag, prosess og refleksjonsnotat danner grunnlaget for emnekarakteren. I sluttvurderingen vektes avsluttende emnetest 70% og arbeidsoppdrag/prosess/refleksjonsnotat 30%.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, laboratoriearbeid og veiledning

Litteraturliste

Litteraturliste blir oppdatert ved skolestart.