01HO03F EIHOASF-24 Praksis
01HO03F EIHOASF-24 Praksis
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO03F EIHOASF-24
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
- Studiepoeng12
- StudiestedRud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Praksis er en obligatorisk del av utdanningen, og skal ha et omfang på 10 uker á 4 dager (300 timer).
Praksis kan gjennomføres på to måter:
- Ordinær praksis: Denne praksisformen anbefales for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet og trenger praktisk erfaring fra slike arbeidsplasser.
- Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass: Dette er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid i barnehage. Utviklingsarbeidet skal gjennomføres etter egne retningslinjer og har som mål å bidra til fagutvikling i praksisfeltet som også kommer barna og deres familier til gode.
Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i emnene. Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen. Krav til oppmøte er uavhengig om praksis gjennomføres som ordinær praksis eller utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
Studenten
- har kunnskap om prosjekt- og utviklingsarbeid rettet mot språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.
- har kunnskap om språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid for barn i barnehagen.
- har kunnskap om relevant verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
- har kunnskap om barnehagens rammer og forutsetninger når det gjelder arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
- har innsikt i relevant lovverk og styringsdokumenter for barnehagen i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
Studenten
- kan anvende krav til prosjektarbeid rettet mot arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse.
- kan anvende kunnskap om språk- og flerspråklig arbeid i barnehagen.
- kan anvende kunnskap om mangfold som ressurs i barnehagen.
- kan kartlegge barnehagens miljø, knyttet til emner fra studieplanen når det gjelder språk, språklighet og flerkulturell kompetanse.
- kan finne informasjon og fagstoff rettet mot arbeid med språk, språklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen
- kan anvende relevante verktøy for observasjon, kartlegging, planlegging, dokumentasjon og vurdering av språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen.
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid i barnehagen.
- har utviklet en etisk grunnholdning til arbeid i barnehagen i møte med kollegaer, barn og foreldre.
- kan bygge relasjoner, inkludere og samarbeide med foreldre, kollegaer og eventuelt andre ressurspersoner i barnehagen.
- kan utvikle arbeidsmetoder gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon i barnehagen.
- kan oppdatere sin kunnskap i praksisperioden knyttet til tema språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid for barn 0-6 år.
- Praksisrapport
- Presentasjon av egne erfaringer fra praksis både for medstudenter og kollegaer/praksissted i praksisperiodens avslutningsfase
- Oppmøteplikt
*Det er utarbeidet egne retningslinjer for begge praksisgjennomføringene, og her står det mer utfyllende hva arbeidskravene inneholder
Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått
Refleksjon rundt forholdet teori og praksis. Presentere prosjektarbeidet for medstudenter og kollegaer. Utviklingsprosjekt med endringsprosess innenfor emne 3 og 4.