01TI54B Bygningsinformasjonsmodellering- KONSTRUKSJON
01TI54B Bygningsinformasjonsmodellering- KONSTRUKSJON
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TI54B
 - StudieprogramBIM-tekniker KONSTRUKSJON
 - Studiepoeng28
 - StudiestedVestby, Fredrikstad, Kongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligPer Anton Hansen, Tommy Kenneth Moen
 
 
- BIM-tekniker KONSTRUKSJON
 
Emnet BIM-K omhandler begrepet bygningsinformasjonsmodellering-modell. Forståelsen og nytten av dette rettes mot bruk av programvare, begreper og verktøy for BIM-konstruksjon. Innholdet involverer rutiner ved oppstart, modellering (både faglig og tverrfaglig), samarbeid i modell, planlegging, egen- og tverrfaglig kontroll og andre arbeidsoppgaver i et BIM-prosjekt.
Temaer:
- 3D-modellering og bearbeiding av informasjon
 - IFC og modellkontroll
 - Modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon
 
Studenten:
- Har kunnskap om BIM-programmer som er i bruk i bransjen og kan identifisere programmenes egenskaper.
 - Har kunnskap om fagrelaterte tegninger innen bygg- og anleggssektoren
 - Har kunnskap til de ulike tegningsgrunnlagene som er vanlige ved prosjekteringen av både større og mindre prosjekter, samt identifisere kravene til tegningsgrunnlag ved de forskjellige fasene i prosjektet
 - har kunnskap om oppbygning av modell, struktur og klassifiseringer etter bransjerelaterte standarder og andre sentrale formater
 - har kunnskap om hvordan etablere og implementere målinger og effekter (metrics) ved bruk av digitale modeller
 - har kunnskap om implementering av styringsdokumenter i modeller for bygg- eller anleggsprosjekter
 - har kunnskap om byggebransjen og til samspillet med behovet for BIM-leveranse mellom aktørene i bygg- og anleggsbransjen i prosjektets livsløp.
 - har kunnskap om kartdatum og koordinatsystemer brukt i Norge av aktører i bygg- og anleggsbransjen
 - har kunnskap om georeferering for å starte et BIM-prosjekt
 - har kunnskap om løsningene for utvidet virkelighet (XR)
 - har innsikt i forskrifter, normer, norske standarder og preaksepterte løsninger for bygg- og anleggsbransjen
 - har innsikt i kontraktsformer, styrende dokumenter, håndbøker og manualer
 - har kunnskap om verktøy som forenkler og automatiserer prosesser
 - har kunnskap til geografisk informasjonssystemer (GIS), og forholdet mellom BIM/GIS
 - har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet, og kjenner til hvordan 3D-modellering, modellbasert dokumentasjon og IFC brukes i prosjekter for å sikre effektiv informasjonsflyt og samhandling.
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap ved å ta i bruk nye verktøy og metoder for 3D-modellering, modellkontroll og digital dokumentasjon i tråd med utviklingen i bransjen.
 - forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, og ser hvordan modellbaserte arbeidsmetoder som IFC og tegningsforståelse bidrar til kvalitet, effektivitet og bærekraft i byggeprosesser.
 
Studenten:
- kan anvende løsninger til å fremstille visuelle dashbords av etablerte målinger og effekter fra modell
 - kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en BIM- og yrkesfaglig problemstilling
 - kan anvende ulike BIM-programmer for bygningskonstruksjoner
 - kan anvende relevante bransjeformater for modellering av faglig innhold
 - kan anvende forskjellige programvare for å generere relevante tegninger, mengdeuttak og dokumentasjon ut fra modeller
 - kan anvende analyseverktøy for kontroll med bruk av BIM-modell
 - kan anvende automatisering og parametrisering
 - kan anvende kartdatum og koordinatsystemer i modelleringsprogram
 - kan kartlegge dataflyt mellom programvare og behovet for ulike filformater til forskjellige formål
 - kan anvende ulike formater fra datafangst, bestillingstjenester og andre leverandører, til etablering av grunnlagsdata og/eller videre bearbeidelse
 - kan anvende landmålingsinstrumenter for datafangst og høsting med etterarbeid gjennom bearbeidelse og prosessering til bruk i ulike formål
 - kan anvende digitale tallbehandlingsprogram og tekstbehandlere for bearbeidelse, beregninger og dokumentasjon
 - kan anvende sin BIM-faglige kunnskap for å koordinere digital modellering og tverrfaglig modellkontroll i et bygg- og anleggsprosjekt
 - kan anvende modellering- og samhandlingsprogram til kvalitetssikring av mengder, klassifisering, regelsjekk av egen fagmodell
 - kan anvende modellering- og samhandlingsprogram til tverrfaglig kollisjonskontroll, verifisering av funn og byggbarhet
 - kan anvende bransjerelatert modell standard og andre relevante formater til utveksling av informasjon på tvers av ulik programvare og kan nyttiggjøre seg informasjonen i flere ulike BIM-programmer
 
Studenten:
- kan utvikle sin BIM-kompetanse, samt utvikle metodikk for å lære seg nye BIM-programvarer og -prosesser og identifisere programmenes egenskaper
 - kan utføre modellerings- og kontrollarbeid ved å anvende flere ulike BIM-programmer for bygningskonstruksjoner
 - har utviklet kompetanse og anvendelse av bransje-relevante programmer for kvalitetskontroll og modellsjekking innenfor modellering av bygninger og tekniske installasjoner.
 - har utviklet etisk holdning og forståelse om kunstig intelligens (KI), og bruk av kunstig intelligens i BIM-programvare, -verktøy og -metoder.
 - kan utføre arbeidet med resultatdata og tilhørende dokumentasjon ved hjelp av en 3D-modell både i native format og i åpen-BIM-konseptet etter behov og for sin fagdisiplin.
 - har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til bruk av 3D-modellering, bearbeiding av informasjon, IFC og modellkontroll, samt modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon i tverrfaglige prosjekter.
 - kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper, gjennom samarbeid om 3D-modellering, bearbeiding av informasjon, IFC-basert modellkontroll og modellbasert tegningsforståelse og dokumentasjon.
 
Emnet har et antall arbeidskrav, eksakt antall blir informert om ved emnets oppstart.
Av disse må minimum følgende vurderes til godkjent:
- 3 tverrfaglige gruppeoppgaver (BIM og PSI) og 3 individuelle oppgaver i emnet.
 
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Datakunnskaper: https://fagskolen-viken.no/tekniske-forutsetninger
- Forelesninger
 - Individuelle oppgaver
 - Gruppearbeid
 - Presentasjoner
 - Refleksjoner
 - Diskusjoner
 - Case oppgaver
 - Praktisk øving
 - Prosjektarbeid
 - Skriftlige innleveringer
 - Veiledning
 - Ekskursjoner