01HO03D EIHOASF Flerkulturell kompetanse
01HO03D EIHOASF Flerkulturell kompetanse
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO03D EIHOASF
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
- Studiepoeng8
- StudiestedRud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a. Mangfold som ressurs
- Språklig, religiøst og kulturelt mangfold som en naturlig del av hverdagen
- Begreper i en flerkulturell hverdag
- Anerkjennelse og synliggjøring av mangfold
- Ressursperspektiv versus problemperspektiv
- Å leve i et flerkulturelt samfunn
- Ulike perspektiver på inkludering og integrering
- Problemstillinger knyttet til stigmatisering og marginalisering
- Kulturforståelse
- Relasjonsbygging
- Kommunikasjon
- Mangfold som utfordring
- Planlegging, dokumentasjon og vurdering
- Aktuelle lover og styringsdokumenter
4b. Identitet
- Identitetsutvikling 0-6 år
- Barns medvirkning
- Religion og livssyn
- Tradisjoner
- Menneskesyn
- Verdier og etikk
- Fordommer og holdninger
- Respekt
- Barnet som subjekt
- Planlegging, dokumentasjon og vurdering
4c. Foreldresamarbeid
- Nye tider – nye foreldre
- Mangfold i foreldregruppa
- Foreldre som ressurs, foreldremedvirkning og deltakelse:
- Relasjonsbygging
- Kommunikasjon
- Støtte og veiledning
- Kulturforståelse
- Dialog og møte forskjellighet
- Tverrfaglig- og tverretatlig samarbeid
- Taushetsplikt/opplysningsplikt
- Bruk av tolk
- Dilemmaer
- Ulike samarbeidsformer
Studenten
- har kunnskap om relevante begreper innen temaet flerkulturell kompetanse i barnehagen.
- har kunnskap om barns identitetsutvikling.
- har kunnskap om betydningen av foreldresamarbeid har for barnets trivsel og helhetlige utvikling.
- har innsikt i relevante lover og styringsdokumenter for arbeid med flerkulturell kompetanse i barnehagesektoren.
- kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med mangfold i barnehagen.
- forstår egen betydning i arbeidet med å fremme mangfold i et ressursperspektiv.
Studenten
- kan anvende kunnskap om flerkulturelt arbeid knyttet til praktiske problemstillinger på egen arbeidsplass.
- kan anvende kunnskap om mangfold som ressurs i møte med foreldre.
- kan finne informasjon og fagstoff knyttet til temaet flerkulturelt arbeid i barnehagen.
- kan kartlegge og identifisere flerkulturell praksis på egen arbeidsplass.
Studenten
- har forståelse for språklig, religiøst og kulturelt mangfold som verdi og ressurs i dagens samfunn.
- har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn, foreldre og kollegaer i en flerkulturell barnehage.
- kan bygge relasjoner og samarbeide med ressurspersoner i og utenfor barnehagen.
- kan utvikle arbeidsmetoder som støtter opp under arbeidet i den flerkulturelle barnehagen.
- kan utføre arbeid som fremmer mangfold ut fra barnegruppens- og enkeltbarns behov.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 1; Flerkulturell kompetanse
- Planlegg, gjennomfør og vurder en aktivitet som fremmer mangfold og legger til rette for flerkulturell praksis. Begrunn med utgangspunkt i sentrale temaer fra emnet.Muntlig fremlegg individuelt eller i gruppe. Medstudenter og lærer gir tilbakemelding på fremlegget
Rammer;
- Skriftlig/praktisk oppgave som besvares individuelt eller i gruppe.
- Omfang skriftlig del: Ca. 1600 ord.
- Bruk oppgavemal (planleggingsskjema legges ved som vedlegg).
- Skriftlig tilbakemelding på den teoretiske delen av arbeidskravet fra lærer.
Arbeidskrav 2; Individuell skriftlig refleksjon
Rammer;
- Individuell skriftlig refleksjon over eget læringsutbytte i emnet.Omfang: Ca. 600 ord
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet.
Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.