01HO60A EIHOBSF-25 Etikk, kommunikasjon og samhandling
01HO60A EIHOBSF-25 Etikk, kommunikasjon og samhandling
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO60A EIHOBSF-25
- StudieprogramBarn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- Studiepoeng10
- StudiestedKjeller, Fredrikstad, Kongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligAnne Grethe Skjelbred
- Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Det innledende emnet er et fellesemne for oppvekstfagutdanningene. Hensikten med emnet er å gi studenten en god innføring og grunnleggende kunnskap knyttet til oppvekstfag. Det skal legges vekt på studiemetoder og studieteknikk tilpasset nivå for høyere yrkesfaglig utdanning. Emnet tar og for seg hva som kan påvirke barnesynet, både i samfunnet og for enkeltmennesket. Studenten får en innføring i pedagogikk og didaktikk med tilhørende begreper og deres betydning. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.
1a Studiemetoder og studieteknikk
1b Barnesyn i stadig endring
- Oppvekstsektorens utvikling
- Pedagogiske diskurser
- Styringsdokumenter, lov- og rammeverk
1c Profesjonsetikk
- Kritisk tenkning og etisk refleksjon
- Holdninger og verdier
- Profesjonsutøvelse (profesjonalitet, voksenrollen, maktperspektiver, kommunikasjon og samhandling)
1d pedagogikk og didaktikk
- Barns helhetlige utvikling (tilknytning)
- Relasjoner
- Motivasjon, mestring, lek og læring
- Observasjon og observasjonsmetoder
- Pedagogisk dokumentasjon
- Didaktisk planlegging
Studenten:
- kan gjennom ulike studiemetoder oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
- har innsikt i regelverk, lover, forskrifter og andre styringsdokumenter, gjeldende for oppvekstsektoren
- har kunnskap om barns helhetlige utvikling, pedagogikk, didaktiske prosesser, kommunikasjon og samhandling, og andre verktøy som anvendes i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
- har etisk bevissthet om egen rolle i relasjon til barn og unge, og forstår egen yrkesrolle i et samfunnsperspektiv
Studenten
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesetiske problemstillinger
- kan bidra med faglig kunnskap inn i dialogen knyttet til ulike problemstillinger på egen arbeidsplass
- kan ta i bruk ulike pedagogiske og didaktiske verktøy
- kan kommunisere profesjonelt i samhandling med barn/unge, foresatte og annet fagpersonell
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer og kan reflektere over egne, holdninger og verdier
- Har utviklet relasjonskompetanse, og har forståelse for viktigheten av å skape relasjoner med barn, unge, foresatte, kollegaer og andre faginstanser
- kan utvikle og tilpasse egen yrkesutøvelse knyttet til pedagogiske metoder og didaktiske verktøy
- Gruppeoppgave med presentasjon
- Individuell muntlig høring på bakgrunn av gruppeoppgaven
Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
Emnet vurderes med karakterskala A-F