01TI54A Prosess, samhandling og informasjonsflyt
01TI54A Prosess, samhandling og informasjonsflyt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TI54A
 - StudieprogramUniversell
 - Studiepoeng28
 - StudiestedVestby, Fredrikstad, Kongsberg
 - StudienivåFagskole nivå 5.1
 - EmneansvarligPer Anton Hansen, Tommy Kenneth Moen
 
 
- BIM-tekniker INSTALLASJON
 - BIM-tekniker KONSTRUKSJON
 
Emnet PSI omhandler begrepene prosess, samhandling og informasjonsflyt og dermed forståelsen av prosesser knyttet til planlegging, gjennomføring og dokumentering av prosjekter; samhandling gjennom tverrfaglig samarbeid, fagforståelse og evne til å dele, løse og tilpasse seg til andre fag og aktører; informasjonsflyt med beskrivelser i rapport og berikelse av modeller etter behov, formål og prosesser.
Temaer:
- Struktur og databehandling
 - Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
 - Samhandling og koordinering
 
Studenten:
- forstår hvordan BIM-prosesser og informasjon i modell kan endre valgene av løsninger for å oppnå mere bærekraftige bygg og ivareta bruk inn mot FDVU
 - har kunnskap om bruk av kunstig intelligens (AI) i BIM for BAE næringen
 - har kunnskap om verktøy som forenkler og automatiserer prosesser
 - har kunnskap om programteknisk og BIM-faglig stoff på norsk og engelsk
 - har innsikt i informasjonsinnhenting på nett og har kunnskap om preaksepterte løsninger som oppfyller funksjonskrav i bygg- og anleggsprosjekter
 - har kunnskap om krav til detaljeringsnivå og kvalitet i digitale modeller samt har kjennskap til relevante norske standarder og bransjenormer
 - har kunnskap om konseptet åpenBIM, hvorav IFC og BCF er de viktigste felles filformatene for samhandling i BIM-prosesser
 - har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
 - har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
 - har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen gjennom bruk av for eksempel Lean og VDC
 - har kunnskap til ulike entrepriseformer/anbudskontrakter og svakheter og styrker ved dem i en gjennomføringsmodell
 - forstår oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
 - har kunnskap om håndtering av krav til informasjon på et organisasjons-, eiendels- og prosjekt-nivå
 - har kunnskap om filhåndtering og –navngivning, kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data samt kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
 - kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om bygningsinformasjonsmodellering
 
Studenten:
- kan anvende, håndtere og vedlikeholde relevant teknisk utstyr i en BIM-teknikers hverdag, på egen arbeidsplass, møteareal og andre samhandlingsområder
 - kan anvende forskjellige tekstbehandlingsprogrammer, digitale ordbøker/oppslagsverk og enkle skjerm- og bildebehandlings-programmer for raskt å skrive visuelle bruksanvisninger og visuelle rapporter til bruk i effektiv kommunikasjon med både byggeplass og andre aktører i en samhandlingsprosess
 - kan anvende kommunikasjon- og samhandlingsplattformer for planlegging, deling av innhold, aktiviteter, møtevirksomhet, samskrivning og fildeling
 - kan finne informasjon og dele kunnskap og fagstoff ved anvendelse av nettbaserte kunnskapssystemer, søkemotorer, nettforum, faglige nettverk og bransjeorganisasjoner
 - kan anvende BIM-programmer for å overføre filer fra BIM-programmene til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til
 - kan anvende relevante BIM-verktøy i en prosess på en rasjonell måte for problemløsning i prosjekter, som riktig oppstart, strukturert modellering og informasjonsuttak
 - kan anvende informasjonskilder som tabeller, preaksepterte løsninger, oppslagsverk, aktuelle norske standarder og bransjenormer som er relevant for en BIM-faglig problemstilling
 - kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon, målinger og effekter mellom fag, samt behandle lister fra modelleringsprogrammer
 - Kan anvende verktøy for fremdriftsplanlegging, visualisering av framdrift og avhengigheter
 - kan anvende styringsdokumenter, herunder BIM-gjennomføringsplan (BEP), for praktisk digitalt samarbeid i koordinering av en byggeprosess
 - kan anvende visualiseringsverktøy for illustrasjoner og -presentasjoner
 - kan anvende skjermbilde for å dokumentere arbeid
 - kan anvende presentasjonsprogrammer og holde faglige presentasjoner
 - kan anvende maskinvalidering knyttet til BIM og BIM prosesser
 - kan anvende kunstig intelligens (AI) innenfor fagrelaterte oppgaver i prosjekter
 - kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak knyttet til struktur og databehandling, digital kommunikasjon, tallbehandling, samt samhandling og koordinering i prosjekter.
 
Studenten:
- kan utvikle metoder for digital samhandling og modellering og er i stand til å oppdatere sin kunnskap innenfor BIM ved hjelp av egenlæring og samarbeid med tverrfaglige fagmiljøer
 - kan utføre arbeid med dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak.
 - kan utvikle og oppdatere egen kunnskap om BIM-programvare, - begreper og -verktøy
 - kan utføre relevant arbeid med å utforme og kontrollere BIM-modeller etter de ulike målgruppenes behov og er i stand til å definere hva som er det etterspurte detaljeringsnivå
 - har forståelse for utviklingen av BIM-modeller i samspillet mellom de ulike aktørene i bygg- og anleggsbransjen
 - kan utføre modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav.
 - har utviklet holdninger og respekt for andre aktører som benyttes i situasjoner der teori og praksis møtes
 - har utviklet en etisk grunnholdning i sin framferd mot medarbeidere, kunder og samarbeidspartnere på grunnlag av gjensidig samarbeid og tillit som BIM-tekniker
 - kan bygge relasjoner med aktører i bransjen, kunder og andre BIM-teknikere på tvers av fag og bedrifter.
 - kan bygge relasjoner med andre fagdisipliner for å utvikle sine tverrfaglige kunnskaper og ferdigheter
 
Emnet har et antall arbeidskrav, eksakt antall blir informert om ved emnets oppstart.
Av disse må minimum følgende vurderes til godkjent:
- 3 tverrfaglige gruppeoppgaver (BIM og PSI) og 3 individuelle oppgaver i emnet.
 
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Eksamen
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Datakunnskaper: https://fagskolen-viken.no/tekniske-forutsetninger
- Forelesninger
 - Individuelle oppgaver
 - Gruppearbeid
 - Presentasjoner
 - Refleksjoner
 - Diskusjoner
 - Case oppgaver
 - Praktisk øving
 - Prosjektarbeid
 - Skriftlige Innleveringer
 - Veiledning
 - Ekskursjoner