01TI52D FT152D PSI - 2
01TI52D FT152D PSI - 2
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TI52D FT152D
- StudieprogramBIM fordypning anlegg
- Studiepoeng10
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligTommy Kenneth Moen
Hovedtemaer
- IFC-bearbeiding og modellutveksling
- BIM gjennomføringsplan
- Georeferering
- Modellkontroll og modellberikelse
Kandidaten:
- har kunnskap om koordinatsystemer og georeferering
- har kunnskap om MMI (modell modenhets indeks) og dens anvendelse
- har kunnskap om bruk av BIM manual i prosjekteringsfasen
- har kjennskap til geofag
Kandidaten:
- kan finne informasjon for å bygge opp en hensiktsmessig BIM manual og tilhørende styringsdokumenter i en samhandlingsprosess
- kan finne informasjon for å kunne benytte MMI (modell modenhets indeks) i et BIM prosjekt
- kan finne informasjon om framdrifts koder
- kan anvende faglig BIM-kunnskap til å utarbeide regler for modelkontroll
- kan finne preaksepterte løsninger ved å benytte digitale kompetansebibliotek
- kan anvende forskjellige programmer for å gjøre georeferering og kan starte et BIM-prosjekt ved å etablere et samhandlingsgrunnlag med et felles nullpunkt og riktig rotasjon
- kan finne og bearbeide digitale underlag
- kan anvende innhentet innmålte-data
Kandidaten:
- kan utføre digital fremvisning av prosjekter
- har utviklet en etisk grunnholdning til kritisk å vurdere en BIM- modells kvalitet
- har utviklet en etisk grunnholdning for å kunne dokument sitt eget arbeid
Arbeidskrav
Individuelle og gruppebaserte prosjektoppgaver med 3D tegninger av bygninger i aktuelle tegneverktøy med presentasjoner. 3D-modellering er knyttet til obligatoriske arbeidsoppdrag i sammenheng med andre temaer i emnet og skal dekke innholdet som er gjengitt over. Oppdragene skal utfordre studenten på ulike problemstillinger avhengig av hva som skal innlæres.
Sluttkarakteren i emnet skal være en helhetlig vurdering av ferdigheter, kunnskaper, holdninger, faglig interesse og samarbeid etc. Det skal være en tverrfaglig eksamen i emnene BIM og PSI.
Lærerstyrt undervisning med instruksjonsundervisning, arbeidsoppgaver individuelt, tverrfaglig gruppearbeid, individ- og gruppebasert veiledning, erfarings basert kollegalæring, forelesninger, problem- og oppgaveløsning.