01TI54D Bygningsinformasjonsmodellering- INSTALLASJON

01TI54D Bygningsinformasjonsmodellering- INSTALLASJON

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TI54D
    • Studieprogram
      BIM-tekniker installasjon
    • Studiepoeng
      28
    • Studiested
      Vestby, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen, Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Om emnet

Emnet BIM-I omhandler begrepet bygningsinformasjonsmodellering/-modell. Forståelsen og nytten av dette rettes mot bruk av programvare, begreper og verktøy for BIM-installasjon. Innholdet involverer rutiner ved oppstart, modellering (både faglig og tverrfaglig), samarbeid i modell, planlegging, egen- og tverrfaglig kontroll og andre arbeidsoppgaver i et BIM-prosjekt.

 

Emnets innhold

Temaer:

  • 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
  • IFC og modellkontroll
  • Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om BIM-programmer som er i bruk i bransjen og kan identifisere programmenes egenskaper.
  • har kunnskap om fagrelaterte tegninger innen bygg- og anleggssektoren
  • har kunnskap om de ulike tegningsgrunnlagene som er vanlige ved prosjekteringen av både større og mindre prosjekter, samt identifisere kravene til tegningsgrunnlag ved de forskjellige fasene i prosjektet
  • har kunnskap om oppbygning av modell, struktur og klassifiseringer etter bransjerelaterte standarder og andre sentrale formater
  • har kunnskap om hvordan etablere og implementere målinger og effekter (metrics) ved bruk av digitale modeller
  • har kunnskap om implementering av styringsdokumenter i modeller for bygg- eller anleggsprosjekter
  • har kunnskap om byggebransjen og til samspillet med behovet for BIM-leveranse mellom aktørene i bygg- og anleggsbransjen i prosjektets livsløp.
  • har kunnskap om kartdatum og koordinatsystemer brukt i Norge av aktører i bygg- og anleggsbransjen
  • har kunnskap om georeferering for å starte et BIM-prosjekt
  • har kunnskap om løsningene for utvidet virkelighet (XR)
  • har innsikt i forskrifter, normer, norske standarder og preaksepterte løsninger for bygg- og anleggsbransjen
  • har innsikt i kontraktsformer, styrende dokumenter, håndbøker og manualer
  • har kunnskap om verktøy som forenkler og automatiserer prosesser
  • har kunnskap til geografisk informasjonssystemer (GIS), og forholdet mellom BIM/GIS
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende løsninger til å fremstille visuelle dashbords av etablerte målinger og effekter fra modell
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en BIM- og yrkesfaglig problemstilling
  • kan anvende ulike BIM-programmer for tekniske installasjoner
  • kan anvende relevante bransjeformater for modellering av faglig innhold
  • kan anvende forskjellige programvare for å generere relevante tegninger, mengdeuttak og dokumentasjon ut fra modeller
  • kan anvende analyseverktøy for kontroll med bruk av BIM-modell
  • kan anvende automatisering og parametrisering
  • kan anvende kartdatum og koordinatsystemer i modelleringsprogram
  • kan kartlegge dataflyt mellom programvare og behovet for ulike filformater til forskjellige formål
  • kan anvende ulike formater fra datafangst, bestillingstjenester og andre leverandører, til etablering av grunnlagsdata og/eller videre bearbeidelse
  • kan anvende landmålingsinstrumenter for datafangst og høsting med etterarbeid gjennom bearbeidelse og prosessering til bruk i ulike formål
  • kan anvende digitale tallbehandlingsprogram og tekstbehandlere for bearbeidelse, beregninger og dokumentasjon
  • kan anvende sin BIM-faglige kunnskap for å koordinere digital modellering og tverrfaglig modellkontroll i et bygg- og anleggsprosjekt
  • kan anvende modellering- og samhandlingsprogram til kvalitetssikring av mengder, klassifisering, regelsjekk av egen fagmodell
  • kan anvende modellering- og samhandlingsprogram til tverrfaglig kollisjonskontroll, verifisering av funn og byggbarhet
  • kan anvende bransjerelatert modell standard og andre relevante formater til utveksling av informasjon på tvers av ulik programvare og kan nyttiggjøre seg informasjonen i flere ulike BIM-programmer
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle sin BIM-kompetanse, samt utvikle metodikk for å lære seg nye BIM-programvarer og -prosesser og identifisere programmenes egenskaper
  • kan utføre modellerings- og kontrollarbeid ved å anvende flere ulike BIM-programmer for tekniske installasjoner
  • har utviklet kompetanse og anvendelse av bransje-relevante programmer for kvalitetskontroll og modellsjekking innenfor modellering av bygninger og tekniske installasjoner.
  • har utviklet etisk holdning og forståelse om kunstig intelligens (KI), og bruk av kunstig intelligens i BIM-programvare, -verktøy og -metoder.
  • kan utføre arbeidet med resultatdata og tilhørende dokumentasjon ved hjelp av en 3D-modell både i native format og i åpen-BIM-konseptet etter behov og for sin fagdisiplin.
Arbeidsinnsats

Emnet har et antall arbeidskrav, eksakt antall blir informert om ved emnets oppstart.

Av disse må minimum følgende vurderes til godkjent:

  • 3 tverrfaglige gruppeoppgaver (BIM og PSI) og 3 individuelle oppgaver i emnet.
Oppmøteplikt

Det er kun oppmøteplikt på arbeidskrav som krever tilstedeværelse.

Vurdering

Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan. 

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet​.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesninger
  • Individuelle oppgaver
  • Gruppearbeid
  • Presentasjoner
  • Refleksjoner
  • Diskusjoner
  • Case oppgaver
  • Praktisk øving
  • Prosjektarbeid
  • Skriftlige innleveringer
  • Veiledning
  • Ekskursjoner
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart