01TI52E FT152D BIM Anlegg – 2

01TI52E FT152D BIM Anlegg – 2

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TI52E FT152D
    • Studieprogram
      BIM fordypning anlegg
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
Emnets innhold

Hovedtemaer

  • Informasjonsberikelse
  • Prosesser
  • Modelleringsprogrammer
  • Programmering / parametrisk design
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har forståelse for "åpen-BIM", og hvordan dette skal benyttes for tverrfaglig samhandling
  • har kjennskap til hvordan en kan validere(maskinvalidering) filer
  • har kjennskap til hvordan en kan automatisere gjentagende prosesser, gjennom alternative løsninger som for eksempel visuell-programmering
  • har kjennskap til ulike standarder som for eksempel NS-standard, ISO, BSDD, CEN og håndbøker
  • har kjennskap til ulike BIM-manualer
  • har kjennskap til ulike informasjons/ klassifisering -systemer som for eksempel GTIN, prosesskoder, NVDB eller Banedata
  • har kjennskap til MMI/LOD
  • har kjennskap til 4D og 5D modeller
  • har kjennskap til programmering og data-typer
  • har kjennskap til bruk av innmålingsmetoder for dokumentasjon og fremstilling av BIM-modeller
  • har innsikt i ulike BIM-manualer og håndbøker som for eksempel V770
  • har forståelse for bruken av databaser og åpne API’er
  • har kunnskap om ulike dataformater som benyttes for GIS og forskjellen på formatene.
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende de vanligste BIM programmer for anleggsbransjen
  • kan kartlegge og identifisere behov for BIM i anleggsprosjekter
  • kan finne informasjon og fagstoff rettet spesielt mot BIM anlegg
  • kan bruke wfs og wms tjenester for etablering av underlag.
  • kan produsere egne underlag ved å kombinere lag fra ulike tjenester og kartdatum
  • kan vaske underlag for støy
  • kan bruke maskinvalidering for å godkjenne krav opp mot krav til modeller
  • kan benytte tjenester for å etablere enkle eksisterende modeller
  • kan lage grunnlagsmodell basert på punktskyer.
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan utføre arbeid som å vurdere kvaliteten på åpne utvekslingsformater
  • kan utføre kvalitetskontroll av BIM-modell
  • kan utføre arbeid som å eksportere filformat fra BIM-programmer tilrettelagt til spesifisert bruk
  • har forståelse for prosjektkoordinering.
  • kan utføre arbeid som å klassifisere en modell etter ulike merkesystemer som for eksempel SOSI-koder.
  • har forståelse for å jobbe løsningsorientert ved å benytte digitale plattformer
  • kan utføre arbeid som å benytte  resultater fra ulike innmålinger til dokumentasjon og fremstilling av BIM-modeller
  • kan utføre arbeid som å benytte annen digitale verktøy for innsamling av data
  • kan utvikle egen fagkompetanse for å definere hva som er viktig informasjon
  • kan utvikle egen kunnskap i allsidig og effektiv anvendelse av programvare for tverrfaglig modellkontroll og modellsjekking
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Individuelle og gruppebaserte prosjektoppgaver med 3D tegninger av bygninger i aktuelle tegneverktøy med presentasjoner.

3D-modellering er knyttet til obligatoriske arbeidsoppdrag i sammenheng med andre temaer i emnene og skal dekke innholdet som er gjengitt over. Oppdragene skal utfordre studenten på ulike problemstillinger avhengig av hva som skal innlæres.

Vurdering

Sluttkarakteren i emnet skal være en helhetlig vurdering av ferdigheter, kunnskaper, holdninger, faglig interesse og samarbeid etc. Det skal være en tverrfaglig eksamen i emnene BIM og PSI.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Lærerstyrt undervisning med instruksjonsundervisning, arbeidsoppgaver individuelt, tverrfaglig gruppearbeid, individ- og gruppebasert veiledning, erfarings basert kollegalæring, forelesninger, problem- og oppgaveløsning.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.