Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01TD01D EITDTPKH24 Apputvikling

01TD01D EITDTPKH24 Apputvikling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TD01D EITDTPKH24
    • Studieprogram
      Programmering
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Gry Brubakk Fossan
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
2027 Høst
2028 Vår
Emnets innhold

Temaer

Grunnleggende apputvikling med Qt quick 

  • UX/UI-utvikling med QML 
  • Signaler og spor 
  • Tilpasning av innebygde komponenter  
  • Komponent bindinger 
  • Utvikling av enkle applikasjoner  

Avansert apputvikling med Qt quick 

  • C++ og JavaScript integrasjon 
  • Designe egne komponenter 
  • Bruk og integrasjon av eksterne API’er 
  • Distribusjon av applikasjon  
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva en mobil applikasjon er, og hvordan den utvikles 
  • har kunnskap om forskjellige modeller av datastrukturer som anvendes i apper 
  • har kunnskap om grunnleggende programmering i valgt programmerings-språk og de verktøy som brukes i utviklingen av apper 
  • har kunnskap om UX/UI-utvikling i en app 
  • har kunnskap om programmering av funksjoner og objektorientert programmering 
  • har innsikt i relevant regelverk og standarder om universell utforming, og hvilke følger det har for programmering av brukergrensesnitt. 
  • har kunnskap om fagterminologi innenfor utforming, grensesnitt og arbeidsprosesser som anvendes i oppsett av apper 
  • har kunnskap om metoder og verktøy for oppsett og analyse av brukertester for å vurdere eget arbeid innenfor personvern, datasikkerhet og universell utforming 
  • kan oppdatere sin kunnskap om programmering og utvikling av apper gjennom faglitteratur og søk i relevante artikkel- og ressursdatabaser og gjennom faglige felleskap 
  • kan finne informasjon og fagstoff i aktuelle ressursbiblioteker og faglige diskusjonsfora til løsninger av programmeringsoppgaver
Ferdigheter

Studenten

  • kan ta i bruk metoder og verktøy for å utvikle innhold og datastrukturer til apper 
  • kan anvende kunnskap om grunnleggende programmering og objektorientert programmering til å utvikle apper 
  • kan anvende kunnskap om XML og brukergrensesnitt (UI) til å utvikle universelt utformede apper. 
  • kan anvende relevante utviklingsverktøy til å bygge apper 
  • kan reflektere over egen programmeringspraksis knyttet til personvern og datasikkerhet og justere denne under veiledning 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta aktivt i prosjekter 
  • kan utføre arbeid etter oppdragsgivers behov, etablere fagnettverk og samarbeide med mennesker på kryss av fagfelt 
  • kan utveksle bransjerelaterte synspunkter og informasjon 
  • kan bygge relasjoner, både internt, eksternt og på tvers av fagfelt 
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • 2-4 obligatoriske innleveringer  
  • Avsluttende temaprøver 

Alle arbeidskrav må være godkjent for å få sluttvurdering.  

Eksamen

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Vurdering

Arbeidskrav

Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. 

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Forkunnskapskrav

Fullført og bestått emnet Grunnleggende programmering. 

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesninger, nettbasert undervisning 
  • Prosjektoppgaver 
  • Diskusjoner  
Litteraturliste

Litteraturlister oppdateres ved skolestart.