01HO01B EIHOBBF Pedagogikk og didaktikk

01HO01B EIHOBBF Pedagogikk og didaktikk

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      01HO01B EIHOBBF
    • Studieprogram
      Barn med særskilte behov
    • Studiepoeng
      8
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

2a. Pedagogikk

  • Pedagogikk
    • teori og praksis
  • Læring og læringspsykologi
    • Læringsprosesser
    • Læringsteorier
    • Forutsetninger for opplevelse og læring
  • Språk og begrepsutvikling
  • Leke- og læringsprosesser
    • Hva er lek?
    • Teorier om lek
    • Lek som et mål i seg selv
    • Ulike former for lek
    • Leken i læringsfeltet
    • Voksenrollen i lek og læring
  • Utviklingspsykologi
  • Motivasjonsteorier
  • Livsmestring
  • Trivsel
  • Utvikling av sosial kompetanse
    • Sosialisering, identitet og selvoppfatning
  • Danningsprosesser
    • Dannelse og utdannelse
  • Relasjonsbygging mellom barn/ ungdom og voksne

2b. Didaktikk

  • Undervisnings- og opplæringsmetoder
    • Tradisjoner i didaktikken
    • Tilpasset undervisning
  • Observasjon, kartlegging og dokumentasjon
    • Hensikten med å samle inn informasjon.
    • Gjennomføring av informasjonsinnsamlingen
    • Bearbeiding og etterarbeid
  • IKT som pedagogisk verktøy
    • Digitalisering i skolen
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om pedagogiske læringsteorier og didaktiske metoder
  • har kunnskap om læring og lærings- og utviklingspsykologi med vekt på språk og begrepsutvikling, lek, læring, helhetlig danning, trivsel og livsmestring
  • har kunnskap om ulike observasjons-, plan- og kartleggingsverktøy og hvordan disse kan understøtte læringsarbeidet
  • har kunnskap om betydningen motivasjon, sosial kompetanse og danningsprosesser har for barn og unges læring og utvikling
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende observasjons-, plan-, og kartleggingsverktøy av leke- og læringsaktiviteter
  • kan anvende IKT-verktøy i arbeid med kartlegging, observasjon, planlegging, og dokumentasjon av aktiviteter for barn og unge
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant innenfor pedagogikk og didaktikk for barn og unge med særskilte behov
  • kan kartlegge og identifisere det enkelte barns behov og behov for iverksetting av nødvendige pedagogiske tiltak

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har forståelse hva som kjennetegner barn og unge på ulike alderstrinn og kan derigjennom legge arbeidet til rette for den enkelte
  • kan utføre pedagogisk arbeid tilpasset barn og unges individuelle behov, med vekt på deres helhetlige danning, trivsel og livsmestring
  •  kan utvikle didaktiske arbeidsmetoder med vekt på barn og unges individuelle behov
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav            

  • Individuell oppgave om pedagogikk. Gjøre rede for utvalgte pedagogiske begreper, barns utvikling, læring og oppdragelse. Tilrettelegge og velge hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge i alderen 0-18 år.
  • Gruppeoppgave om didaktikk med bruk av den didaktiske relasjonsmodell.
  • Presentasjon av undervisningsopplegget i gruppe
  • Individuell refleksjon om egen læring.

Arbeidskravene er obligatoriske og må være godkjente for å kunne få sluttvurdering i emnet

Oppmøteplikt

80% oppmøte på fysiske samlinger.

Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått

Vurdering
  • Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I alle emner skal det settes en endelig emnekarakter som fremgår på vitnemålet/karakterutskriften. Et emne kan kun lede frem til én karakter.

  • Emnet vurderes med karakterskala A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner.

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.