01HO03F EIHOASF-24 Praksis

01HO03F EIHOASF-24 Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO03F EIHOASF-24
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
    • Studiepoeng
      12
    • Studiested
      Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Høst
2026 Vår
Emnets innhold

Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og skal ha et omfang på 10 uker á 4 dager (300 timer).

Praksis kan gjennomføres på to måter:

  1. Ordinær praksis: Denne praksisformen anbefales for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet og trenger praktisk erfaring fra slike arbeidsplasser.
  2. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass: Dette er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid i barnehage. Utviklingsarbeidet skal gjennomføres etter egne retningslinjer og har som mål å bidra til fagutvikling i praksisfeltet som også kommer barna og deres familier til gode.

Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i emnene. Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen. Krav til oppmøte er uavhengig om praksis gjennomføres som ordinær praksis eller utviklingsarbeid på egen arbeidsplass

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjekt- og utviklingsarbeid rettet mot språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.
  • har kunnskap om språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid for barn i barnehagen.
  • har kunnskap om relevant verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
  • har kunnskap om barnehagens rammer og forutsetninger når det gjelder arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. 
  • har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter for barnehagen i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende krav til prosjektarbeid rettet mot arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse. 
  • kan anvende kunnskap om språk- og flerspråklig arbeid i barnehagen.
  • kan anvende kunnskap om mangfold som ressurs i barnehagen.
  • kan kartlegge barnehagens miljø, knyttet til emner fra studieplanen når det gjelder språk, språklighet og flerkulturell kompetanse.
  • kan finne informasjon og fagstoff rettet mot arbeid med språk, språklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen
  • kan anvende relevante verktøy for observasjon, kartlegging, planlegging, dokumentasjon og vurdering av språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen. 
Generell kompetanse

Studenten 

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehagen.
  • har utviklet en etisk grunnholdning til arbeid i barnehagen i møte med kollegaer, barn og foreldre.
  • kan bygge relasjoner, inkludere og samarbeide med foreldre, kollegaer og eventuelt andre ressurspersoner i barnehagen.
  • kan utvikle arbeidsmetoder gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i barnehagen.
  • kan oppdatere sin kunnskap i praksisperioden knyttet til tema språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid for barn 0-6 år.
Arbeidsinnsats
  • Praksisrapport
  • Presentasjon av egne erfaringer fra praksis både for medstudenter og kollegaer/praksissted i praksisperiodens avslutningsfase
  • Oppmøteplikt

*Det er utarbeidet egne retningslinjer for begge praksisgjennomføringene, og her står det mer utfyllende hva arbeidskravene inneholder

 

Oppmøteplikt

Minst 90% oppmøteplikt. 

Vurdering

Praksis vurderes til bestått/ Ikke bestått. 

Forkunnskapskrav

Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått

Arbeids- og læringsaktiviteter

Refleksjon rundt forholdet teori og praksis. Presentere prosjektarbeidet for medstudenter og kollegaer. Utviklingsprosjekt med endringsprosess innenfor emne 3 og 4.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.