01TB00A EITKBYK Grunnleggende bygg og anlegg

01TB00A EITKBYK Grunnleggende bygg og anlegg

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01TB00A EITKBYK
    • Studieprogram
      Universell
    • Studiepoeng
      13
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Per Anton Hansen
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
2026 Høst
2027 Vår
2027 Høst
2028 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Bygg- og anleggskonstruksjoner
  • Materiallære
  • Bærekraft og miljø
  • FDV dokumentasjon
Emnets innhold

Bygg- og anleggskonstruksjoner

  • byggemetoder
  • fundamentering
  • rigg
  • veibygging
  • VA-anlegg

Materiallære

  • konstruksjonsmaterialer
  • LAB

Bærekraft og miljø

  • sirkulær økonomi
  • gjenbruk, ombruk, resirkulering
  • miljøsertifisering
  • naturforvaltning
  • utslippsfrie bygg- og anleggsplasser

FDV dokumentasjon

  • forskrifter, standarder, lovverk og normer
  • FDV-dokumentasjon
  • LCC
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om byggeprosesser for utendørs anlegg og konstruksjoner
  • har innsikt i tekniske standarder og krav.
  • har kunnskap om grøntanlegg, uteområder og landskap, inkludert bruk av dekketyper.
  • kan vurdere energitekniske løsninger i byggkonstruksjoner.
  • kan forklare for krefter som virker på enkle konstruksjonselementer.
  • har kunnskap om bygningsmaterialer og deres konstruksjonsmessige, bygningsfysiske og branntekniske egenskaper.
  • har kunnskap om byggematerialenes oppbygning, karakteristiske egenskaper og bruksområder.
  • kjenner til ordninger for merking, sertifisering og godkjenning av bygningsmaterialer.
  • har kunnskap om grunnleggende laboratorieøvelser og deres anvendelse i praktiske bygge- og anleggsprosjekter.
  • kan vurdere egnede byggematerialer for aktuell brukssituasjon og i samsvar med offentlige krav.
  • kjenner til materialbehandling og produksjonsprosesser for berg- og grusmasser.
  • har kunnskap om hvordan øke levetiden og sikre bærekraftige løsninger i bygg og anlegg.
  • kan vurdere og planlegge tiltak for å redusere avfall og miljøpåvirkning.
  • har kunnskap om ulike miljødeklarasjoner.
  • har kunnskap om bygg- og anleggsbransjens klimaavtrykk.
  • har kunnskap om gjenbruk, ombruk og resirkulering.
  • kjenner til ulike byggemetoder og materialvalg som bidrar til å redusere miljøpåvirkningen gjennom hele livssyklusen til bygninger og anlegg.
  • har innsikt i globale miljøutfordringer som klimaendringer og tap av biologisk mangfold.
  • har kunnskap om metoder for tilstandsanalyser, beregning av livssykluskostnader (LCC) og prinsipper for utarbeidelse av tilstandsrapporter, vedlikeholdsplaner og avfallsplaner
  • kan vurdere eget arbeid opp mot gjeldende regelverk, som bygningslovgivning, forskrifter, tekniske standarder, avtaler og kvalitetskrav
  • kjenner til hvordan man utarbeider tilstandsrapporter, vedlikeholdsplaner og avfallsplaner
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for faglige valg, utstyr og metoder i en byggeprosess
  • kan gjøre rede for krefter i konstruksjonselementer
  • kan anvende faglig kunnskap for å utføre beregninger
  • kan reflektere over aktuelle krav og metoder i forbindelse med grunnarbeider knyttet til ulike bygg- og anleggskonstruksjoner
  • kan gjøre rede for krav i standarder og sertifiseringer
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan anvende prinsipper for miljøvennlig materialbruk og gjenbruk av ressurser i bygg- og anleggsprosjekter
  • kan identifisere miljøutfordringer i prosjekter
  • kan reflektere over løsninger som reduserer karbonavtrykket og fremmer sirkulær økonomi.
  • kan reflektere kritisk over egen faglig praksis og bidra til forbedring i tråd med miljø- og bærekrafts mål i sektoren
  • kan reflektere over de økonomiske fordelene ved sirkulære løsninger sammenlignet med tradisjonelle byggeprosesser
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om drift og produksjon av bygg og anlegg
  • kan gjøre rede for myndighetskrav og kan bruke FDV-dokumentasjon og LCC-analyser for å fremme bærekraftig drift og ressursutnyttelse
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn fra bygg- og anleggsbransjen, og delta i diskusjoner om optimale løsninger på utfordrende bygg- og anleggsprosjekter
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å følge med på ny teknologi innen bygg- og anleggsfaget
  • kan planlegge og gjennomføre et prosjekt, som deltaker eller leder av en gruppe, der hensynet til miljø ivaretas og arbeidet gjennomføres i tråd med gjeldende krav og regelverk
  • kan planlegge og gjennomføre tester av stein, pukk og grus
  • kan utveksle synspunkter for bruk av materialer som er miljøvennlige
  • kan utveksle synspunkter om miljøutfordringer og bærekraftige løsninger med kolleger og oppdragsgivere
  • kan bidra til utvikling av innovative og bærekraftige løsninger som fremmer redusert miljøbelastning i bygg- og anleggsnæringen
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak som sikrer at drift og vedlikehold av bygg følger gjeldende myndighetskrav og bransjestandarder
  • kan anvende lover, forskrifter, FDV-dokumentasjon og LCC-prinsipper i praksis
  • kan utveksle synspunkter med andre ved å vurdere og kommunisere betydningen av god FDV-praksis og bærekraftige økonomiske valg gjennom livssykluskostnadsanalyser, og ved å samarbeide med ulike aktører for å sikre kvalitet og kostnadseffektivitet i byggforvaltning
  • kan bidra til organisasjonsutvikling ved å holde seg oppdatert på ny teknologi innen bygg- og anleggsfaget og anvende denne kunnskapen for å forbedre praksis og effektivitet i organisasjonen
Arbeidsinnsats

Det gjennomføres obligatoriske arbeidskrav i emnet. Disse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Antall arbeidskrav fremkommer i emnets fremdriftsplan.

 

Vurdering

Det foretas en helhetlig vurdering i emnet. Emnekarakter fastsettes basert på ett eller flere vurderingstellende elementer. Det fremkommer i emnets fremdriftsplan hva som er vurderingstellende arbeid.

Det gjennomføres ikke eksamen i emnet.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • forelesninger
  • individuelle oppgaver
  • gruppearbeid
  • presentasjoner
  • refleksjoner
  • diskusjoner
  • case oppgaver
  • praktisk øving
  • prosjektarbeid
  • skriftlige innleveringer
  • veiledning
  • ekskursjoner
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste deles ved studiestart.