01HO01C EIHOBBF Helsefremmende og forebyggende arbeid
01HO01C EIHOBBF Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HO01C EIHOBBF
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng8
- StudiestedStrømmen
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
3a. Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Sentrale begreper i folkehelsearbeid
- Livsstil og helse
- Helseatferd
- Barns helsetilstand i historisk sammenheng
- Arv og miljø
- Dagens helseutfordringer og helseutfordringer i årene fremover
- Framtidige utfordringer
- Psykiske lidelser/psykisk helse
- Barns og unges hverdagsplager
- Psykisk helse hos ungdom fra etniske minoriteter
- Helsefremmende tiltak i flerkulturell kontekst
- Sentrale lovverk, føringer, strategiplaner i folkehelsearbeid
- Betydningen av tidlig innsats
- Livsmestring
- Trivsel
- Sosiale nettverk for barn og unge
- Miljøarbeid
- Trivselsfremmende arbeid
- Hva påvirker elevenes trivsel?
- Elevenes skolemiljø
- Mobbing.
- Oppvekstsvilkår
3b. Fysisk, psykisk og sosial helse i tilknytning til livsstil, kosthold og fysisk aktivitet
- Livsstilsrelaterte sykdommer
- Valg av positiv helseatferd
- Kosthold
- Spiseforstyrrelser
- Forebygging av spiseproblemer
- Spiseforstyrrelser og selvskading
- Kroppslige komplikasjoner og konsekvenser ved spiseforstyrrelser
- Overvekt
- Kroppsopplevelse og slanking
- Ernæringsundervisning
- Matvareallergi, intoleranse og aktuelle dietter
- Misbruk av rusmidler og tobakk
- Røyking blant ungdom
- Bruk av snus
- Rusmiddelbruk blant barn og ungdom
- Risikofaktorer for rusmiddelbruk
- Planlegging og gjennomføring av helserelatert fysisk aktivitet
- Effekter av fysisk aktivitet
- Hvordan fremme fysisk aktivitet blant barn og ungdom?
Studenten:
- har kunnskap om oppvekstmiljø, helsefremmende og forebyggende arbeid i et historisk og flerkulturelt framtidsperspektiv for barn og unge
- har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid og hvilken betydning tidlig innsats har for helse, læring og barn og unges helhetlige danning, trivsel og livsmestring.
- har innsikt i relevante lover, føringer og strategiplaner i folkehelsearbeid herunder Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven)
- har kunnskap om hvordan livsstil, fysisk aktivitet og kosthold virker inn på psykisk, fysisk og sosial helse for barn og unge
Sttudenten:
- kan kartlegge problemstillinger og identifisere ressurser og utfordringer i barn og unges oppvekstmiljø som har betydning for folkehelsa
- kan kartlegge og iverksette helsefremmende tiltak innen livsstil, kosthold og fysisk aktivitet for å forebygge problemutvikling, sykdom funksjonsnedsettelse for barn og unge
- kan finne informasjon om helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge
Studenten
- har forståelse for innholdet i begrepene, folkehelse, livsstil og oppvekstmiljø i forhold til helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge
- kan bygge relasjoner i samarbeid med barn, unge, foresatte, kollegaer og andre yrkesgrupper
- har utviklet en etisk grunnholdning innen helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge med vekt på livsstil, kosthold, fysisk aktivitet, helhetlig danning, trivsel og livsmestring
Arbeidskrav
- Gruppeoppgave i form av prosjektarbeid, med presentasjon, innenfor tema om helsefremmende og forebyggende arbeid
- Individuell oppgave med valgfritt tema innenfor livsstil, kosthold og fysisk aktivitet, med presentasjon.
- Individuell refleksjon.
Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.
For oppdatert litteratur knyttet til emnet henvises studenter til vedlegg i studieplanen og aktuell bokliste for studiet på skolens hjemmeside.