01TE01C Reguleringstekniske systemer

01TE01C Reguleringstekniske systemer

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TE01C
    • Studieprogram
      Automatisering
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Janne Prestårhus
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
2027 Høst
2028 Vår
2028 Høst
2029 Vår
Emnets innhold

Temaer

  • Reguleringsteknikk
  • Instrumentering
  • Normer og standarder
  • Dokumentasjon
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om reguleringssystemer benyttet i automatiserte anlegg
  • har kunnskap om målemetoder, analyseverktøy og teknisk utstyr som anvendes på automatiserte anlegg
  • har kunnskap om kalibrering og justering av instrumenter innen reguleringstekniske styringssystemer
  • har kunnskap om matematiske modeller ut fra sprangresponser og fysiske målinger
  • har kunnskap om at reguleringssystemer integreres i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer)
  • har kunnskap om videreutvikling og design av reguleringssystemer innen automasjonsfaget
  • har kunnskap om EUs regelverk for CE merking gjennom Norges EØS avtale
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende myndighetskrav på automatiserte anlegg som forskrifter, normer og internasjonale krav
  • har kunnskap om bransjen innen reguleringstekniske systemer
  • kan oppdatere sin kunnskap om reguleringstekniske systemer
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagfeltet reguleringstekniske systemer
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sine valg med hensyn til teknisk kvalitet og integrering i et større system i et automasjonsanlegg
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy og metoder for planlegging og gjennomføring av prosjekt aktiviteter i et automatisert anlegg
  • kan gjøre rede for sine faglige valg ved automasjonsanleggets vedlikeholdssystem
  • kan reflektere over simulering og analyse av prosesser og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske egenskaper
  • kan reflektere over implementering og analyse av funksjonaliteten av ny teori og vurdere resultatene for kontroll og optimalisering av reguleringstekniske funksjoner
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff innen fagområdet og vurdere relevansen for et arbeidsprosjekt
  • kan kartlegge en situasjon i et automatisert anlegg relatert til reguleringstekniske systemer og identifisere behov for teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan kartlegge funksjonsfeil i reguleringstekniske systemer ved feilsøking og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og drifte reguleringstekniske systemer på automatiserte anlegg som deltaker eller leder i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer og myndighetskrav for sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i henhold til digital kommunikasjon som er i tråd med de etiske forutsetningene, juridiske retningslinjer for personvern og økonomiske krav innenfor gjeldende faglige normer
  • kan planlegge og gjennomføre arbeid på automatiserte anlegg ved å utøve tverrfaglig lederskap og ta ansvar under idriftsettelse på automatiserte anlegg innenfor rammene av gjeldende myndighetskrav, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk
  • kan utføre arbeidet etter leverandørers og spesialisters behov og krav
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og kompetansebygging og for å inngå formelle arbeidsavtaler
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor automatiseringsbransjen ved å integrere reguleringssystemer i bedriftens totale SCADA (databehandlingssystemer) og kan drøfte løsninger for effektivt vedlikehold og optimalisering av produksjonsprosesser og miljøhensyn
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved bruk av avviksmeldinger ved eventuelle hendelser og bruke rapporteringen i kontinuerlig forbedring
Arbeidsinnsats

Gjennomføre inntil 7 obligatoriske arbeidskrav. 

Arbeidskrav kan være følgende:

  • avsluttende emnetest /og eller avsluttende tematester
  • skriftlige oppgaver
  • presentasjoner
  • bedriftsbesøk med refleksjon
  • praktiske laboratorieøvelser
  • refleksjonsnotat
Oppmøteplikt

Obligatorisk oppmøte i henhold til årlig oppdatert fremdriftsplan for emnet.

Vurdering

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet.

Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer som må være godkjent/bestått. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet

Forkunnskapskrav

Gjennomførte grunnlagsemner må være bestått.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Litteraturliste blir oppdatert ved skolestart.