01TB03F EITKKEK H25 Styring og automatisering av bygningstekniske installasjoner
01TB03F EITKKEK H25 Styring og automatisering av bygningstekniske installasjoner
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TB03F EITKKEK H25
- StudieprogramKlima, energi og miljø i bygg (KEM)
- Studiepoeng10
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligPer Anton Hansen
Temaer:
- Elektroteknikk
- Reguleringsteknikk, automatisering og driftskontroll (SD-anlegg)
- ITB (Integrerte Tekniske Bygningsinstallasjoner)
- Teknisk integrasjon og grensesnitt
Studenten
- har kunnskap om aktuelle elektriske anlegg, reguleringsteknikk-, strategier og utstyr (automatikk) inkludert sentral driftskontroll (SD-anlegg) i VVS-tekniske installasjoner
- har kunnskap om sammenheng mellom regulering av hydrauliske systemer, elektrisk utstyr, automatikkskjema og databuss- systemer som inngår i automatikkanlegg i de klimatekniske anleggene i bygg
- har innsikt i aktuelt regelverk for elektriske anlegg, herunder hvilke arbeider som kan utføres av andre enn elektroforetak registrert i el. virksomhetsregisteret hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
- har kunnskap om tverrfaglig systemforståelse for de klimatekniske anleggene i bygg
- har kunnskap om elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
- har innsikt i tekniske krav til elektriske anlegg, avhengig av hvilken type spenningssystem og driftsspenning det elektriske anlegget er tilkoblet, med hensyn til blant annet risiko ved betjening av utstyr i fordelingstavler
- har kunnskap om bus-systemer og protokoller brukt i SD-anlegg og automasjon for VVS- og klimatekniske anlegg.
- har innsikt i ulike typer vern i elektriske installasjoner, startstrømmer og metoder for mykstart og turtallsregulering av motorer samt regulering av annet effektkrevende utstyr (eks varmebatteri), for å oppnå optimal driftssituasjon og vurdere risiko ved betjening av disse
- har kunnskap om maskindirektivets forskrifter som gjelder bygging av maskiner og CE merking
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav innen elektroteknikk, reguleringsteknikk, automatisering, SD-anlegg og teknisk integrasjon, med fokus på funksjon, sikkerhet og samspill mellom ulike bygningsinstallasjoner.
- Kjenner til bransjens/yrkets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet, og forstår hvordan utviklingen av ITB-løsninger, automatisering og tekniske grensesnitt har påvirket moderne byggteknikk og tverrfaglig samarbeid.
Studenten
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved kartlegging av situasjoner og vurdering av risiko i planlegging av arbeider og målinger på elektriske anlegg, samt begrunne hvilke autoriserte aktører som lovlig kan utføre utbedring og feilretting.
- kan gjøre rede for sine faglige valg i forbindelse med tegning av enkle elektrotekniske skjemaer med utgangspunkt i funksjonsbeskrivelser
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling, samt foreslå forbedringstiltak basert på faglige vurderinger.
- kan anvende krav til fordelingstavler og styreredskap med hensyn til om disse er konstruert for sakkyndig eller usakkyndig betjening
- kan anvende virksomhetens internkontrollsystem i forhold til rutiner og prosedyrer
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved kartlegging av situasjoner og vurdering av tiltak som reduserer risiko for personskade under drift, vedlikehold og reparasjon av VVS-teknisk automatikk og styringssystemer.
- kan anvende relevante forskrifter med hjemmel i El-tilsynsloven, herunder konsekvensene ved å bryte forskriftene
- kan gjøre rede for sine faglige valg ved utarbeidelse av funksjonsbeskrivelser som sikrer at automatikken i VVS- og klimatekniske anlegg fungerer etter hensikten.
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et anlegg innen elektro og automatisering, som automatikkanlegg inkludert SD-anlegget, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med grensesnitthåndtering mellom ulike fag som inngår i VVS- og klimateknisk entreprise (teknisk integrator - ITB) alene og som deltaker i gruppe i tråd med krav til godt inneklima, redusert energibruk og reduserte driftskostnader i bygget
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer, ved å gjennomføre prosjekter i henhold til kundens ønsker og myndigheters krav, og kontrollere at arbeidet er utført i tråd med bestilling.
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver ved å utarbeide behovsspesifikasjoner for automatikkanlegg, inkludert SD-anlegg, samt planlegge og bestille enkle arbeider.
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver ved å tegne elektrotekniske skjemaer.
- kan utføre aktuelle elektriske målinger på klimatekniske anlegg på en risikofri og sikker måte og gjøre rede for måleresultatene for aktuelle oppdragsgivere
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver ved å gjennomføre visuelt ettersyn og kontroll av elektriske installasjoner, automatikk og styringssystemer før oppstart, ved igangkjøring, overlevering og under drift.
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektro og automatisering og på tvers av fag med involverte aktører
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor elektro og automatisering og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker inneklimaet
Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.
Arbeidskrav kan være følgende:
- Avsluttende prøver
- Skriftlige oppgaver
- Presentasjoner
- Bedriftsbesøk med refleksjon
- Praktiske laboratorieøvelser
Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.
Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.
- Forelesninger
- Individuelle oppgaver
- Gruppearbeid
- Presentasjoner
- Refleksjoner
- Diskusjoner
- Case oppgaver
- Praktisk øving
- Prosjektarbeid
- Skriftlige innleveringer
- Veiledning
- Ekskursjoner