01TI52C FT152D BIM Anlegg 1

01TI52C FT152D BIM Anlegg 1

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TI52C FT152D
    • Studieprogram
      BIM fordypning anlegg
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2024 Vår
Emnets innhold

Hovedtemaer

  • Fremdrifsprogram
  • AR og VR
  • 4D og 5D
  • Modelleringsprogram
  • Punktsky
  • Dokumentasjon og standarder
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap til generell oppbygging av BIM-programvarer, så en kan hurtig kjenne seg igjen i andre programvarer
  • har kjennskap til hvordan en kan modellere for ulike fagfelt. Som for eksempel vei, bru, bane, installasjons fag og terreng
  • har kjennskap til standard programvarer for modellering
  • har kunnskap til å visualisere modeller
  • har kjennskap til ulike tilleggsprogramvarer og produkt-standarder
  • har innsikt i standard formater i bransjen
  • har kjennskap til ulike koordinatsystemer
  • har kjennskap til programvarer sine sterke og svake sider og i hvilke faser i prosjektering de ulike programvarene er egnet å benytte
  • har kunnskap om grunnleggende tegningsforståelse
  • har kjennskap til bruk og håndtering av programmaler i prosjekteringsverktøy
  • har kjennskap til MMI
  • har kjennskap til punktskyer og de forskjellige formater
  • har kjennskap til bruk av BIM modell til beregning av masser
  • har forståelse for BIM-modellens mulighet til å forbedre prosjektskvalitet
  • har innsikt i relevant regelverk for å kunne kvalitetssikre underlag
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan finne (framstille) og benytte modeller fra ulike programvarer
  • kan finne (fremstille) terreng modell ved bruk av ulike fremgangsmåter
  • kan anvende punktsky i prosjekteringsprogramvarer
  • kan anvende BIM-relatert programvare for å lage/tilpasse objekter for bruk i andre programvarer
  • kan anvende programmaler i prosjekteringsverktøy
  • kan anvende programvare for å tilrettelegge en modell forvisning i AR og VR
  • kan kartlegge mulig behov i et BIM-prosjekt, for å gi fagspesielle råd om rasjonell anvendelse
  • kan anvende programvare for å produsere tegninger fra BIM-modellen i riktig målestokk med relevant informasjon og målsetting
  • kan anvende faglig BIM-kunnskap til å etablere modeller for flere fagfelt innen anlegg og infrastruktur
  • kan anvende faglig BIM-kunnskap til å utarbeide digitale underlag i ulike formater
  • kan identifisere problemer ved gode rutiner og kvalitetskontroller
  • kan anvende faglig BIM-kunnskap til å foreta valg i modelleringsprosessen basert på pre-aksepterte løsninger
  • kan anvende en BIM-modell i utarbeidelse av fremdriftsplan
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan bygge relasjoner gjennom generell kjennskap til anleggskonstruksjoner, utomhus-konstruksjoner og de tekniske fagenes særegenhet, slik at en kan samarbeide effektivt og riktig med andre yrkesgrupper i en felles digital modell
  • har en forståelse for utvidet digital kompetanse i flere ulike BIM-programmer
  • har forståelse for gode strategier for prosjektoppstart
  • kan bygge relasjoner gjennom tverrfaglig samhandling
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Individuelle og gruppebaserte prosjektoppgaver med BIM  modeller  i aktuelle modelleringsverktøy med presentasjoner. 3D-modellering er knyttet til obligatoriske arbeidsoppdrag i sammenheng med andre temaer i emne en og skal dekke innholdet som er gjengitt over. Oppdragene skal utfordre studenten på ulike problemstillinger avhengig av hva som skal innlæres.

Vurdering

Sluttkarakteren i emnet skal være en helhetlig vurdering av ferdigheter, kunnskaper, holdninger, faglig interesse og samarbeid etc. Det skal være en tverrfaglig eksamen i emnene BIM og PSI.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Lærerstyrt undervisning med instruksjonsundervisning, arbeidsoppgaver individuelt, tverrfaglig gruppearbeid, individ- og gruppebasert veiledning, erfarings basert kollegalæring, forelesninger, problem- og oppgaveløsning.

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.