01TI54A Prosess, samhandling og informasjonsflyt
01TI54A Prosess, samhandling og informasjonsflyt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TI54A
- StudieprogramUniversell
- Studiepoeng28
- StudiestedVestby, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligPer Anton Hansen, Tommy Kenneth Moen
Emnet PSI omhandler begrepene prosess, samhandling og informasjonsflyt og dermed forståelsen av prosesser knyttet til planlegging, gjennomføring og dokumentering av prosjekter; samhandling gjennom tverrfaglig samarbeid, fagforståelse og evne til å dele, løse og tilpasse seg til andre fag og aktører; informasjonsflyt med beskrivelser i rapport og berikelse av modeller etter behov, formål og prosesser.
Temaer:
- Struktur og databehandling
- Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
- Samhandling og koordinering
Studenten:
- forstår hvordan BIM-prosesser og informasjon i modell kan endre valgene av løsninger for å oppnå mere bærekraftige bygg og ivareta bruk inn mot FDVU
- har kunnskap om bruk av kunstig intelligens (AI) i BIM for BAE næringen
- har kunnskap om verktøy som forenkler og automatiserer prosesser
- har kunnskap om programteknisk og BIM-faglig stoff på norsk og engelsk
- har innsikt i informasjonsinnhenting på nett og har kunnskap om preaksepterte løsninger som oppfyller funksjonskrav i bygg- og anleggsprosjekter
- har kunnskap om krav til detaljeringsnivå og kvalitet i digitale modeller samt har kjennskap til relevante norske standarder og bransjenormer
- har kunnskap om konseptet åpenBIM, hvorav IFC og BCF er de viktigste felles filformatene for samhandling i BIM-prosesser
- har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
- har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
- har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen gjennom bruk av for eksempel Lean og VDC
- har kunnskap til ulike entrepriseformer/anbudskontrakter og svakheter og styrker ved dem i en gjennomføringsmodell
- forstår oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
- har kunnskap om håndtering av krav til informasjon på et organisasjons-, eiendels- og prosjekt-nivå
- har kunnskap om filhåndtering og –navngivning, kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data samt kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om bygningsinformasjonsmodellering
Studenten:
- kan anvende, håndtere og vedlikeholde relevant teknisk utstyr i en BIM-teknikers hverdag, på egen arbeidsplass, møteareal og andre samhandlingsområder
- kan anvende forskjellige tekstbehandlingsprogrammer, digitale ordbøker/oppslagsverk og enkle skjerm- og bildebehandlings-programmer for raskt å skrive visuelle bruksanvisninger og visuelle rapporter til bruk i effektiv kommunikasjon med både byggeplass og andre aktører i en samhandlingsprosess
- kan anvende kommunikasjon- og samhandlingsplattformer for planlegging, deling av innhold, aktiviteter, møtevirksomhet, samskrivning og fildeling
- kan finne informasjon og dele kunnskap og fagstoff ved anvendelse av nettbaserte kunnskapssystemer, søkemotorer, nettforum, faglige nettverk og bransjeorganisasjoner
- kan anvende BIM-programmer for å overføre filer fra BIM-programmene til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til
- kan anvende relevante BIM-verktøy i en prosess på en rasjonell måte for problemløsning i prosjekter, som riktig oppstart, strukturert modellering og informasjonsuttak
- kan anvende informasjonskilder som tabeller, preaksepterte løsninger, oppslagsverk, aktuelle norske standarder og bransjenormer som er relevant for en BIM-faglig problemstilling
- kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon, målinger og effekter mellom fag, samt behandle lister fra modelleringsprogrammer
- Kan anvende verktøy for fremdriftsplanlegging, visualisering av framdrift og avhengigheter
- kan anvende styringsdokumenter, herunder BIM-gjennomføringsplan (BEP), for praktisk digitalt samarbeid i koordinering av en byggeprosess
- kan anvende visualiseringsverktøy for illustrasjoner og -presentasjoner
- kan anvende skjermbilde for å dokumentere arbeid
- kan anvende presentasjonsprogrammer og holde faglige presentasjoner
- kan anvende maskinvalidering knyttet til BIM og BIM prosesser
- kan anvende kunstig intelligens (AI) innenfor fagrelaterte oppgaver i prosjekter
Studenten:
- kan utvikle metoder for digital samhandling og modellering og er i stand til å oppdatere sin kunnskap innenfor BIM ved hjelp av egenlæring og samarbeid med tverrfaglige fagmiljøer
- kan utføre arbeid med dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak.
- kan utvikle og oppdatere egen kunnskap om BIM-programvare, - begreper og -verktøy
- kan utføre relevant arbeid med å utforme og kontrollere BIM-modeller etter de ulike målgruppenes behov og er i stand til å definere hva som er det etterspurte detaljeringsnivå
- har forståelse for utviklingen av BIM-modeller i samspillet mellom de ulike aktørene i bygg- og anleggsbransjen
- kan utføre modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav.
- har utviklet holdninger og respekt for andre aktører som benyttes i situasjoner der teori og praksis møtes
- har utviklet en etisk grunnholdning i sin framferd mot medarbeidere, kunder og samarbeidspartnere på grunnlag av gjensidig samarbeid og tillit som BIM-tekniker
- kan bygge relasjoner med aktører i bransjen, kunder og andre BIM-teknikere på tvers av fag og bedrifter.
- kan bygge relasjoner med andre fagdisipliner for å utvikle sine tverrfaglige kunnskaper og ferdigheter
Emnet har et antall arbeidskrav, eksakt antall blir informert om ved emnets oppstart.
Av disse må minimum følgende vurderes til godkjent:
- 3 tverrfaglige gruppeoppgaver (BIM og PSI) og 3 individuelle oppgaver i emnet.
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
Datakunnskaper: https://fagskolen-viken.no/tekniske-forutsetninger
- Forelesninger
- Individuelle oppgaver
- Gruppearbeid
- Presentasjoner
- Refleksjoner
- Diskusjoner
- Case oppgaver
- Praktisk øving
- Prosjektarbeid
- Skriftlige Innleveringer
- Veiledning
- Ekskursjoner