01HO60C EIHOBSF-25 Tidlig innsats
01HO60C EIHOBSF-25 Tidlig innsats
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO60C EIHOBSF-25
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- Studiepoeng14
- StudiestedKjeller, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Emnet skal belyse ulike faktorer som påvirker barn og unges helhetlige utvikling. Emnet skal bidra til kunnskap om ulike måter barn og unge lever livene sine på, og ulike måter de opplever utfordringer og kriser på. Emnet skal legge vekt på hvor viktig utøvelsen av voksenrollen er for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. Emnet skal vise til lovverk som er relevant for tidlig innsats. Emnet skal bidra til økt forståelse om betydningen av observasjoner og tilrettelegging for den enkelte.
3a Organisatoriske rammer og tidlig innsats
- Rettigheter og lover for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging og deres familier
- Universell utforming
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- Saksgang
- Tidlig innsats
3b Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- Autismespekteret
- ADHD og Tourettes
- Utagerende og innagerende atferd
- Syn- og hørselshemning
- Lærevansker
- Språkvansker
- Barn og unge med fysisk og psykisk funksjonsnedsettelse
3c Barn og unge i risikosituasjoner
- Oppvekstmiljø, risikofaktorer og resiliens
- Barn i sorg og krise
- Barn og unge som pårørende
- Traumebasert omsorg
- Omsorgssvikt
- Seksuelle overgrep
- Alvorlig syke barn
- Migrasjonsrelaterte utfordringer
Studenten:
- har kunnskap om barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- har kunnskap om barn og unge i risikosituasjoner
- har kunnskap om betydningen av tidlig innsats og verdien av dette
- har kunnskap om lover og rettigheter for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging, og viktigheten av tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.
- har kunnskap om aktuelle observasjonsmetoder, tiltak og tilrettelegginger når det kommer til barn og unge med særskilte behov
Studenten
- kan finne informasjon som er relevant i det daglige arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- kan anvende relevant fagkunnskap, lover, forskrifter og styringsdokumenter i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- kan anvende ulike observasjoner og tilrettelegge for barn og unge på en hensiktsmessig måte
Studenten
- har forståelse for og kan anvende ulike pedagogiske metoder og verktøy i det daglige arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Individuell muntlig høring på bakgrunn av gruppeoppgaven
Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
Emnet vurderes med karakterskala A-F