01TI54A Prosess, samhandling og informasjonsflyt

01TI54A Prosess, samhandling og informasjonsflyt

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TI54A
    • Studieprogram
      Universell
    • Studiepoeng
      28
    • Studiested
      Vestby, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen, Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
Om emnet

Emnet PSI omhandler begrepene prosess, samhandling og informasjonsflyt og dermed forståelsen av prosesser knyttet til planlegging, gjennomføring og dokumentering av prosjekter; samhandling gjennom tverrfaglig samarbeid, fagforståelse og evne til å dele, løse og tilpasse seg til andre fag og aktører; informasjonsflyt med beskrivelser i rapport og berikelse av modeller etter behov, formål og prosesser.

 

Emnets innhold

Temaer:

  • Struktur og databehandling
  • Digital kommunikasjon og digital tallbehandling
  • Samhandling og koordinering
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • forstår hvordan BIM-prosesser og informasjon i modell kan endre valgene av løsninger for å oppnå mere bærekraftige bygg og ivareta bruk inn mot FDVU
  • har kunnskap om bruk av kunstig intelligens (AI) i BIM for BAE næringen
  • har kunnskap om verktøy som forenkler og automatiserer prosesser
  • har kunnskap om programteknisk og BIM-faglig stoff på norsk og engelsk
  • har innsikt i informasjonsinnhenting på nett og har kunnskap om preaksepterte løsninger som oppfyller funksjonskrav i bygg- og anleggsprosjekter
  • har kunnskap om krav til detaljeringsnivå og kvalitet i digitale modeller samt har kjennskap til relevante norske standarder og bransjenormer
  • har kunnskap om konseptet åpenBIM, hvorav IFC og BCF er de viktigste felles filformatene for samhandling i BIM-prosesser
  • har kunnskap om tallbehandling relatert til de programmene og de problemstillingene som er aktuelle i en arbeidssituasjon
  • har kunnskap om plattformer og tekniske løsninger for kommunikasjon mellom byggeplass og digital modell
  • har kunnskap om byggebransjen og kjenner til samspillet mellom de ulike aktørene i bransjen gjennom bruk av for eksempel Lean og VDC
  • har kunnskap til ulike entrepriseformer/anbudskontrakter og svakheter og styrker ved dem i en gjennomføringsmodell
  • forstår oppbygging og hensikt med BIM-manualer og styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
  • har kunnskap om håndtering av krav til informasjon på et organisasjons-, eiendels- og prosjekt-nivå
  • har kunnskap om filhåndtering og –navngivning, kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data samt kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om bygningsinformasjonsmodellering
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende, håndtere og vedlikeholde relevant teknisk utstyr i en BIM-teknikers hverdag, på egen arbeidsplass, møteareal og andre samhandlingsområder 
  • kan anvende forskjellige tekstbehandlingsprogrammer, digitale ordbøker/oppslagsverk og enkle skjerm- og bildebehandlings-programmer for raskt å skrive visuelle bruksanvisninger og visuelle rapporter til bruk i effektiv kommunikasjon med både byggeplass og andre aktører i en samhandlingsprosess
  • kan anvende kommunikasjon- og samhandlingsplattformer for planlegging, deling av innhold, aktiviteter, møtevirksomhet, samskrivning og fildeling
  • kan finne informasjon og dele kunnskap og fagstoff ved anvendelse av nettbaserte kunnskapssystemer, søkemotorer, nettforum, faglige nettverk og bransjeorganisasjoner
  • kan anvende BIM-programmer for å overføre filer fra BIM-programmene til andre programmer, med vekt på forarbeid/tilrettelegging i det programmet det eksporteres fra og etterarbeid/tilrettelegging i det programmet det importeres til
  • kan anvende relevante BIM-verktøy i en prosess på en rasjonell måte for problemløsning i prosjekter, som riktig oppstart, strukturert modellering og informasjonsuttak
  • kan anvende informasjonskilder som tabeller, preaksepterte løsninger, oppslagsverk, aktuelle norske standarder og bransjenormer som er relevant for en BIM-faglig problemstilling
  • kan anvende programmer for tallbehandling for å analysere informasjon, målinger og effekter mellom fag, samt behandle lister fra modelleringsprogrammer
  • Kan anvende verktøy for fremdriftsplanlegging, visualisering av framdrift og avhengigheter
  • kan anvende styringsdokumenter, herunder BIM-gjennomføringsplan (BEP), for praktisk digitalt samarbeid i koordinering av en byggeprosess
  • kan anvende visualiseringsverktøy for illustrasjoner og -presentasjoner
  • kan anvende skjermbilde for å dokumentere arbeid
  • kan anvende presentasjonsprogrammer og holde faglige presentasjoner
  • kan anvende maskinvalidering knyttet til BIM og BIM prosesser
  • kan anvende kunstig intelligens (AI) innenfor fagrelaterte oppgaver i prosjekter
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle metoder for digital samhandling og modellering og er i stand til å oppdatere sin kunnskap innenfor BIM ved hjelp av egenlæring og samarbeid med tverrfaglige fagmiljøer
  • kan utføre arbeid med dokumentasjon, tallbehandling og mengdeuttak.
  • kan utvikle og oppdatere egen kunnskap om BIM-programvare, - begreper og -verktøy
  • kan utføre relevant arbeid med å utforme og kontrollere BIM-modeller etter de ulike målgruppenes behov og er i stand til å definere hva som er det etterspurte detaljeringsnivå
  • har forståelse for utviklingen av BIM-modeller i samspillet mellom de ulike aktørene i bygg- og anleggsbransjen
  • kan utføre modellering og kontroll av digitale modeller i en prosjekterings-/byggeprosess etter kundens kvalitetskrav.
  • har utviklet holdninger og respekt for andre aktører som benyttes i situasjoner der teori og praksis møtes
  • har utviklet en etisk grunnholdning i sin framferd mot medarbeidere, kunder og samarbeidspartnere på grunnlag av gjensidig samarbeid og tillit som BIM-tekniker
  • kan bygge relasjoner med aktører i bransjen, kunder og andre BIM-teknikere på tvers av fag og bedrifter.
  • kan bygge relasjoner med andre fagdisipliner for å utvikle sine tverrfaglige kunnskaper og ferdigheter
Arbeidsinnsats

Emnet har et antall arbeidskrav, eksakt antall blir informert om ved emnets oppstart.

Av disse må minimum følgende vurderes til godkjent:

  • 3 tverrfaglige gruppeoppgaver (BIM og PSI) og 3 individuelle oppgaver i emnet.
Oppmøteplikt

Det er kun oppmøteplikt på arbeidskrav som krever tilstedeværelse.

Vurdering

Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet​.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesninger
  • Individuelle oppgaver
  • Gruppearbeid
  • Presentasjoner
  • Refleksjoner
  • Diskusjoner
  • Case oppgaver
  • Praktisk øving
  • Prosjektarbeid
  • Skriftlige Innleveringer
  • Veiledning
  • Ekskursjoner
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart