Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

01TB03F EITKKEK H25 Styring og automatisering av bygningstekniske installasjoner

01TB03F EITKKEK H25 Styring og automatisering av bygningstekniske installasjoner

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TB03F EITKKEK H25
    • Studieprogram
      Klima, energi og miljø i bygg (KEM)
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
2027 Høst
2028 Vår
2028 Høst
2029 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Elektroteknikk
  • Reguleringsteknikk, automatisering og driftskontroll (SD-anlegg)
  • ITB (Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner)
  • Teknisk integrasjon og grensesnitt
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle elektriske anlegg, reguleringsteknikk-, strategier og utstyr (automatikk) inkludert sentral driftskontroll (SD-anlegg) i VVS-tekniske installasjoner
  • har kunnskap om sammenheng mellom regulering av hydrauliske systemer, elektrisk utstyr, automatikkskjema og databuss- systemer som inngår i automatikkanlegg i de klimatekniske anleggene i bygg
  • har innsikt i aktuelt regelverk for elektriske anlegg, herunder hvilke arbeider som kan utføres av andre enn elektroforetak registrert i el. virksomhetsregisteret hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
  • har kunnskap om tverrfaglig systemforståelse for de klimatekniske anleggene i bygg
  • har kunnskap om elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
  • har innsikt i tekniske krav til elektriske anlegg, avhengig av hvilken type spenningssystem og driftsspenning det elektriske anlegget er tilkoblet, med hensyn til blant annet risiko ved betjening av utstyr i fordelingstavler
  • har kunnskap om bus-systemer og protokoller brukt i SD-anlegg og automasjon for VVS- og klimatekniske anlegg.
  • har innsikt i ulike typer vern i elektriske installasjoner, startstrømmer og metoder for mykstart og turtallsregulering av motorer samt regulering av annet effektkrevende utstyr (eks varmebatteri), for å oppnå optimal driftssituasjon og vurdere risiko ved betjening av disse
  • har kunnskap om maskindirektivets forskrifter som gjelder bygging av maskiner og CE merking
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav innen elektroteknikk, reguleringsteknikk, automatisering, SD-anlegg og teknisk integrasjon, med fokus på funksjon, sikkerhet og samspill mellom ulike bygningsinstallasjoner.
  • Kjenner til bransjens/yrkets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, og forstår hvordan utviklingen av ITB-løsninger, automatisering og tekniske grensesnitt har påvirket moderne byggteknikk og tverrfaglig samarbeid.
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sine faglige valg ved kartlegging av situasjoner og vurdering av risiko i planlegging av arbeider og målinger på elektriske anlegg, samt begrunne hvilke autoriserte aktører som lovlig kan utføre utbedring og feilretting.
  • kan gjøre rede for sine faglige valg i forbindelse med tegning av enkle elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling, samt foreslå forbedringstiltak basert på faglige vurderinger.
  • kan anvende krav til fordelingstavler og styreredskap med hensyn til om disse er konstruert for sakkyndig eller usakkyndig betjening  
  • kan anvende virksomhetens internkontrollsystem i forhold til rutiner og prosedyrer  
  • kan gjøre rede for sine faglige valg ved kartlegging av situasjoner og vurdering av tiltak som reduserer risiko for personskade under drift, vedlikehold og reparasjon av VVS-teknisk automatikk og styringssystemer.
  • kan anvende relevante forskrifter med hjemmel i El-tilsynsloven, herunder konsekvensene ved å bryte forskriftene
  • kan gjøre rede for sine faglige valg ved utarbeidelse av funksjonsbeskrivelser som sikrer at automatikken i VVS- og klimatekniske anlegg fungerer etter hensikten.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et anlegg innen elektro og automatisering, som automatikkanlegg inkludert SD-anlegget, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med grensesnitthåndtering mellom ulike fag som inngår i VVS- og klimateknisk entreprise (teknisk integrator - ITB) alene og som deltaker i gruppe i tråd med krav til godt inneklima, redusert energibruk og reduserte driftskostnader i bygget
  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer, ved å gjennomføre prosjekter i henhold til kundens ønsker og myndigheters krav, og kontrollere at arbeidet er utført i tråd med bestilling.
  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver ved å utarbeide behovsspesifikasjoner for automatikkanlegg, inkludert SD-anlegg, samt planlegge og bestille enkle arbeider.
  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver ved å tegne elektrotekniske skjemaer.
  • kan utføre aktuelle elektriske målinger på klimatekniske anlegg på en risikofri og sikker måte og gjøre rede for måleresultatene for aktuelle oppdragsgivere  
  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver ved å gjennomføre visuelt ettersyn og kontroll av elektriske installasjoner, automatikk og styringssystemer før oppstart, ved igangkjøring, overlevering og under drift.
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektro og automatisering og på tvers av fag med involverte aktører
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor elektro og automatisering og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet
Arbeidsinnsats

Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan. 

Arbeidskrav kan være følgende:

  • Avsluttende prøver
  • Skriftlige oppgaver
  • Presentasjoner
  • Bedriftsbesøk med refleksjon
  • Praktiske laboratorieøvelser
Vurdering

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesninger
  • Individuelle oppgaver
  • Gruppearbeid
  • Presentasjoner
  • Refleksjoner
  • Diskusjoner
  • Case oppgaver
  • Praktisk øving
  • Prosjektarbeid
  • Skriftlige innleveringer
  • Veiledning
  • Ekskursjoner
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.