01HH68A EIHOAPF-25 Operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon

01HH68A EIHOAPF-25 Operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HH68A EIHOAPF-25
    • Studieprogram
      Avansert prehospital kompetanse
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Used in other programs
  • Avansert prehospital kompetanse
Undervisningssemestere
2027 Høst
Om emnet

Emnet tar for seg operativ psykologi med temaer som omhandler ambulansepersonellet, pasienter og publikums reaksjoner og handlinger i krisesituasjoner. Kommunikasjon, samhandling og samarbeid med sårbare pasientgrupper i krisesituasjoner vil være en viktig del av emnet. Empati, omsorg og respekt for pasienter, pårørende og kolleger vektlegges også i dette emnet. Videre kommer veiledning og debrifing av lærlinger i ambulansetjenesten som et tema.

Emnets innhold

7a.  Operativ psykologi

  • Krise- og stressreaksjoner
  • Menneskelig adferd i kriser
  • Forsvarsmekanismer
  • Mestring og mestringsstrategier
  • Psykisk førstehjelp
  • Empati
  • Utfordringer for ambulansepersonell

7b. Kommunikasjon og samhandling

  • Situasjonsbestemt kommunikasjon
    • Aktiv lytting
    • Konfliktdempende kommunikasjon
    • Tilpasset informasjon
    • Kulturforskjeller
    • Tverrfaglig samhandling
  • Autonomi
  • Konflikthåndtering
  • Kommunikasjon i møte med den eldre pasienten
  • Kommunikasjon i psykiatrioppdrag
  • Kommunikasjon med syke barn, barn på skadested og med barn som pårørende
  • Kommunikasjon med pårørende

7c. Veiledning og kollegastøtte

  • Veiledning av lærlinger og studenter
    • Rolle og funksjon som veileder
    • Kommunikasjonens og relasjonens betydning
    • Veiledning og vurdering
    • Veiledningsmetoder
    • Refleksjon over praksis
    • Løpende skikkethetsvurdering
  • Stressreaksjoner og ivaretagelse av kollegaer
  • Debrifing og kollegastøtte etter alvorlige hendelser
    • Defusing
    • Debrifing
    • Kollegastøtte
  • Gruppepsykologi og gruppeprosesser
  • Team og teamprosesser - CRM
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om krise- og stressreaksjoner, forsvarsmekanismer, mestring og menneskelig adferd i kriser
  • har kunnskap om etikk og etiske dilemmaer som kan oppstå i møte med sårbare pasientgrupper
  • har kunnskap om situasjonsbestemt kommunikasjon og konflikthåndtering i møte med sårbare pasientgrupper og deres pårørende
  • har kunnskap om veiledning og kollegastøtte etter alvorlige hendelser
  • har innsikt i lovfestede krav om medvirkning, samtykke og samvalg 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen operativ psykologi, etikk, situasjonsbestemt kommunikasjon og veiledning/kollegastøtte ved stress og alvorlige hendelser
  • forstår betydningen av operativ psykologi og situasjonsbestemt kommunikasjon ved stress og alvorlige hendelser
  • forstår betydningen av veilederrollen for å bidra til å utvikle faglig dyktige medarbeidere i ambulansetjenesten
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om krise- og stressreaksjoner, forsvarsmekanismer, mestring og menneskelig adferd for å ivareta pasienter og pårørende i krisesituasjoner
  • kan anvende etiske refleksjonsmodeller i møte med sårbare pasientgrupper
  • kan anvende situasjonsbestemt kommunikasjon og konflikthåndtering i møte med sårbare pasientgrupper og deres pårørende
  • kan finne informasjon og fagstoff om operativ psykologi, situasjonsbestemt kommunikasjon og veiledning/kollegastøtte og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge, identifisere behov og utføre veiledning og kollegastøtte
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for at krise- og stressreaksjoner påvirker menneskelig adferd i kriser
  • har forståelsen for at pasienter i ulike situasjoner har behov for ulike kommunikative tilnærminger
  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over etiske problemstillinger som kan oppstå i ambulansetjenesten
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom kommunikasjon og refleksjon over etiske dilemmaer for å ivareta pasientens brukermedvirkning og samvalg 
  • kan utføre kommunikasjon, veiledning og kollegastøtte på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
  • kan utføre veiledning, debrifing og kollegastøtte på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet.

  • Individuell skriftlig oppgave
  • Gruppeoppgave
  • Individuell refleksjon om egen læring
  • At oppmøteplikten overholdes
Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått.

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

Når emnet er gjennomført foretas en helhetlig sluttvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse, i henhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F

Emnet må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg til avsluttende eksamen for studiet.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, simulering- og ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.