01HO03C EIHOASF-24 Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagen

01HO03C EIHOASF-24 Arbeid med språk og flerspråklighet i barnehagen

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO03C EIHOASF-24
    • Studieprogram
      Arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Indre Østfold, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Vår
Emnets innhold

3a. Språktilegnelse

  • Språkutvikling 0-6 år 
  • Utvikling av andrespråk
    • Kjennetegn på utvikling av andrespråket
    • Morsmålets betydning 
  • Språktilegnelse
    • Språktreet; kommunikasjon, språkforståelse, tale- og skriftspråklige ferdigheter 
    • Betydning av arv og miljø 
    • Samspill med omgivelsene 
  • Ulike teoretiske perspektiver på språklig utvikling- og utvikling av andrespråket
  • Språkets komponenter, innhold, form og bruk
  • Sentrale lingvistiske begreper
  • Språkets betydning for lek, læring og utvikling
    • Mestring
    • Sosial kompetanse
    • Samspill og relasjoner  
    • Personlighetsutvikling og identitet
    • Trygghet og omsorg 
    • Vennskap og trivsel
  • Forsinket språkutvikling og språkvansker
    • Typisk forsinket og eller avvikende språkutvikling  
    • Reseptive vansker
    • Ekspressive vansker 
    • Pragmatiske vansker   

3b. Språkstimulering 

  • Systematisk språkarbeid
    • Hverdagsaktiviteter 
    • Organiserte grupper
  • Helhetlig språkstimulering gjennom arbeid med fagområdene i Rammeplanen 
  • Språkutviklende samtaler 
    • Spontane og uformelle
    • Planlagte og oraniserte 
    • Voksne som stillasbygger 
  • Språklig- og andrespråklig utvikling i:
    • Ulike lekeformer
    • Frilek 
    • Inne- og utelek
    • Skapende aktiviteter
    • Sang, dikt, rim og regler
  • Kjønnsforskjeller og språk 
  • Litteratur og drama 
    • Lese med og for barn 
    • Flerspråklige fortellinger 
    • Litteratur som inspirasjon til andre språkaktiviteter 
    • Litteratur på ulike språk 
  • Ord- og begrepslæring
  • Stimulering av skriftspråket
    • Tekstskaping 
    • Skriftlige aktiviteter i leken
  • Forebygge lese- og skrivevansker
    • Tidlig innsats 
    • Sosial utjevning 
  • Andrespråklig perpektiv 
    • Støtte barnets morsmål 
    • Fremme norskspråklig kompetanse
    • Foreldresamarbeid 
  • Bruk av konkreter og ulike verktøy 
    • Bibliotek
    • Digitale verktøy  og nettresursser 
    • Annet 
  • Voksenrollen 
  • Språkmiljøet 
    • Andrespråklig perspektiv 
    • Metaspråklig bevissthet 
    • Fysiske miljøet 
    • Kompetanse i personalgruppa 
  • Foreldresamarbeid 
    • Dialog
    • Medvirkning 
    • Foreldre som resursser i barns språkstimulering 
    • Informasjonsutveksling 
    • Tolk 
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid 
    • Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring 
    • Kommunen 
    • Pedagogisk psykologisk tjeneste
    • Annet 
  • Barns medvirkning

3c. Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering 

  • Planlegging og gjennomføring av systematisk språkarbeid 
    • Knyttet til Rammeplan og forankres i årsplan
      • Hverdagsaktiviteter og organiserte aktiviteter
    • Enkelt barn og organsiserte grupper
  • Kartlegging og observasjon av språkarbeid 
    • Etikk og hensyn til personvern 
    • Ulike observasjonsmetoder 
    • Kartleggingsverktøy 
  • Dokumentasjon og vurdering av språkmiljø
    • Synliggjøre barnehagens arbeid med språk 
    • Bruke dokumentasjonen som grunnlag for vurdering 
    • Identifisere områder for forbedring 
    • Iverksette tiltak 
  • Dokumentasjon og vurdering av enkeltbarns språk
    • Observasjon, kartlegging og vurdering av språklig utvikling 
    • Identifisere områder for forbedring 
    • Iverksette tiltak 
  • Foreldresamarbeid
    • Innhente tillatelser 
    • Bruk av tolk 
  • Barns medvirkning 
  • Aktuelle lover og styringsdokumenter
    • Rammeplan for barnehager, temahefter og veiledere
    • Lov om barnehager
    • Andre aktuelle styringsdokumenter 
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språkutvikling og utvikling av andrespråket for barn 0-6 år.
  • har kunnskap om ulike former for språkstimulering og systematisk språkarbeid i barnehagen.
  • har kunnskap om språklige forsinkelser og språkvansker.
  • har kunnskap om planlegging, dokumentasjon og vurdering knyttet til språkarbeid i barnehagen.
  • har innsikt i relevante lover og styringsdokumenter for arbeid med språk i barnehagesektoren
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende språkstimulerende aktiviteter.
  • kan anvende kunnskap om morsmål, første- og andrespråkligutvikling knyttet til systematisk språkarbeid i barnehagen.
  • kan anvende relevante verktøy for planlegging, dokumentasjon og vurdering av språkarbeidet i barnehagen.
  • kan kartlegge språkmiljøet, identifisere områder for forbedring og iverksette tiltak.
  • kan finne informasjon og fagstoff/ barnebøker som er relevant for systematisk språkarbeid i barnehagen.
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan barn tilegner seg ett eller flere språk i samspill med omgivelsene.
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med barn og foreldre med ulik språklig og kulturell bakgrunn.
  • har forståelse for flerspråklighet som en ressurs.
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med ressurspersoner i og utenfor barnehagen.
  • kan utføre ulike språkstimulerende tiltak i et flerkulturelt perspektiv.
  • kan oppdatere sin kunnskap om språkets betydning for barns trivsel og helhetlige utvikling.
  • kan oppdatere sin kunnskap om arbeid med språk og utvikling av andrespråket i barnehagen
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Gruppeoppgave med presentasjon
  • Individuelt arbeidskrav
  • Individuelt refleksjonsnotat om egen læring

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet 

Oppmøteplikt

75% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.