01TI54C Avsluttende tverrfaglig prosjekt
01TI54C Avsluttende tverrfaglig prosjekt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TI54C
- StudieprogramUniversell
- Studiepoeng4
- StudiestedVestby, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligPer Anton Hansen, Tommy Kenneth Moen
Emnet ATP gjennomføres i slutten av studiet. Her skal studenten benytte kompetanse fra gjennomførte emner og prosjekter og fordype seg i en faglig relevant problemstilling innenfor et gitt tema og formål. Basert på underlag gjennomføres prosjektet med individuell rapportskriving i tverrfaglige grupper der hver student leverer en individuell rapport og individuelle modellfiler og det avsluttes med en muntlig presentasjon av arbeidet. Studentenes arbeid vurderes av intern og ekstern sensor.
Det er et krav at det avsluttende tverrfaglige prosjektet skal gjenspeile en tverrfaglig forståelse av studiet og utviklingsbehovene i bransjen.
- Strukturert 3D-Modellering: Integrere struktur- og databehandlingsmetoder.
- IFC og modellkontroll
- Koordinering og Dokumentasjon: Bruke modellbasert tegningsforståelse for effektiv samhandling og dokumentasjon.
- Databehandling og Modellkontroll
Studenten:
- har kunnskap om en selvvalgt problemstilling
- innenfor BIM-utdanningens overordnende læringsutbyttebeskrivelser
- har bransjekunnskap til å lage en problemstilling for samspillet mellom teori og praksis
- har kunnskap om georeferering som en nødvendighet for å starte et BIM-prosjekt
- har kunnskap om oppbygging av styringsdokumenter for digital samhandling gjennom blant annet CDE
- har kunnskap om samspillet mellom aktørene
- har kunnskap om filhåndtering og –navngivning, kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data samt kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
- har kunnskap om verktøy som forenkler og automatiserer prosesser.
- kan vurdere eget arbeid i forhold til normer og krav
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet knyttet til strukturert 3D-modellering, bruk av IFC, modellkontroll og modellbasert dokumentasjon i koordinering og samhandling.
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet, og forstår hvordan databehandling, modellkontroll og 3D-modellering benyttes for å sikre kvalitet og effektiv informasjonsflyt i prosjekter.
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap ved å tilegne seg nye metoder og digitale verktøy for modellkontroll, databehandling og modellbasert koordinering i henhold til bransjeutviklingen.
- forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, og ser hvordan bruk av IFC, strukturert 3D-modellering og effektiv dokumentasjon bidrar til bærekraft, kvalitet og ressursutnyttelse i bygg- og anleggsprosjekter.
Studenten:
- kan anvende nødvendige styringsdokumenter, herunder BEP- og BIM-manualer for praktisk digitalt samarbeid i koordinering
- kan anvende BIM-verktøy etter definert formål
- kan anvende relevante bransjeformater for modellering av faglig innhold
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling
- kan anvende programvare for å generere relevante tegninger og dokumentasjon ut fra digitale modeller
- kan anvende modellering- og samhandlingsprogram til tverrfaglig kollisjonskontroll, verifisering av resultat og gjennomførbart, i forhold til formål og problemstilling
- kan anvende tekstbehandlingsprogram til å skrive visuell rapport som egner seg for presentasjon av arbeidet med individuell problemstilling
- kan anvende bransje-relatert modell standard og andre relevante åpne formater til utveksling av informasjon på tvers av ulik programvare og kan nyttiggjøre seg informasjonen i flere ulike BIM-programmer
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til strukturert 3D-modellering, IFC og modellkontroll, samt modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon for å sikre effektiv samhandling og datakvalitet i prosjekter.
Studenten:
- har forståelse for og tar hensyn til samspillet mellom de ulike aktørene
- kan bygge relasjoner med aktører og andre BIM-teknikere på tvers av fag
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov ved å utvikle arbeidsmetoder knyttet til bruk av BIM-programvare, verktøy og prosesser.
- kan utføre modelleringsarbeid knyttet til formål og problemstilling
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket, og anvender denne i kontrollarbeid med BIM-programmer for å sikre kvalitet og åpenhet i samhandlingsprosesser.
- har forståelse for hvordan BIM kan bidra til færre feil, mindre svinn og økt bærekraft
Emnet har et antall obligatoriske arbeidskrav som fremkommer i emnets fremdriftsplan. Alle arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten får sluttvurdering.
Sluttkarakter i emnet fastsettes på bakgrunn av følgende vurderingstellende arbeid:
- Arbeidskrav for skriftlig del
- Arbeidskrav for muntlig del
Alle de vurderingstellende arbeidene må vurderes til beståttkarakter, for å bestå emnet.
- Hovedoppgave skal gjennomføres
- Emne «ATP» med sammensatt vurdering: føres som emnekarakter.
- Forelesninger
- Individuelle oppgaver
- Gruppearbeid
- Presentasjoner
- Refleksjoner
- Diskusjoner
- Case oppgaver
- Praktisk øving
- Prosjektarbeid
- Skriftlige innleveringer
- Veiledning
- Ekskursjoner