01HO60A EIHOBSF-25 Etikk, kommunikasjon og samhandling

01HO60A EIHOBSF-25 Etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO60A EIHOBSF-25
    • Studieprogram
      Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Kjeller, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Anne Grethe Skjelbred
Used in other programs
  • Barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
Undervisningssemestere
2025 Høst
Om emnet

Det innledende emnet er et fellesemne for oppvekstfagutdanningene. Hensikten med emnet er å gi studenten en god innføring og grunnleggende kunnskap knyttet til oppvekstfag. Det skal legges vekt på studiemetoder og studieteknikk tilpasset nivå for høyere yrkesfaglig utdanning. Emnet tar og for seg hva som kan påvirke barnesynet, både i samfunnet og for enkeltmennesket. Studenten får en innføring i pedagogikk og didaktikk med tilhørende begreper og deres betydning. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.

Emnets innhold

1a Studiemetoder og studieteknikk

1b Barnesyn i stadig endring

  • Oppvekstsektorens utvikling
  • Pedagogiske diskurser
  • Styringsdokumenter, lov- og rammeverk

1c Profesjonsetikk

  • Kritisk tenkning og etisk refleksjon
  • Holdninger og verdier
  • Profesjonsutøvelse (profesjonalitet, voksenrollen, maktperspektiver, kommunikasjon og samhandling)

1d pedagogikk og didaktikk

  • Barns helhetlige utvikling (tilknytning)
  • Relasjoner
  • Motivasjon, mestring, lek og læring
  • Observasjon og observasjonsmetoder
  • Pedagogisk dokumentasjon
  • Didaktisk planlegging
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • kan gjennom ulike studiemetoder oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap
  • har innsikt i regelverk, lover, forskrifter og andre styringsdokumenter, gjeldende for oppvekstsektoren
  • har kunnskap om barns helhetlige utvikling, pedagogikk, didaktiske prosesser, kommunikasjon og samhandling, og andre verktøy som anvendes i arbeidet med barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging
  • har etisk bevissthet om egen rolle i relasjon til barn og unge, og forstår egen yrkesrolle i et samfunnsperspektiv
Ferdigheter

Studenten

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesetiske problemstillinger
  • kan bidra med faglig kunnskap inn i dialogen knyttet til ulike problemstillinger på egen arbeidsplass
  • kan ta i bruk ulike pedagogiske og didaktiske verktøy
  • kan kommunisere profesjonelt i samhandling med barn/unge, foresatte og annet fagpersonell 
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og dilemmaer og kan reflektere over egne, holdninger og verdier
  • Har utviklet relasjonskompetanse, og har forståelse for viktigheten av å skape relasjoner med barn, unge, foresatte, kollegaer og andre faginstanser
  • kan utvikle og tilpasse egen yrkesutøvelse knyttet til pedagogiske metoder og didaktiske verktøy
Arbeidsinnsats
  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Individuell muntlig høring på bakgrunn av gruppeoppgaven
Oppmøteplikt

Minst 75% oppmøte på samlinger.

Vurdering

Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent.

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

Emnet vurderes med karakterskala A-F

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner