01HO03E EIHOASF Hovedprosjekt
01HO03E EIHOASF Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO03E EIHOASF
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
- Studiepoeng8
- StudiestedRud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Studenten skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Hovedprosjektet skal være praksisrettet og konkret være knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner. Minst ett av temaene må være knyttet til emne 3 eller 4. Utviklingsprosjektet som studenten gjennomfører i praksisperioden kan danne grunnlaget for hovedprosjektet. Studenten skal gjennom hovedprosjektet vise evne til refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Hovedprosjektet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Hovedprosjektet skal danne grunnlaget for muntlig eksamen som gjennomføres individuelt.
Tema for hovedprosjektet skal være praksisrettet og konkret.
- Hovedprosjektet skal være knyttet til ett eller flere delemner i utdanningens emner.
- Tema for hovedprosjektet skal vise etisk refleksjon, faglig forståelse, bruk av relevant teori og erfaringer fra praksis.
Studenten
- kan oppdatere sin kunnskap om språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid som er relevant for arbeid i barnehagen.
- har innsikt i relevante lover og styringsdokumenter som gjelder tema og problemstilling rettet mot arbeid i barnehagen.
Studenten
- kan kartlegge og identifisere en problemstilling knyttet til språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid som danner grunnlag for arbeid i barnehage.
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for tema og problemstilling rettet mot arbeid i barnehagen.
- kan anvende teoretisk kunnskap i praktiske problemstillinger rettet mot arbeid i barnehagen.
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning som gjenspeiler studiets ressursperspektiv på arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehagen
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper knyttet til dokumentasjon, personvern og anonymisering i oppgaveskriving og arbeid i barnehagen.
Studentene skal i samråd med læreren konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.
Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig / tentativ problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen leveres til fastsatt tid i 4. semester. Erfaringer fra praksisperioden knyttes til hovedprosjektet.
Studentgruppa har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske. I tillegg arrangeres det oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger frem og for de som er deltakere.
-
Den skriftlige fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.
-
Omfang antall ord ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, og ved gruppeinnlevering 7500 +/- 10%
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
Den skriftlige fordypningsoppgaven og muntlig høring vurderes av førstesensor og andresensor.
-
Skriftlig oppgave vurderes med en midlertidig gradert karakter A-F.
-
Muntlig høring vurderes med gradert karakter A-F
-
Det gis en samlet individuell eksamenskarakter gradert fra A-F etter gjennomført muntlig høring hvor den muntlige delen vektlegges. Annensensors vurdering teller mest.
Eksamenskarakteren danner grunnlaget for sluttvurderingen i emnet.
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått emnene og praksis / prosjektperioden.