01TB01H EITKBYFH24 Lokal tilpassing / spesialisering med faglig ledelse: Bruk av digitale verktøy
01TB01H EITKBYFH24 Lokal tilpassing / spesialisering med faglig ledelse: Bruk av digitale verktøy
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01TB01H EITKBYFH24
- StudieprogramBygg, Fredrikstad
- Studiepoeng15
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligTommy Kenneth Moen
Temaer
Prosjektstyring (3 Stp.)
- Prosjekt som organisasjon
- Lønnsomhetsvurdering
- Ressurs og aktivitetsplan
- Oppfølging
- Prosjektplanlegging med dataverktøy
- Organisasjon av prosjekt
- Administrering av prosjekt
BIM (4 Stp.)
- Forskjellige 3D-modeller (visuell, kalkulasjon, FDVu)
- Visuell fremstilling av 3D-modeller med fokus på salg eller forprosjekt (VR, fotorealistiske bilder)
- Kollisjonstester
- IFC-standarden og eksportering av filer til for eksempel Smartkalk
- Tilrettelegging og metoder for utveksling av filer mellom ulike programmer
Oppmålingsteknisk prosjektering (4 Stp.)
- Digital dataflyt i forhold til utsetting/ innmåling
- Plassering av bygg i forhold til grenser/ andre bygg
- Kunne bruke digitale modeller
- Kunne masseberegne
- Foredling/ presentasjon /visualisering av måleresultater
- Georeferere byggetegningene
- Utnytte verktøy som ligger i måleboka
Digitale konstruksjonsberegninger (2 Stp.)
- Dimensjonere enkle konstruksjoner i stål, tre og betong ved bruk av relevante digitale verktøy.
Kjemi og miljølære (2 Stp.)
- Atomets oppbygging
- Periodesystemet
- Kjemiske bindinger
- Felling og løselighet
- pH
- Redoksreaksjoner
- Stråling
- Livsløpsanalyse
- Miljømerking
- Fornybar energi
- Stoffkartotek
- Avfallsbehandling
- Nanoprodukter
Studenten
- har kunnskap om utforming av prosjektorganisasjoner
- har kunnskap om fremdriftsplanlegging
- har kunnskap om vurdering av lønnsomhet i byggeprosjekter
- har kunnskap om ressursplanlegging i bygningsproduksjonen
- har kunnskap om IFC-standarden
- har kunnskap om kollisjonstesting av fremføringer i bygg
- har kunnskap om digitale modeller
- har kunnskap om veg og tunellmodeller
- har kunnskap om emner i kjemi- og miljøfag
Studenten
- kan gjøre rede for organisering av prosjekt
- kan gjøre rede for driftsoppfølging av bygg i produksjon
- kan gjøre rede utveksling av filer mellom ulike programmer
- kan gjøre rede for digital dataflyt
- kan reflektere over presentasjoner av måleresultater
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om konstruksjoner av bygg og vurdere relevansen for et byggeprosjekt
- kan kartlegge konstruksjonen av et bygg og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
- kan kartlegge en situasjon som har med miljø og gjøre og identifisere problemstillinger innenfor tekniske fagområder og iverksette tiltak
- kan georeferere digitale bygningstegninger
- kan utføre enkel digital masseberegning
Studenten
- kan utføre digital planlegging av utførelse av byggeprosjekter
- kan utføre 3D-modellering av bygg med justering av tegninger og dokumentasjon
- kan planlegge og utføre miljøtiltak for å sikre en miljømessig forsvarlig drift, alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
Arbeidskrav
Innenfor hvert tema i emnet kreves det at studenten gjennomfører en eller flere obligatoriske aktiviteter, enten individuelt eller som gruppe. Aktivitetene vil bli beskrevet i temaets fremdriftsplan.
Aktiviteter kan være:
- Praktiske oppgaver (laboratorie- eller feltoppgaver, befaringer, og møter)
- Produksjon og innlevering av rapporter eller notater
- Utarbeide og holde presentasjoner
- Produsere podcaster
- Tester
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent for at studenten skal få emnekarakter.
I emnet skal det foretas en helhetsvurdering av studentens måloppnåelse i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelse for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
I vurderingen legges det vekt på resultater fra arbeidskravene og deltagelse i timene.
Gjennomført emnet Samordnet byggeprosess, samt påbegynt emnene Konstruksjon bygg m/ faglig ledelse og Drift/produksjon bygg m/ faglig ledelse.
Forelesninger, gruppearbeid, øvingsoppgaver med veiledning, framlegg og selvstudie