01TB01H EITKBYFH24 Lokal tilpassing / spesialisering med faglig ledelse: Bruk av digitale verktøy

01TB01H EITKBYFH24 Lokal tilpassing / spesialisering med faglig ledelse: Bruk av digitale verktøy

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TB01H EITKBYFH24
    • Studieprogram
      Bygg, Fredrikstad
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Tommy Kenneth Moen
Undervisningssemestere
2024 Høst
2025 Vår
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
Emnets innhold

Temaer

Prosjektstyring (3 Stp.)

  • Prosjekt som organisasjon
  • Lønnsomhetsvurdering
  • Ressurs og aktivitetsplan
  • Oppfølging
  • Prosjektplanlegging med dataverktøy
  • Organisasjon av prosjekt
  • Administrering av prosjekt

BIM (4 Stp.)

  • Forskjellige 3D-modeller (visuell, kalkulasjon, FDVu)
  • Visuell fremstilling av 3D-modeller med fokus på salg eller forprosjekt (VR, fotorealistiske bilder)
  • Kollisjonstester
  • IFC-standarden og eksportering av filer til for eksempel Smartkalk
  • Tilrettelegging og metoder for utveksling av filer mellom ulike programmer

Oppmålingsteknisk prosjektering (4 Stp.)

  • Digital dataflyt i forhold til utsetting/ innmåling
  • Plassering av bygg i forhold til grenser/ andre bygg
  • Kunne bruke digitale modeller
  • Kunne masseberegne
  • Foredling/ presentasjon /visualisering av måleresultater
  • Georeferere byggetegningene
  • Utnytte verktøy som ligger i måleboka

Digitale konstruksjonsberegninger (2 Stp.)

  • Dimensjonere enkle konstruksjoner i stål, tre og betong ved bruk av relevante digitale verktøy.

Kjemi og miljølære (2 Stp.)

  • Atomets oppbygging
  • Periodesystemet
  • Kjemiske bindinger
  • Felling og løselighet
  • pH
  • Redoksreaksjoner
  • Stråling
  • Livsløpsanalyse
  • Miljømerking
  • Fornybar energi
  • Stoffkartotek
  • Avfallsbehandling
  • Nanoprodukter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utforming av prosjektorganisasjoner
  • har kunnskap om fremdriftsplanlegging
  • har kunnskap om vurdering av lønnsomhet i byggeprosjekter
  • har kunnskap om ressursplanlegging i bygningsproduksjonen
  • har kunnskap om IFC-standarden
  • har kunnskap om kollisjonstesting av fremføringer i bygg
  • har kunnskap om digitale modeller
  • har kunnskap om veg og tunellmodeller
  • har kunnskap om emner i kjemi- og miljøfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for organisering av prosjekt
  • kan gjøre rede for driftsoppfølging av bygg i produksjon
  • kan gjøre rede utveksling av filer mellom ulike programmer
  • kan gjøre rede for digital dataflyt
  • kan reflektere over presentasjoner av måleresultater
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av bygg og vurdere relevansen for et byggeprosjekt
  • kan kartlegge konstruksjonen av et bygg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
  • kan kartlegge en situasjon som har med miljø og gjøre og identifisere problemstillinger innenfor tekniske fagområder og iverksette tiltak
  • kan georeferere digitale bygningstegninger
  • kan utføre enkel digital masseberegning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre digital planlegging av utførelse av byggeprosjekter
  • kan utføre 3D-modellering av bygg med justering av tegninger og dokumentasjon
  • kan planlegge og utføre miljøtiltak for å sikre en miljømessig forsvarlig drift, alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Innenfor hvert tema i emnet kreves det at studenten gjennomfører en eller flere obligatoriske aktiviteter, enten individuelt eller som gruppe. Aktivitetene vil bli beskrevet i temaets fremdriftsplan.

Aktiviteter kan være:

  • Praktiske oppgaver (laboratorie- eller feltoppgaver, befaringer, og møter)
  • Produksjon og innlevering av rapporter eller notater
  • Utarbeide og holde presentasjoner
  • Produsere podcaster
  • Tester

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for at studenten skal få emnekarakter.

Vurdering

I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. 

I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene.

Forkunnskapskrav

Gjennomført emnet Samordnet byggeprosess, samt påbegynt emnene Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse og Drift/produksjon bygg m/ faglig ledelse.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver med veiledning, framlegg og selvstudie

Litteraturliste

Oppdaterte litteraturlister blir publisert på fagskolens nettsider ved studiestart.

Evaluering *

Studentens medvirkning gjennom årlige- og fortløpende evalueringer må påregnes. Det kan være evalueringer både på tilbuds- og emnenivå, samt yrkesrelevans 1 år etter fullført utdanning.