01TD51B-EITKVVK Bærekraftige verdikjeder
01TD51B-EITKVVK Bærekraftige verdikjeder
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TD51B-EITKVVK
- StudieprogramVirtuelle verktøy
- Studiepoeng5
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligPer Anton Hansen
Logistikk
- Målinger og datafangst på tvers av systemer
- Kundekrav og sporbarhet
- Arbeidsinstruksjoner mot leveransekrav
- Forretningssystemer og dokumentasjon
- Planarbeid
- Prosessbeskrivelser og tilstandsovervåking
- KPI'er og måltall (Power BI)
- Avvikshåndtering og kvalitet
- Kontinuerlig forbedring (Power BI/Guides)
Bærekraftig og sirkulærøkonomi
- Om grønn forretningsdrift og hvorfor bærekraft er et konkurransefortrinn
- Systemforståelse
- Prosesser og forutsetninger
- Nye forretningsmodeller, ny teknologi, endringsdrivere og industri 4.0
- Hvilke definisjoner og begreper som brukes om samfunnsansvar og bærekraft
- Sammenhengen mellom elementene som utgjør bedriftens samfunnsansvar (CSR-pyramiden)
- Hvem må du samarbeide med i bedriften og hvordan sikre forankring og medvirkning
- FNs bærekraftsmål og integrering i bedriftens etiske retningslinjer, policy og mål
- Prosess for å implementere samfunnsansvar og bærekraft i bedriften
Lean
- Eksempler på anvendelser
- Forbedrings S’ene
- Verdistrømskartlegging og metoder
- KPI’er og datafangst
- Forbedringskalkyler
Kandidaten:
- Har kunnskap om og kan redegjøre for definisjoner og fagbegreper
- Kan gjengi industribedriftenes viktigste utfordringer som er relevant
- Har bransjekunnskap om hvordan bærekraftige verdikjeder brukes i industribedrifter relatert til arbeidsprosesser.
- Har kunnskap om hva slags teknologisk utvikling som foregår relatert til bærekraftige verdikjeder.
- Har kunnskap om positive og negative erfaringer med bærekraftige verdikjeder
- Har kunnskap om grunnleggende prinsipper for Lean forbedringsmetodikk
- Vite hvordan Lean bidrar til mer effektiv drift
- Kjenne til kompetansebehov i en Lean organisasjon
- Kunne definere hva som er verdiskapende for kunden
- Har kunnskap om noen grunnleggende teknikker
- Ha kunnskap om som identifisere verdiskapende og ikke-verdiskapende aktiviteter i arbeidsprosesser
- Har innsikt i FN’s bærekraftsmål og kvantifisere disse
Kandidaten:
- Kan kartlegge og identifisere forbedringspotensial i produksjons- og arbeidsprosesser ved anvendelse av bærekraftige verdikjede tankegang
- Kan bruke faglig kunnskap på relevante verktøy for integrasjon og anvendelse av bærekraftige verdikjeder i produksjons- og arbeidsprosesser.
- Kan gjøre rede for positive og negative erfaringer med bærekraftige verdikjeder.
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere hvilke data og systemer som er tilgjengelig
- Kan kartlegge og evaluere modenhet av for innføring av bærekraftige verdikjeder
- (Er proaktiv i tilegnelse av bransjeledende kunnskap. Hvordan lære av de beste i Norge og verden).
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for ei yrkesfaglig problemstilling
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere de 7 formene for sløsing i en prosess (7 wastes)
- Kan bidra til bransjesamarbeid om innovasjon og FoU.
Kandidaten:
- Kan utvikle arbeidsmetoder, produkt og/eller tjenester som er relevante og er en pådriver for modernisering av produksjons- og arbeidsprosesser.
- Kan utvikle arbeidsmetoder om metodikk for å evaluere løsninger og vurdere risiko ved innovasjon.
- Kan bygge relasjoner med fagfeller og er proaktiv i tilegnelse og deling av ny kunnskap. Vise selvstendighet og samarbeidsevner, samt evne til refleksjon.
- Har grunnleggende forståelse for teknologiområdet Industri 4.0 innen produktutvikling, produksjons- , arbeidsprosesser og service.
- Har forståelse for å kunne innføre nye metoder basert på forventninger om kostnads- og tidsbesparende eller verdi- og kvalitetsøkende eller sikkerhet og andre HMS aspekter.
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
-
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid. Studentene deler kunnskaper og ferdigheter med hverandre.
- Prosjektarbeid. Synliggjøre koblinger mellom temaer og på tvers av emner.
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning