01HO03B EIHOASF Pedagogikk og didaktikk
01HO03B EIHOASF Pedagogikk og didaktikk
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO03B EIHOASF
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse
- Studiepoeng10
- StudiestedRud
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a. Pedagogikk
- Pedagogiske læringsteorier
- Ulike utviklingsteorier
- Nyere teorier om barns utvikling
- Mestrings- og motivasjonsteorie
- Medvirkning
- Utviklingspsykologi og utviklingsområdene
- Alder-, modning- og funksjonsnivå
- Språk-, kognitiv-, motorisk-, sosial og emosjonell utvikling
- Sosial kompetanse
- Danningsprosesser
- Relasjonsbygging
- Endrings- og utviklingskompetanse
- Tilpasset læring
- Omsorg
2b. Lek og læring
- Leken og aktivitetens betydning for danning, læring og utvikling
- Leken og aktivitetens egenverdi
- Betydningen av lek og aktiviteter for barns psykiske og fysiske helse
- Sosialt samspill i lek og aktiviteter
- Vennskap og trivsel
- Ulike former for lek
- Lek og aktivitet tilpasset funksjons-, utviklings-, og modningsnivå
- Betydningen av tidlig innsats
- Barnekultur
- Demokrati, likestilling og roller
- Ulike kulturer, etniske likheter og forskjeller
- Identifisering av
- Ulike former for lek og aktivitet
- Kjønnsroller og samspill i lek og aktivitet
- Voksenrollen i barns lek og aktivitet
- Gripe tak i barns interesser
- Igangsetting og involvering
- Barns medvirkning
2c. Didaktikk
- Didaktisk relasjonsmodell
- Planlegging, dokumentasjon og vurdering
- Anvende planlegging som metode
- Anvende dokumentasjon som metode
- Observasjon og kartlegging
- Anvende observasjon som metode
- Anvende kartlegging som metode
- IKT som pedagogisk verktøy
- Ulike didaktiske verktøy
Studenten
- har kunnskap om pedagogiske læringsteorier og didaktiske metoder.
- har kunnskap om ulike tilnærminger til mangfold og flerkulturelt arbeid i barnehagen
- har kunnskap om utviklingsteorier med vekt på flerkulturell pedagogikk og flerkulturell didaktikk.
- har innsikt i relevante lover og styringsdokumenter for barnehagens innhold og oppgaver.
- har kunnskap om ulike verktøy for observasjon/kartlegging, planlegging, dokumentasjon og vurdering i barnehagen.
- har kunnskap om betydningen av motivasjon, sosial kompetanse og danningsprosesser for barns trivsel og helhetlige utvikling
- har kunnskap om ulike former for lek, aktivitet samspill og læring
Studenten
- kan anvende kunnskap om pedagogikk og didaktikk i praktisk, pedagogisk arbeid i en mangfoldig/ flerkulturell barnehage.
- kan anvende verktøy for observasjon/kartlegging, planlegging, dokumentasjon og vurdering av lek, læring og trivsel
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant innenfor pedagogikk og didaktikk for barn.
- kan kartlegge og identifisere barnehagens miljø- og det enkelte barns behov for nødvendige tiltak.
Studenten
- har forståelse for hva som kjennetegner barn på ulike alderstrinn og variasjon i utviklingsforløp.
- kan utføre pedagogisk arbeid tilpasset det enkelte barns og barnegruppenes sett ut ifra et mangfolds- og flerkulturelt perspektiv.
- forstår eget yrkes betydning for barns trivsel og helhetlige utvikling i et livsløpsperspektiv
- forstår voksenrollens betydning i barns lek og aktivitet.
- kan utvikle didaktiske arbeidsmetoder med vekt på enkeltbarns- og barnegruppenes behov.
Arbeidskrav
- Arbeidskrav 1: utviklingspsykologi, sosial kompetanse og didaktikk
- Oppgave A: Velg en aktivitet. Forklar hvordan aktiviteten stimulerer de ulike utviklingsområdene etter alder, - modnings– og funksjonsnivå.
- Oppgave B: Observer, planlegg, gjennomføre vurder og dokumenter en aktivitet som stimulerer barns sosiale kompetanse. Bruk didaktisk relasjonsmodell.
Rammer
- Oppgave A: Muntlig som besvares individuelt eller i gruppe. Tid: ca. 20 min.
- Oppgave B: Skriftlig oppgave som besvares individuelt eller i gruppe. Omfang: Ca. 1200 ord.
Arbeidskrav 2: Individuell skriftlig refleksjon med utgangspunkt i eget læringsutbytte av emne. Omfang ca. 500 ord. Muntlig refleksjon med utgangspunkt i eget læringsutbytte ev emne.Ca. 15. min.
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.