01TD51B-EITKVVK Bærekraftige verdikjeder

01TD51B-EITKVVK Bærekraftige verdikjeder

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TD51B-EITKVVK
    • Studieprogram
      Virtuelle verktøy
    • Studiepoeng
      5
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen
Undervisningssemestere
2022 Høst
Om emnet

Temaer:

  • Logistikk 
  • Bærekraftig og sirkulærøkonomi
  • Lean
Emnets innhold

Logistikk

  • Målinger og datafangst på tvers av systemer
  • Kundekrav og sporbarhet
  • Arbeidsinstruksjoner mot leveransekrav
  • Forretningssystemer og dokumentasjon
  • Planarbeid
  • Prosessbeskrivelser og tilstandsovervåking
  • KPI'er og måltall (Power BI)
  • Avvikshåndtering og kvalitet
  • Kontinuerlig forbedring (Power BI/Guides)

Bærekraftig og sirkulærøkonomi

  • Om grønn forretningsdrift og hvorfor bærekraft er et konkurransefortrinn
  • Systemforståelse
  • Prosesser og forutsetninger
  • Nye forretningsmodeller, ny teknologi, endringsdrivere og industri 4.0
  • Hvilke definisjoner og begreper som brukes om samfunnsansvar og bærekraft
  • Sammenhengen mellom elementene som utgjør bedriftens samfunnsansvar (CSR-pyramiden)
  • Hvem må du samarbeide med i bedriften og hvordan sikre forankring og medvirkning
  • FNs bærekraftsmål og integrering i bedriftens etiske retningslinjer, policy og mål
  • Prosess for å implementere samfunnsansvar og bærekraft i bedriften

 Lean

  • Eksempler på anvendelser
  • Forbedrings S’ene
  • Verdistrømskartlegging og metoder
  • KPI’er og datafangst
  • Forbedringskalkyler
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • Har kunnskap om og kan redegjøre for definisjoner og fagbegreper
  • Kan gjengi industribedriftenes viktigste utfordringer som er relevant
  • Har bransjekunnskap om hvordan bærekraftige verdikjeder brukes i industribedrifter relatert til arbeidsprosesser.
  • Har kunnskap om hva slags teknologisk utvikling som foregår relatert til bærekraftige verdikjeder.
  • Har kunnskap om positive og negative erfaringer med bærekraftige verdikjeder
  • Har kunnskap om grunnleggende prinsipper for Lean forbedringsmetodikk
  • Vite hvordan Lean bidrar til mer effektiv drift
  • Kjenne til kompetansebehov i en Lean organisasjon
  • Kunne definere hva som er verdiskapende for kunden
  • Har kunnskap om noen grunnleggende teknikker
  • Ha kunnskap om som identifisere verdiskapende og ikke-verdiskapende aktiviteter i arbeidsprosesser
  • Har innsikt i FN’s bærekraftsmål og kvantifisere disse

 

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan kartlegge og identifisere forbedringspotensial i produksjons- og arbeidsprosesser ved anvendelse av bærekraftige verdikjede tankegang
  • Kan bruke faglig kunnskap på relevante verktøy for integrasjon og anvendelse av bærekraftige verdikjeder i produksjons- og arbeidsprosesser.
  • Kan gjøre rede for positive og negative erfaringer med bærekraftige verdikjeder.
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere hvilke data og systemer som er tilgjengelig
  • Kan kartlegge og evaluere modenhet av for innføring av bærekraftige verdikjeder
  • (Er proaktiv i tilegnelse av bransjeledende kunnskap. Hvordan lære av de beste i Norge og verden).
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for ei yrkesfaglig problemstilling
  • Kan kartlegge en situasjon og identifisere de 7 formene for sløsing i en prosess (7 wastes)
  • Kan bidra til bransjesamarbeid om innovasjon og FoU.

 

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • Kan utvikle arbeidsmetoder, produkt og/eller tjenester som er relevante og er en pådriver for modernisering av produksjons- og arbeidsprosesser.
  • Kan utvikle arbeidsmetoder om metodikk for å evaluere løsninger og vurdere risiko ved innovasjon.
  • Kan bygge relasjoner med fagfeller og er proaktiv i tilegnelse og deling av ny kunnskap. Vise selvstendighet og samarbeidsevner, samt evne til refleksjon.
  • Har grunnleggende forståelse for teknologiområdet Industri 4.0 innen produktutvikling, produksjons- , arbeidsprosesser og service.
  • Har forståelse for å kunne innføre nye metoder basert på forventninger om kostnads- og tidsbesparende eller verdi- og kvalitetsøkende eller sikkerhet og andre HMS aspekter.
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering
  • I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

    Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid. Studentene deler kunnskaper og ferdigheter med hverandre.
  • Prosjektarbeid. Synliggjøre koblinger mellom temaer og på tvers av emner.
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.