01HO03C EIHOASF-25 Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagen

01HO03C EIHOASF-25 Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagen

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO03C EIHOASF-25
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Used in other programs
  • Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
Undervisningssemestere
2026 Vår
Emnets innhold

3a. Språktilegnelse

  • Språkutvikling 0-6 år 
  • Utvikling av andrespråk og morsmålets betydning
  • Språktreet og språkets innhold, form og bruk
  • Betydning av arv og miljø og samspill med omgivelsene
  • Ulike teoretiske perspektiver på språklig utvikling- og utvikling av andrespråket 
  • Språkets betydning for lek, læring, utvikling, trygghet og trivsel
  • Kjønnsforskjeller og språk
  • Samspill og relasjoner  
  • Personlighetsutvikling og identitet
  • Forsinket språkutvikling og språkvansker

3b. Språkstimulering 

  • Systematisk språkarbeid
  • Helhetlig språkstimulering gjennom arbeid med fagområdene i Rammeplanen 
  • Voksenrollens betydning i det systematiske språkarbeidet
  • Stimulering av skriftspråket
  • Bruk av litteratur (på ulike språk), drama, sang, konkreter, digitale verktøy, dikt, rim og regler
  • Språkstimulerende lek og læringsmiljøer
  • Forebygging av språk- og skrivevansker
  • Foreldresamarbeid (foreldre som ressurs, dialog og medvirkning)
  • Fremme norskspråkligkompetanse og støtte barnets morsmål
  • Barns medvirkning
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

3c. Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering 

  • Planlegging og gjennomføring av systematisk språkarbeid knyttet til Rammeplan
  • Observasjon og ulike observasjonsmetoder av språkarbeidet og språkmiljøet
  • Dokumentasjon og vurdering av språkarbeidet og språkmiljøet
  • Dokumentasjon og vurdering av enkeltbarnets språk
  • Lover og styringsdokumenter knyttet til språkarbeidet
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språkutvikling og utvikling av andrespråket for barn 0-6 år.
  • har kunnskap om ulike former for språkstimulering og systematisk språkarbeid i barnehagen.
  • har kunnskap om språklige forsinkelser og språkvansker.
  • har kunnskap om planlegging, dokumentasjon og vurdering knyttet til språkarbeid i barnehagen.
  • har innsikt i relevante lover og styringsdokumenter for arbeid med språk i barnehagesektoren
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende språkstimulerende aktiviteter.
  • kan anvende kunnskap om morsmål, første- og andrespråkligutvikling knyttet til systematisk språkarbeid i barnehagen.
  • kan anvende relevante verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av språkarbeidet i barnehagen.
  • kan kartlegge språkmiljøet, identifisere områder for forbedring og iverksette tiltak.
  • kan finne informasjon og fagstoff/ barnebøker som er relevant for systematisk språkarbeid i barnehagen.
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan barn tilegner seg ett eller flere språk i samspill med omgivelsene.
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn og foreldre med ulik språklig og kulturell bakgrunn.
  • har forståelse for flerspråklighet som en ressurs.
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med ressurspersoner i og utenfor barnehagen.
  • kan utføre ulike språkstimulerende tiltak i et flerkulturelt perspektiv.
  • kan oppdatere sin kunnskap om språkets betydning for barns trivsel og helhetlige utvikling.
  • kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med språk og utvikling av andrespråket i barnehagen
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Individuelt arbeidskrav
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet 

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskap

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.