01HO60B EIHOBSF-25 Livsmestring
01HO60B EIHOBSF-25 Livsmestring
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO60B EIHOBSF-25
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- Studiepoeng14
- StudiestedKjeller, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Emnet skal bidra til en etisk forståelse for viktigheten av å oppleve livsmestring. Emnet skal ta for seg viktigheten av at enkeltindividet opplever inkludering og kunne bidra inn i arbeidet for å motvirke utenforskap for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging. Emnet skal vise til de ulike etiske utfordringene knyttet til identitet, samt hvilken betydning identitet har for selvet. Emnet skal vise til viktigheten av å skape gode relasjoner i yrkesutøvelsen knyttet til livsmestring, identitet, utenforskap og inkludering.
2a Identitet
- Identitetsutvikling og selvet
- Danning
- Kultur og mangfold
- Arv og miljø
2b Livsmestring
- Resiliens
- Salutogenese
- Empowerment (egenkraftsmobilisering)
- Psykisk helse og livskvalitet
- Helsefremmende og forebyggende arbeid i et bærekraftsperspektiv (jf. FNs bærekraftsmål 3)
2c Inkludering og utenforskap
- Etisk refleksjon og holdninger
- Inkluderende leke- og læringsfellesskap
- Mangfold som ressurs
- Psykososialt leke- og læringsmiljø
- Mobbing
- Skolevegring
- Lovverk
Studenten
- har kunnskap og forståelse om viktigheten av at enkeltindividet opplever tilhørighet i et inkluderende leke- og læringsfellesskap
- har kunnskap om de ulike etiske utfordringer knyttet til identitet
- har kunnskap om betydningen av livsmestring i et bærekraftsperspektiv
Studenten
- kan vise til observasjoner og igangsette tiltak i samarbeid med kollegaer og fagmiljøer for å sikre et inkluderende leke- og læringsfellesskap
- kan anerkjenne viktigheten av livsmestring som grunnleggende bidrag inn til barn og unges følelse av egenverd og trivsel
- kan anvende etiske retningslinjer og verdisyn i arbeidet med barn og unges identitet
Studenten
- har forståelse for innholdet i begrepene inkludering, livsmestring, identitet, og utenforskap for barn og unge
- har utviklet en etisk grunnholdning knyttet til livsmestring for barn og unge med fokus på inkludering, identitet og utenforskap
- har forståelse for hvordan barn og unges medvirkning kan bidra til mestring og inkludering
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Individuell muntlig høring på bakgrunn av gruppeoppgaven
Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
Emnet vurderes med karakterskala A-F.