01HO01F EIHOBBF-24 Praksis

01HO01F EIHOBBF-24 Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO01F EIHOBBF-24
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      11
    • Studiested
      Indre Østfold, Strømmen, Fredrikstad, Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2025 Høst
Om emnet

 

 

Emnets innhold

Praksis gjennomføres over en periode på 10 uker, og kan organiseres på to ulike måter:

1) Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass - praksis på egen arbeidsplass

Studenten er i praksis i sin ordinære stillingsstørrelse, minimum 50 %. Studenten utarbeider en problemstilling knyttet til et utviklingsprosjekt på arbeidsplassen.

2) Ordinær praksis

Omfang av praksis er 300 timer over 10 uker, f.eks. 6 t x 5 d/uke eller 7,5t x 4 d/uke

I begge de to organiseringsformene skal studenten gjennomføre arbeidskrav, se under punktet arbeidsinnsats.

Faglærer på Fagskolen i Viken er veileder på skriftlige arbeidskrav. Praksisstedet stiller med en praksisveileder med minimum samme kompetanse som studenten.

Vurdering av studentens innsats i praksis foregår kontinuerlig. Det gjennomføres tre møter mellom faglærer, student og praksisveileder: Oppstartsmøte, midtvurdering og sluttvurdering.

Obligatorisk oppmøte i praksis er 90%.

Utviklingsprosjektet gjennomføres over 300 timer fordelt på 10 uker sammenhengende og på samme arbeidsplass. Praksis tilstrebes gjennomført etter at emne 3 er avsluttet og i forbindelse med emne 4 for å oppnå best mulig læringsutbytte.

Vurdering av studentens innsats i praksisperioden foregår kontinuerlig. Den fortløpende vurderingen skal ta hensyn til rammefaktorer for praksis, studiets læringsutbytte, veiledningens innhold og valg av læresituasjoner.

Praksisperioden gjennomføres over minimum 10 uker med veiledning på egen yrkesutøvelse, av kvalifiserte praksisveiledere og av faglærer. Veiledningen skjer i forhold til læringsutbyttet beskrevet i utdanningsplanen og studentens planlagte mål. I løpet av praksisperioden gjennomføres en underveisvurdering. Både underveisvurdering og sluttvurdering forholder seg til bestemte arbeidskrav knyttet til praksis, og oppsatte kriterier for praksis.

Læringsutbyttebeskrivelsene for praksisperioden skal danne grunnlag for vurdering av bestått / ikke bestått praksisperiode. Praksis begynner med oppstartsamtaler med fokus på studieplanens og studentens egne læringsutbyttebeskrivelser. Halvveis i praksisperioden får studenten en underveisvurdering av faglærer og praksisveileder. Underveisvurderingen danner grunnlag for studentens videre arbeid og fordypning i perioden. Sluttvurdering avspeiler studentens læringsutbytte for hele praksisperioden. Tilbakemelding gis både skriftlig og muntlig i forhold til egne mål og vurderingskriterier. Ved fare for ikke bestått praksis, skal studenten få skriftlig varsel senest 14 dager før avtalt helevaluering. Fravær i praksisperioden på over 10 % medfører at det ikke er grunnlag for vurdering og praksis vil bli ikke bestått.

Læringsutbytte

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om oppvekstsektoren, barn med særskilte behov, og praksisstedet spesielt.
  • kan sette teoretisk kunnskap fra utdanningen i sammenheng med praktiske ferdigheter
  • har kunnskap om andre yrkesgrupper på praksisstedet og deres eksterne samarbeidspartnere
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske problemstillinger som gjelder barn og unge med særskilte behov innenfor oppvekstfaget
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting tiltak for barn med særskilte behov
  • kan anvende relevante faglige digitale verktøy i oppvekstfaget med fokus på barn og unge med særskilte behov
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i arbeidet med barn og unge med særskilte behov
  • har utviklet en etisk grunnholdning til barn og unge med særskilte behov i utøvelsen av yrket
  • kan bygge relasjoner mellom yrkesgruppene, på tvers av fag og med eksterne målgrupper
  • kan utføre arbeidet etter barn og unges særskilte behov.
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav:

Overordnede læringsutbyttebeskrivelser skal operasjonaliseres av studenten som skriver egne læringsutbytter i samråd med faglærer og praksisveileder.

Studenten skal utarbeide en praksisrapport for utviklingsarbeidet. Rapporten skal inneholde følgende elementer:

  • Innledning
    • Beskrivelse av tema, problemstilling, mål og eget læringsutbytte for utviklingsprosjektet
    • Relevant teori som belyser tema og problemstilling
    • Metodedel hvor den praktiske gjennomføringen av prosjektet beskrives
  • Studentens egen vurdering av prosjektet med
    • Oppsummering av det faglige resultatet
    • Vurdering av læringsprosessen med tilbakemeldinger på prosjektet fra kollegaer, veiledere og andre.
    • Beskrivelse av hvilke læringsutbytter som er oppnådd fra praksis.
    • Veien videre
  • Litteraturhenvisning
  • Logg

Presentasjon av eget arbeid er en obligatorisk del av utviklingsarbeidet. Erfaring fra gjennomføring av utviklingsarbeidet skal presenteres både for egne kolleger på arbeidsplassen, og for medstudenter etter endt praksisperiode.

Presentasjonen som gjennomføres på arbeidsplassen skal skje i prosjektets avslutningsfase

Oppmøteplikt

90% tilstedeværelse i praksis

Vurdering

Praksis vurderes til bestått/ ikke bestått

Forkunnskapskrav

Der studenten er vurdert til ikke bestått i emner som er avsluttet før praksis vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere at studenten ikke kan starte i praksis. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fortsette utdanningen før praksis er vurdert til bestått.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Veiledning, undervisning, refleksjon

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.